چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۳۶۳۸
پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴

  فکرشهر: بانوی بوشهری که بتازگی در شمار ۱۰ کارآفرین برتر کشور قرار گرفته‌است گفت: علاقه به تولید، ناامید نشدن و اتکا به پشتکار خود از الزام‌های ماندن در فضای تولید کشور است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، امینه شمسی بانوی جوان از اهالی شهر آبپخش استان بوشهر است که از چهار سال پیش خستگی ناپذیر به عرصه کار و کارآفرینی قدم گذاشته است و موفقیت در کارگاه تولید پوشاک، کارگاه صنایع دستی و اقامتگاه بوم‌گردی او را در میان ۱۰ بانوی برتر کشور در کارآفرینی جای دادهاست.

شمسی در میان ۱۱۰ بانوی راه‌یافته به مرحله نهایی پنجمین دوره انتخاب بانوی برتر کار آفرین در کشور جایگاه سوم را کسب کرد و پس از بانوانی از تهران و فارس کارآفرین نمونه کشور شد، او علاقه، پشتکار و ناامید نشدن را از ویژگی‌هایی می‌داند که در همه مسیر تولید همراهش بوده‌است و از عوامل اصلی موفقیت اوست.

این کارآفرین برتر بوشهری فارغ التحصیل رشته کارشناسی معماری است که از سال ۹۴ وارد عرصه کارآفرینی بانوان شده و تاکنون برای نزدیک به ۱۰۰ بانوی بوشهری اشتغال آفرین شده‌است.

آغاز کار با سرمایه ۵۰۰ هزار تومان

شمسی گفت: در ابتدای سال ۹۴ برای مدت کوتاهی ساکن جزیره کیش شدم و مشاهده واردات بی‌رویه پوشاک اولین تلنگر را به من وارد کرد، به بوشهر برگشتم و با سه نیروی کار، یک چرخ خیاطی و ۵۰۰ هزارتومان سرمایه اولیه شالوده کارگاه تولیدی "کوک" را بنا نهادم.

به گفته او این کارگاه تولیدی اکنون ۴۰ نفر نیروی کار دارد که به صورت حضوری و مشاغلی خانگی فعالیت می‌کنند و تاکنون تولید پوشاک اداره بنادر و دریانوردی استان بوشهر و سپاه پاسداران بوشهر را به عهده داشته و اولین تولید کننده ماسک در بوشهر بوده‌است.

شمسی بیان کرد: کارگاه تولیدی کوک دی ماه ۹۴ راه‌اندازی شد و خیلی زود در اسفندماه همان سال ۷۰ درصد از انتظار من را برآورده کرد، کارگاه را توسعه دادم و بانوان بیشتری را جذب کردم.

بانوی کارآفرین بوشهری اعلام کرد: هدف اصلی من ایجاد اشتغال برای زنان بی سرپرست، بدسرپرست و بانوانی است که همسر آنها ‌برای ترک اعتیاد مراجعه کرده‌است و از خیاط‌های باتجربه و ماهر برای آغازکار استفاده نکردم.

شمسی ادامه داد: در ابتدا ۴ تا ۶ ماه به طور رایگان و با مواد اولیه شخصی خود به این بانوان آموزش دادم و پس از آن ‌آنان با پرداخت حقق استخدام کردم.

کارآفرینی جدید در بخش صنایع دستی و گردشگری

وی پس از موفقیت و توسعه کارگاه تولید پوشاک، در سال ۹۵ با هدف ایجاد اشتغال بیشتر برای بانوان قدم در تولید و توسعه حصیر بافی گذاشت و کارگاه صنایع دستی "ترنج" را راه‌اندازی کرد که اکنون برای ۵۷ بانو از سراسر استان اشتغال‌زایی کرده‌است.

شمسی اظهار داشت: تحقیقات میدانی، شناسایی بازار و موفقیتم در توسعه حصیربافی به عنوان فردی که از حوزه دیگر به صنایع دستی وارد شده‌است، سبب شد صنعتگران این حوزه متوجه قابلیت بالقوه این هنر بومی شوند و این تلنگر توسعه بیشتر صنایع دستی استان بوشهر را در پی داشت.

وی افزود: علاوه بر حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، حصیر استان بوشهر را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنیم.

سومین اقدام کارآفرینانه این بانوی جوان آبپخشی راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی این شهر است که با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه و ایجاد اشتغال برای بومیان روستایی بود.

اقامتگاه بوم گردی "به نشین نگین سبز" با همکاری شمسی در سال ۹۷ با هشت اتاق  و یک سالن سنتی با ظرفیت ۴۰ نفر راه‌اندازی شد.

وی درباره راه‌اندازی این این اقامتگاه گفت: این مرکز بوم‌گردی با همکاری آقای پی خسته در ۴۵ روز تکمیل و راه‌اندازی شد و تا قبل از شیوع کرونا در یک سال فعالیت خود نزدیک به ۳۰۰ خانواده را پذیرش کرد.

شمسی اضافه کرد: ۱۷ نفر از روستاییان در زمان فعالیت این اقامتگاه با آن همکاری می‌کنند و با استفاده از نان و غذای محلی و ایجاد فضایی سنتی پذیرای مشتاقان این فضا است.

کارآفرین بوشهری گفت: این مکان در وسط متمرکزترین نخلستان ایران قرار گرفته و در حقیقت یک منطقه جنگلی از نوع درخت نخل است، این محل تا سواحل خلیج فارس تنها ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و از شمال به جزایر شمالی و جنوبی شهرستان گناوه ختم می‌شود و با مرکز استان ۶۵ کیلومتر فاصله دارد.

توصیه‌های کارآفرین برتر کشور به جوانان علاقه‌مند به تولید

 امینه شمسی به افرادی که می‌خواهند  فعالیت تولیدی را آغاز کنند توصیه کرد واقع بینانه کار تولید را آغاز کنند و بیان کرد: در این ارتباط مشاوره با افراد باتجربه در هر زمینه بسیار موثر است و علاوه بر آن مطالعه و بررسی کنند تا از ویژگی‌ها و زمینه‌های لازم برای موفقیت در آن زمینه مطلع شوند.

وی افزود: تنها در صورت اطمینان از علاقه خود به آن فعالیت تولیدی و آگاهانه کار خود را آغاز کنند زیرا علاقه از ناامید شدن جلوگیری می‌کند.

شمسی ادامه داد: علاقه‌مندان به حضور در عرصه تولید بدانند که نباید از هیچ کس اعم از شرکت، فرد یا مسئولی توقعی داشته باشند بلکه باید با اتکا به خود و به تنهایی مشکلات و مسائل خود را حل کنند و رو به جلو حرکت کنند که در این مسیر نیاز است علاقه و پشتکار داشته باشند و ناامید نشوند.

درخواست و تقدیر کارآفرین برتر بوشهر از مسئولان

بانوی کارآفرین آبپخشی گفت: وجود شرکت‌های بزرگ و پرشمار استان بوشهر بویژه در جنوب استان قابلیت بالایی برای کارگاه‌های تولید پوشاک است اما این شرکت‌ها تولید پوشاک کارکنانشان را به شرکت‌های خارج از استان می‌سپارند.

وی بیان کرد: کارگاه تولیدی من اولین تولید کننده ماسک در بوشهر بود اما اکنون ۲۰ هزار ماسک تولیدی بانوان این کارگاه به فروش نرسیده‌است که اداره فنی و حرفه‌ای استان پیگیر مشتری یابی و فروش این تولیدات است.

شمسی با تقدیر از اداره کل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر گفت: تنها حمایت‌های صورت گرفته از در مسیر تولید و اشتغال‌زایی برای بانوان نیازمند استان همکاری فنی و حرفه‌ای در تولید ماسک بوده است که در تامین مواد اولیه با کارگاه تولیدی کوک همکاری کرد.

کارآفرین برتر بوشهری معتقد است حمایت عملی مسئولان استان بوشهر از تولید پوشاک در این استان با توجه به پتانسیل بالای منطقه به لحاظ حضور شرکت‌های بزرگ می‌تواند فعالیت تولیدی در این زمینه را رونق بخشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر