چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در نشست خبری در پاسخ به «فکرشهر» مطرح کرد:
مردم، کم فروشی و تخلفات نانوایی ها را گزارش کنند/ با انجام مطالعات معدن «بوکسیت»، بوشهر دومین در کشور می شود/ احداث اسکله صادراتی مواد معدنی با کمک سیمانی ها/ شرکت های گلد کوئیست استان تحت نظر نهادهای امنیتی/ دیدن تخلفات و گزارش آن با صمت است اما پارچه نویسی و پلمپ با نهادی دیگر/ 14 اسفند، آغاز نمایشگاه بهاره/ تامین کالاهای اساسی استان بوشهر برای شب عید/ بیش از ۷۰ درصد شکایت های مردمی در بحث گرانی و نبود کالا/ سه هزار بازرسی و تشکیل هزار پرونده/ آماری از اشتغال های صنعتی در استان/ صدور یک روزه مجوز صنایع آلاینده در شهرک های صنعتی/ هفت محور صمت در سال ۹۸...
کد خبر: ۶۷۱۶۴
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گقت که دیگر مجوز جدیدی برای ایجاد نانوایی صادر نمی شود، قیمت نان تا آخر سال در استان ثابت است، قرار است مطالعات کشف بوکسیت در استان انجام شود و کالاهای اساسی و میوه شب عید استان تامین است.
به گزارش «فکرشهر»، سید حسین حسینی محمدی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، با تبریک دهه فجر و گرامیداشت یاد شهدا، گفت: صنعت، معدن، تجارت، (صمت)، بخشی است که هم در بحث تولید و هم سرمایه گذاری و هم تنظیم بازار داخل و صادرات نقش دارد و در واقع، خدمات ما متنوع است.

هفت محور صمت در سال ۹۸
وی، با بیان این که «هفت محور در سال ۹۸ در اولویت کار ما قرار گرفته»، اظهارداشت: 7 محور و ۳۵ پروژه در استان های کشور در نظر گرفته شده که یکی از آن هفت محور تولید داخلی، مربوط به صنایع دریایی است که در استان ما بود. محور بعدی صادرات غیرنفتی بود که تامین ارز مورد نیاز کشور را در بر می گیرد که در استان ما نیز این کار انجام شده و ۱۵ کشور برای بازار هدف در نظر گرفته شده است.
حسینی ادامه داد: توسعه صنایع و معادن محور بعدی بود که در استان ما نیز در بحث اکتشاف و بهره برداری کار کردیم. محور دانش بنیان، مدیریت بازار و توسعه لجستیک بازار، بهبود بازار و کسب و کار و رونق تولید دیگر موارد هفت گانه است.

صدور یک روزه مجوز صنایع آلاینده در شهرک های صنعتی
وی با اشاره خروج صنایع آلاینده از شهرها، گفت: بر اساس قانون هوای پاک ما باید برای هر مجوز صنعتی و... اجازه محیط زیست را داشته باشیم و با هماهنگی هایی که انجام داده ایم در شهرک ها و نواحی صنعتی صدور مجوز را به یک روز کاهش داده ایم که کار بزرگی است. برای خارج از نواحی و شهرک های صنعتی نیز چون فرایند متفاوت است، زمان طولانی می‌شود که برای کاهش آن هم در حال انجام کارهایی هستیم.
مدیرکل صمت استان بوشهر، از ایجاد صندوق صنایع دریایی خبر داد و اظهارداشت: این صندوق اکنون در بوشهر مستقر است و تاکنون حدود ۱۸ میلیارد رالن تسهیلات پرداخت کرده و همین مقدار هم در دست اقدام و پرداخت است. 
وی درباره طرح های دانش بنیان نیز گفت: با رایزنی های صورت گرفته با دانشگاه ها و سایر نهادهای مربوطه، اگر طرحی دانش بنیان باشد و درخواست صنایع جدید داشته باشند، دیگر نیازی به رفتن به تهران نداشته و در استان ما همه آن را انجام خواهیم داد.

آماری از اشتغال های صنعتی در استان
حسینی گفت که از ابتدای سال تاکنون، ۳۷ واحد صنعتی در استان بوشهر مجوز بهره‌برداری گرفته اند که اشتغال ۱۸۶۴ نفر را در بر داشته است و در دهه فجر نیز، ۲۷ طرح مورد بهره‌برداری قرار می گیرند که موجب اشتغال ۲۱۸ نفر می‌شود و شامل طرح های ایجادی و توسعه ای هستند و مجوز محور پتروشیمی بوشهر نیز امسال صادر شده که افتتاح رسمی آن هنوز انجام نشده و با اعلام مسوولین مربوطه به بهره‌برداری خواهد رسید.

سه هزار بازرسی و تشکیل هزار پرونده
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به بحث تنظیم بازار  و قاچاق کالا نیز اشاره کرد و گفت: تنظیم بازار پس از افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار گرفت و جلسات مرتبا برگزار می‌شد و بحث تامین انجام شده و کالاهای اساسی از طریق فروشگاه های مورد نظر به فروش رسید. در بحث بازرسی هم ما بیش از چهار هزار بازرسی و در بحث قاچاق کالا، بیش از دو هزار گشت مشترک داشته ایم و بیش از هزار مورد پرونده تشکیل شده است.
وی گفت که گزارش های مردمی به صورت کتبی، حضوری و تلفنی به اداره صمت منتقل می شود و در همین راستا، بیش از سه هزار مورد ان گزارش ها، قابل پیگیری بوده و بیش از هزار پرونده به مراجع قانونی ارجاع داده شده است.

بیش از ۷۰ درصد شکایت های مردمی در بحث گرانی و نبود کالا
حسینی اضافه کرد: زمان رسیدگی به شکایات را تقریبا به صفر رسانده ایم و شکایت ها سریعا پیگیری می‌شوند و بهترین راه هم تلفن ۱۲۴ است که سریعا پیگیری و نتیجه به شاکی اعلام خواهد شد.
او این نکته را نیز تاکید کرد که در 10 ماه گذشته، ۶۴ هزار بازرسی توسط بازرسان صمت انجام شده و «بیش از ۷۰ درصد شکایت ها در بحث گرانی و نبود کالا بوده و مابقی در بحث خدمات».
حضور بازرسان در بازار، قراردادن کانکس هایی که مردم بتوانند حضوری مراجعه کنند و استفاده از بسیج اصناف و... از دیگر نکاتی بود که حسینی در بحث تنظیم بازار به ان اشاره کرد و افزود: برای تخلف کمتر باید نصب برچسب قیمت انجام شود و از همشهریان می‌خواهیم که از طرف پویش نصب برچسب قیمت به ما کمک کنند تا ضمن مشخص شدن قیمت مغازه ها رسیدگی هم آسان تر ‌شد.

تامین کالاهای اساسی استان بوشهر برای شب عید
مدیرکل صمت استان بوشهر، درباره گوشت و مرغ و میوه شب عید و دیگر کالاهای اساسی نیز گفت: در بحث میوه آخر سال هم پیگیری کردیم که قرار است پرتقال و سیب وارد بازار کنیم که کارهای آن انجام شده و پانصد تن پرتقال و بیش از سیصد تن سیب به بازار عرضه خواهیم کرد؛ البته با کمک بخش خصوصی که با تفاهم‌نامه ای که می‌بندیم با آن‌ها این کار را انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: پیگیری برای قیمت مرغ و ذخیره‌سازی آن انجام شده و اگر این جنس دچار مشکل شود ما از طریق ذخیره‌سازی که کردیم وارد عمل خواهیم شد اما فعلا قیمت آن مناسب و قیمت مصوب است. در بحث گوشت هم بخشی توسط گوست منجمد به مراکز مربوطه داده و عرضه شده است و در مورد شکر نیز انبارها پر است و هیچ مشکلی نخواهیم داشت و در بحث برنج نیز پس از سال ها، تاکنون، سه کشتی وارد شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت که بخشی از این برنج از طریق فروشگاه های مجاز به فروش خواهد رسید و در این مدت شاهد کاهش قیمت برنج بودیم.

14 اسفند، آغاز نمایشگاه بهاره
حسینی گفت: بیش از صد کالا جزو کالاهای اساسی است که در  بیش از ۵۰ درصد آن افزایش قیمت نداشتیم و تعدادی هم با توجه به شرایط آب و هوایی و... تغییر می‌کند که آن هم در دست کنترل است.
وی اضافه کرد: از ۱۴ اسفند نیز نمایشگاه بهاره برگزار خواهد شد و کالاهای اساسی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
مدیرکل صمت استان بوشهر، درباره صادرات هم اظهارداشت: صادرات ما در استان بوشهر بدون احتساب صادرات میعانات گازی، ۲۵ درصد رشد داشته اما از نظر ارزی به دلیل اصلاح قیمت های ارزی که ابلاغ شد، دچار کاهش هستیم و همین مقدار هم موجب ۶/۵ میلیارد دلار ارزآوری بوده و با میعانات گازی ۷/۵ میلیارد دلار بوده است.

دیگر در استان بوشهر، مجوز نانوایی نمی دهیم
سید حسین حسینی محمدی در این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگار «فکرشهر»، درباره صدور مجوز نانوایی ها و جابجایی ها که برخی مشکلات را نیز باعث می شود از جمله حادثه ای که برای رییس سابق صمف نانوایان در دشتستان رخ داد، گفت: با توجه به اشباعی که در سطح کشور در واحدهای خبازی وجود دارد و مثل سایر واحدها مازاد بر نیاز است و عموما نانوایی ها زیر 10 تا 14 کیسه در طول روز پخت دارند و نهایتا تا 25 کیسه؛ وقتی حجم فعالیت کم تر باشد، سود هم کم تر است و عملا امکان فعالیت وجود ندارد و سرانه آرد هم در کشور و استان مشخص است؛ بر همین اساس، در مردادماه سال 1397، بخش نامه ای از سوی وزیر وقت صنعت، معدن، تجارت اعلام شد که صدور هر گونه مجوز برای نانوایی ها، چه آزادپز و چه نیمه آزادپز، ممنوع است، مگر افرادی که در گذشته، درخواستشان را در سامانه ثبت کرده باشند و کارهای اولیه و استعلامات را انجام داده باشند که تعداد آن ها معدود است و درخواستشان بر اساس ساز و کار بررسی و مجوز صادر می شود. 

شرایط ایجاد نانوایی جدید
وی گفت: البته برای واحدهای خبازی که وجود دارند و می خوهند مکانشان را جابجا کنند یا مجوز را واگذار کنند، این امکان وجود دارد که از جابجایی آن نانوایی بتوان نانوایی جدیدی از سهمیه آرد آن نانوایی ایجاد کرد و در برخی نقاط، ممکن است شهری توسعه پیدا کند یا شهرکی ایجاد شود و در منطقه ای نانوایی نباشد، راهکاری وجود دارد که در بخش های جدیدی که ایجاد می شود، نانوایی را جابجا و ایجاد کرد. نوع نان و نانوایی هم در این بحث اهمیتی ندارد، برای مثال، می توان نانوایی لواش را به بربری یا سنگگ و غیره و برعکس تبدیل کرد و مجوز گرفت ولی مجوز جدید داده نمی شود.

مردم، کم فروشی و تخلفات نانوایی ها را گزارش کنند
حسینی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» که نانوایان می گویند «با توجه به افزایش  قیمت ها، ما منتظر بودیم که افزایش قیمت نان داشته باشیم که انجام نشده و می توان به شکل محسوس دید که برخی نانوایان به کم فروشی روی آورده اند. راهکار شما برای این موضوع چیست؟ قیمت نان را افزایش می دهید یا بحث نظارت؟ اگر تخلفی از سوی نانوایان و نانوایی ها رخ دهد مردم باید کجا مراجعه کنند؟»، اظهارداشت: یکی از جاهایی که تخلف انجام می شود، بحث نانوایی است؛ همکاران ما نظارت دارند، گشت های مشترک دارند، بحث بهداشت، وزن چانه، کیفیت نان، ساعت کار و... بررسی می شود، بازرسی های سرزده انجام می شود و پرونده های متعددی هم ایجاد شده و هر گونه گزارشی هم باشد قابل رسیدگی و برخورد است. مردم می توانند تخلفات را از طریق 124 گزارش و بررسی کنند و فرمانداری شهرستان ها هم برای شکایت و بررسی هستند.

تا پایان سال، افزایش قیمت نان نداریم
وی ادامه داد: در مورد قیمت نان، چند سال بود که نان افزایش قیمت پیدا نکرده بود، ابتدای سال، اصلاح قیمتی انجام شد ولی در شرایط فعلی، افزایش قیمت نان در استان بوشهر و در کشور، ممنوع است. ما داریم دنبال می کنیم که با توجه به افزایش قیمتی که نانوایی ها در بحث هزینه های تولید داشته اند، در بحث آب، برق، گاز و دستمزد، راهکاری اگر ایجاد شد و به شکل منطقی، شرایطی فراهم شد، این موضوع مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت؛ ولی تا پایان سال، قطعا افزایش قیمت نخواهیم داشت.

آخرین خبر از معادن بیتومین استان در دشتی و دشتستان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، در این نشست به فعال شدن ۱۴۰ معدن در سال 98 تاکنون اشاره کرد و گفت که این مقدار، سال گذشته ۱۲۶ مورد بوده که امسال، یازده درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: امسال معادن فعال و غیرفعال ما ۲۳۹ معدن است.
حسینی درباره محل و زمان بهره برداری از معادن «بیتومین» یا همان قیر مایع کشف شده در استان بوشهر نیز در پاسخ به «فکرشهر» گفت: در دو شهرستان دشتی و دشتستان، بیتومین داریم. در دشتستان در مرحله مطالعات اولیه است ولی در دشتی، مطالعات مقدماتی و اصلی انجام شده و گزارشی که شده، در مرحله اکتشاف، 60 میلیون تن ذخیره قطعی اعلام شده و 130 میلیون تن، ذخیره احتمالی بیتومین ما خواهد بود که گواهی کشف آن در حال انجام است و به زودی گواهی کشف صادر خواهد شد و بهره بردار شروع به فعالیت خواهد کرد.

با انجام مطالعات معدن «بوکسیت»، بوشهر دومین در کشور می شود
وی ادامه داد: موضوع دیگر، بحث «بوکسیت» است که نیاز استراتژیک کشور محسوب می شود.
مدیرکل صمت استان بوشهر، توضیح داد: کارخانه های آلومنیوم کشور یکی از نیازهایشان، آلومونیا است که بخشی از این آلومونیا، در «جاجرم» تهیه می شود که مقدار محدودی است و به همین خاطر، کشور، قراردادی با کشورهای خارجی دارد که بتواند آلومینیای مورد نیاز کارخانجات کشور را تامین کند. خوشبختانه با پیگیری هایی که شده، مطالعه اولیه بوکسیت در استان بوشهر امیدبخش بوده و مطالعات توسط مشاور در حال انجام است و بر اساس گزارشاتی که سازمان ایمیدرو داده، امیدواریم ظرف 9 تا 12 ماه آینده، بتوانیم ذخیره قطعی بوکسیت و همین طور درصد عیار آن را مشخص کنیم و در اختیار بهره بردار قرار دهیم. 
وی اضافه کرد: بر اساس آنالیزی که انجام شده و ظرفیت هایی که هست، با این معدن می توان سرمایه گذاری خوبی در استان انجام داد؛ در جاجرم تولید آلومینیوم انجام می شود و دومین جا، بوشهر خواهد بود که قطعا هم می تواند نیاز آلومینوم در جنوب کشور را تامین کند وهم سرمایه گذاری خوبی را در استان فراهم خواهد کرد.

احداث اسکله صادراتی مواد معدنی با کمک سیمانی ها
سید حسین حسینی افزود: یکی دیگر از فعالیت هایی که در معدن در استان در حال انجام است، بحث پایانه صادراتی مواد معدنی است که بعد از پیگیری های زیادی که ما انجام دادیم و البته از مصوبات دولت بود، ایمیدرو قانع شد که هم در مطالعه بازار و هم مطالعه فنی یک اسکله صادرات مواد معدنی کمک کند؛ تفاهم شد و با پیگیری های آقای شهریاری ـ نماینده محترم مردم دشتی و تنگستان در مجلس ـ و استانداری، جلسات متعدد تشکیل شد و الان کار مشاور انجام و مشاور انتخاب شده که کار مطالعه اسکله با ظرفیت 7 تا 10 هزار تن ظرفیت را انجام دهد. 
وی گفت: مشکلی که الان در بنادر استان داریم این است که الان عموما آبخور پایین است و احداث اسکله هزینه بر است و بر همین اساس قرار شده ظرفیت اسکله بین 7 تا 10 هزار تن باشد و صحبت هایی شده که بخشی از سود شرکت های سیمان هم در احداث اسکله استفاده شود و در واقع شرکت های سیمان در احداث این اسکله سهیم باشند.

شرکت های گلد کوئیست استان تحت نظر نهادهای امنیتی
به گزارش «فکرشهر»، معاون بازرگانی سازمان صنعت، مخدن و تجارت استان بوشهر نیز در این نشست گفت: تا پایان سال 1396، تراز واردات و صادرات کالاها برابر بود اما در سال 1397 و پس از خروج آمریکا از برجام، کار سخت تر شد اماهمین تحریم باعث شد که ما فرصتی دست آوریم و رشد کشور به سمت مثبت شدن است و این مهم را نهادهای بین‌المللی هم اذعان دارند.
ابوالقاسم محمدزاده افزود: از سال گذشته، سامانه ای در نظر گرفته شده تا ارز درست هزینه شده و مدیریت شود و باید اعلام کنیم که بیشترین کالاهای وارداتی به کشور با ارز دولتی انجام می‌شود.
وی گفت: در سامانه یکپارچه سازی مجوزها بیش از ۷۰۰ میلیون یورو اختصاص داده شده است که در استان بوشهر نیز باعث رونق شده است.
محمدزاده در پاسخ به سوالی درباره شرکت های هرمی و گلدکوییست در استان بوشهر نیز گفت: شرکت هایی تحت عنوان گولد کوییست، طبق قانون زیر عنوان شبکه های بازاریابی در حال فعالیت هستند که ظاهراً به تعهدهای خود عمل نکرده اند و هم اکنون نهادهای مختلف من جمله نهادهای امنیتی آنها را زیر نظر قرار داده اند و شرایط کاری این شرکت ها مشخص است و تنها باید به بازاریابی برای فروش محصولاتشان بپردازند.

دیدن تخلفات و گزارش آن با صمت است اما پارچه نویسی و پلمپ با نهادی دیگر
معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان بوشهر نیز، اظهارداشت: قیمت فروشگاه های زنجیره ای و اقلام آنها از اتحادیه مرکزی در تهران معلوم و اعلام می‌شود و ما نظارت کامل بر روی آنها داریم و علاوه بر شگردهای معمول از روش های دیگری نیز سعی بر نظارت داریم که تخلفات را رصد و برخورد هم می کنیم، اما در بحث رسانه ای کردن تخلفات هر فردی چه زنجیره‌ای و چه غیر، باید حتما مراجع قانونی دستور دهند و برای پارچه نویسی درب محل کسب هم باید سه بار در سال یک صنف تخلف کند تا بتوان پارچه نصب کرد و در مرحله چهارم هم پلمپ انجام می‌شود.
رضا جمالی افزود: دیدن تخلفات و گزارش آن با ما است اما پارچه نویسی، پلمپ و... در حیطه کاری صمت نیست و مرجع رسیدگی آن نهاد دیگری است و نمی‌توانیم در آن دخالت کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر