سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۹۲۷
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸

فکرشهر: مدیرکل پست استان بوشهر گفت: در نیمه نخست امسال با وجود شیوع ویروس کرونا اما این شرابیط نه تنها کار پست را متوقف نکرد بلکه ۲میلیون و ۲۰۰ هزار مرسوله پستی در استان جابه جا شده است.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایرنا، علی پارسیده به مناسبت ۱۷ مهر روز جهانی پست افزود: از این میزان مرسوله یک میلیون و ۲۰۰ هزار مرسوله پستی وارد و یک میلیون مرسوله نیز در استان تولید و به استان‌های بالادستی ارسال شده است که این میزان جابه جایی ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی در خصوص جابه جایی امانات پستی نیز بیان کرد: میزان جابه جایی امانات پستی در استان بوشهر از ۲۳۰ هزار با ۹۰ درصد افزایش به ۴۳۰ هزار امانت پستی افزایش یافته است.

افزایش سرانه پستی در استان بوشهر

پارسیده اضافه کرد: سرانه پستی در استان بوشهر قبل از شیوع ویروس کرونا زیر یک بود یعنی هر بوشهری هشت دهم مرسوله داشت اما امروز این آمار به طور تقریبی به ۲ مرسوله افزایش یافته و این نشان می‌دهد پست نه تنها در دوران کرونا تعطیل نشد بلکه فعالیت آن افزایش نیز یافته است.

وی بیان کرد: در شرایط کرونایی پست توانسته ۶۰ درصد به تجارت الکترونیک کشور کمک کند و استان بوشهر در این بخش رتبه هشتم کشور را از آن خود کرده است.

پست در دوران کرونا

مدیرکل پست استان بوشهر گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا مرسوله‌هایی که وارد می‌شد در ابتدا گند زدایی و بعد از نگهداری یک هفته تا ۱۰ روز در فضای سربسته سپس تحویل می‌شد که همین امر سیر رسیدن مرسوله را طولانی می‌کرد.

وی ادامه داد: در نقاط مبادله‌ای که ماشین‌های پستی ورود می‌کردند مرسوله‌ها به محض ورود قبل از تخلیه اقدامات گندزدایی برآنها انجام و بدون هیچ نگرانی تحویل به صورت الکترونیکی انجام می‌شد.

پارسیده اضافه کرد: با توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و الزام کارکنان به استفاده از ماسک و دستکش، با وجود داشتن بیشترین ارتباط با مردم اما این اداره کل در میان دستگاه‌های دولتی کمترین مبتلا را داشت به گونه‌ای که تاکنون ۱۴ نفر از کارکنان این اداره کل مبتلا به ویروس کرونا شده و از این شمار ۱۲ نفر تاکنون به کار بازگشته اند.

وی اظهار کرد: در این شرایطی که بیشتر سرویس‌های مرتبط با پست و حتی پیک‌های موتوری در راستای حفظ سلامت خود از کار کنار رفته‌اند اما نیروهای پست با تمام وجود و بیش از گذشته پای کار مردم ایستاده‌ و اجازه توقف در کار را نداده‌اند.

پارسیده یادآور شد: به طور معمول بیشترین حجم کار پست در اسفند ماه است اما از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون حجم کار پست نه تنها کاهش نیافته بلکه حجم کار بیش از گذشته شده و با وجود تحریم‌ها اما با ایجاد برخی زیرساخت‌های لازم تلاش شده مرسوله‌های مردم به موقع جابه جا شود.

جایگاه پست در دنیا، ایران و استان بوشهر

وی اضافه کرد: در زمان حاضر سازمان جهانی پست ۱۹۲ عضو دارد و ایران در دولت تدبیر و امید عضو کمیته راهبری پست جهانی شد و در زمان حاضر رتبه پست ایران که قبل از این دولت ۱۲۸ بود امروز به رتبه ۴۰ رسیده  و در منطقه نیز رتبه نخست را دارد.

پارسیده ادامه داد: همچنین براساس ارزیابی های اخیر اتحادیه جهانی پست، سرویس‌های پستی ایران فناورانه است و در این شرایط حساس که بسیاری از پست‌های جهانی دچار اختلال شدند ایران بسیار موفق عمل کرد.

مدیرکل پست استان بوشهر یادآور شد: این اداره کل در نیمه نخست امسال از نظر تحقق پیش بینی ترافیک و در آمد و زبدگی دیجیتال رتبه سه کشور را کسب کرد.

سرویس‌های جدید پستی در استان بوشهر

پارسیده یکی از سرویس‌های جدید پستی را صا پست عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشتر افراد در آدرس دهی مشکل دارند این سرویس کمک می‌کند که هر نفر یک شناسه پستی داشته باشد و به این وسیله می‌تواند آدرس خود را در بانک اطلاعاتی ثبت و هر مرسوله‌ای که برای او ارسال شود با این کد برای او ارسال و لازم نیست آدرسی روی مرسوله نوشته شود.

وی یادآور شد: همچنین در صورتی‌که آدرس فرد تغییر کرد با همان رمز و نام کاربری آدرس خود را به روز می‌کند.

پارسیده با اشاره به اجرای طرح تحول دیجیتال گفت: در زمان حاضر تنها ۴۰ درصد از  امانات پستی سوغاتی‌هایی است که مردم بین خود رد وبدل می‌کنند و ۶۰ درصد استفاده تجاری است به همین دلیل امروز پست به یک سکوی تجارت الکترونیک تبدیل شده است.

به گفته پارسیده در زمان حاضر ۹۰ سرویس طرح ریزی شده است و تلاش شده پست بعنوان بستری باشد تا دیگران از جمله فروشگاه‌ها و شرکت‌ها از این فرصت برای فروش محصول خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: پست برای فروش محصولات نیازمند یک سایت فروش و سایت جابه جایی مالی دارد تا محموله را بین خریدار و فروشنده مبادله کند که در زمان حاضر این ظرفیت فراهم شده است همچنین خریدار بعنوان خدمات پس از فروش این امکان را دارد که محصول را درب منزل باز کند و در صورت وجود هر گونه ایرادی امکان برگشت محموله وجود دارد.

پارسیده گفت: با توجه به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان امکان داشتن سایت پستی ندارند، به همین دلیل، پست این بازار ایجاد کرد که در صورت تمایل می‌تواند از آن استفاده کند براین اساس یک قرارداد بسته و  یک پنل پستی در اختیار فرد گذاشته می‌شود که بتواند محصولات خود را به فروش بگذارد.

وی ادامه داد: توزیع روزانه هشت هزار مرسوله پستی به وسیله ۹۰ پست چی خود یک فرصت تبلیغی است که شرکت‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و به این وسیله شرکت‌ها سفارش‌های تبلیغاتی خود را به پست می‌دهند.

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین پارک علم و فناوری خلیج فارس و اداره کل پست استان بوشهر

پارسیده گفت: در راستای اجرای طرح سرویس شتاب‌دهی و حمایت از استارتاپ‌ها تفاهم نامه همکاری میان اداره کل پست استان و پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر منعقد شده است.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه طرفین تلاش می‌کنند شرکت‌های استارت آپ نوپا را شناسایی، حمایت و راهبری کرده تا در حوزه کسب و کار الکترونیک ایجاد شده مسیر موفقی را طی کرده و موجب رونق اقتصادی در استان شوند.

پارسیده با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا و گرایش مردم به خریدهای اینترنتی، ارائه خدمات پستی را بهبود بخشیده است، افزود: مدت اعتبار این تفاهم‌نامه از زمان امضا و مبادله ۳ سال است که در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.

پروژه ملی جی نف برای استاندارد کردن نشانی های مکان محور

به گفته پارسیده، پروژه ملی جی نف (GNAF) در راستای استاندارد کردن نشانی‌های مکان محور مطرح و با یونیک ساختن آدرس‌ها، قابلیت ایجاد سرویس‌های مختلف در قالب نشانی را فراهم می‌سازد و دارای ویژگی منحصر به فردی است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر این پروژه در اولویت نخست شرکت ملی پست و سایر ارگان های مرتبط قرار دارد تا هر چه سریع تر با راه اندازی سرویس‌های مبتنی بر نشانی، دسترسی تخصصی به اطلاعات مکان محور را برای دستگاه‌ها ها و سازمان‌های مورد نظر فراهم کند.

در این راستا، اطلاعات نشانی موجود در پایگاه نشانی و کدپستی کشور، پس از استاندارد سازی به نقشه های رقومی و پارسل بندی شده متصل و پایگاه نشانی استاندارد مکان محور تشکیل می گردد. با تشکیل پایگاه مذکور، سرویس های نشانی مکان محور تولید و به منظور خدمت رسانی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

پارسیده گفت: پروژه جی نف یا بستر الکترونیکی آدرس بعنوان یکی از زیر ساخت‌های خدمات دولت الکترونیک اقتصاد دیجیتال و ساماندهی آدرس مکان هاست.

بخش خصوصی مکمل فعالیت‌های پستی است

وی بیان کرد: بخش خصوصی مکمل فعالیت‌های پستی است برهمین اساس این اداره کل ۵۰ درصد از خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

پارسیده گفت: براین اساس امروز از ۲۶۰ نیرو پستی استان ۱۳۰ نفر در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و از ۲۲۰ واحد پستی ۲۱۵ واحد آن مربوط به بخش خصوصی است و ۵۰ درصد از درآمد و ترافیک قبول پستی برعهده بخش خصوصی است.

وی تاکید کرد: پست در کاهش هزینه‌های کشور، در پیشگیری از اتلاف منابع ملی، کنترل ترافیک شهری، کاهش هزینه های مربوط به توزیع نقش مهمی دارد.

پست به کمک رونق کسب و کار زنان تولید کننده استان بوشهر آمد

پارسیده گفت: باتوجه به شیوع ویروس کووید ۱۹ و تغییر و تحولات در فعالیت اقتصادی و مشاغل خرد زنان تولید کننده تلاش شد در قالب تفاهم نامه با دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با استفاده از توان این شرکت و کاهش برخی هزینه‌ها زمینه رونق کسب و کار این قشر از تولید کنندگان استان فراهم شود.

وی افزود:  تلاش شد بتوانیم با کاهش هزینه‌های پستی در ارسال مرسوله‌ها در خریدهای مجازی و آنلاین، فرآیند خرید و فروش را برای زنان تولید و عرضه کننده کم هزینه تر و برای متقاضیان و مشتریان با کاهش هزینه‌ها دستیابی به کالای مورد نیاز، جذاب تر و مشتری پسندتر شود.

پارسیده گفت:هدف از امضای این تفاهم نامه را بهره گیری لازم از امکانات موجود و پتانسیل‌های حمایتی و خدماتی نهادها و شرکت‌های دولتی در راستای روان سازی و  بهبود فضای کسب و کار برای زنان فعال اقتصادی و صاحب کسب و کارهای متوسط، خرد و خانگی و به منظور ایجاد و توسعه ظرفیت‌ها، همکاری‌های مشترک و گسترش روابط منعقد شده است.

وی گفت: در همین مدت تعداد زیادی از تولید کنندگان صنایع دستی به پست مراجعه و محصولات خود را ارائه کرده و خوش بین هستیم که بازار قابل توجهی ایجاد و به این بخش از صنعت استان کمک شود.

تمرکز پست استان بر توسعه فعالیت دیجیتال است

پارسیده در خصوص آینده پست استان بوشهر گفت: تمرکز پست استان بر پست دیجیتال است برهمین اساس امروز خیلی از عمده فروشی‌های استان تبدیل به خرده فروش شده اند که  سود بیشتری برای آنها به دنبال دارد.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که در اقتصاد دیجیتال ظرفیت‌های استان بکار گرفته شود و پست این قابلیت را دارد که در خدمت این دو بخش قرار بگیرد.

مدیرکل پست استان بوشهر گفت: سال گذشته یک هزار مرسوله این اداره کل خرما بود و امروز با توجه به شرایط این شمار به ۲۰۰ هزار مرسوله افزایش یافته است این روند نشان می‌دهد که پست به کمک تولید کنندگان و کشاورزان آمده تا محصولات خود را به استان‌های دیگر ارسال کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر