چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۱۶۵۵
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹

فکرشهر:  کمیاب شدن داروی تزریقی انسولین قلمی درگناوه درهفته‌های اخیر، باعث مشکل جدی و نگرانی بیماران دیابتی این شهرستان شده‌است طوریکه برای تامین آن ناچار به سفر به شهرهای همجوار هستند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، بیماران دیابتی گناه اظهار داشتند: داروی تزریقی انسولین قلمی در داروخانه‌های این شهرستان نایاب شده اما مسئولان مربوطه ابراز داشتند که به غیر از انسولین قلمی داروی تزریقی مانند "ویالی" موجود است.

پدر یکی از بیماران دیابتی در گناوه گفت: فرزندم دچار بیماری دیابت است و هر روز به ۴۵ واحد انسولین نیاز دارد و اگر یک روز نتواند انسولین تزریق کند با مشکل جدی مواجه و سلامتیش دچار مخاطره می‌شود.

اصغر اکبری افزود: در چند روز اخیر چندین بار به داروخانه‌های شهر گناوه مراجعه کردم اما هیچگونه نوعی از انسولین یافت نشد و ناچار با مسافرت به شهر همجوار (دیلم) این دارو را تهیه کردم.

یک بیمار دیابتی گفت:  باید هر روز این دارو را تزریق کنم، اما هر بار که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنم می‌گویند انسولین ندارند.

محسن احمدی  افزود: چندین سال است که داروی انسولین را تزریق می‌کنم و هر زمان که به هر دلیل دارو تزریق نشود دچار سرگیجه، فشارخون، تاری دید می‌شوم و سیستم عمومی بدنم مختل می‌شود.

وی اضافه کرد: از مسئولان مرتبط انتظار دارم هر چه زودتر مشکل بیماران دیابتی گناوه را در زمینه تامین انسولین تزریقی برطرف کنند.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: پیگیری لازم برای حل مشکل بیماران دیابتی در زمینه تامین داروی تزریقی صورت گرفته است.

محمد بازیاری افزود: کمبود داروی انسولین قلمی که وارداتی است بخاطر مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه است که در کل کشور وجود دارد.

وی گفت: داروخانه‌ها داروی انسولین تزریقی بجز قلمی دارند و بیماران دیابتی می‌توانند آن را تهیه کنند.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان گناوه افزود: بیماران دیابتی باتوجه به کمیاب شدن انسولین قلمی باید به پزشک متخصص خود مراجعه تا داروی دیگری جایگزین کند.

وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه در زمینه انسولین قلمی در کل کشور مشکل وجود دارد مدل‌های ویالی قبلی که تولید داخل است به عنوان جایگزین مناسب در داروخانه‌ها موجود است.

دیابت نوعی بیماری است که در آن بدن انسان نمی‌تواند انسولین را به سلول‌های بدن ترشح کند؛ یعنی هورمون حیاتی انسولین در بدن ترشح نمی‌شود و برای ایجاد این هورمون و ادامه زندگی باید این ماده روزی یکبار به بدن برسد.

در صورت نبود انسولین در بدن، مواد قندی در خون باقی می‌ماند و همین موجب افزایش قند خون در یک فرد دیابتی می‌شود.

علایم و نشانه‌های این بیماری با سه چیز در فرد مبتلا شامل پرخوری، پرنوشی و پر اداری همراه است، البته دیابت نوع یک در هر سن و سالی می‌تواند در کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی بروز و ظهور یابد و در فرد مریض احساس خستگی و بی‌حالی بیاورد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر