يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۶۹۶۶
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

فکرشهر: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشورگفت: در زمان حاضر ۷هزار و ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور درحال احداث است که از این میزان سه هزار کیلومتر در اولویت قرار دارد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، خیرالله خادمی شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه چهار خطه کنارتخته - دالکی در استانهای فارس و بوشهر افزود: تلاش می‌شود یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر بزرگراهی تا پایان دولت  مورد بهره برداری قرار گیرد.  

وی بیان کرد: اعتبار ابلاغ شده برای اجرای پروژه‌های بزرگراهی امسال سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۸۵ درصد این میزان اعتبار تخصیص یافته است.

۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی درحال اجراست 

خادمی اضافه کرد: در زمان حاضر سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی  به وسیله شرکت ساخت و توسعه راه‌ها و وزارت راه و شهرسازی در حال اجرا است که یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر آن در اولویت قرار دارد و تلاش می شود بتوانیم از این میزان یکهزارو  ۲۰۰ کیلومتر آن امسال و سال بعد تحویل و زیر بار ترافیک برود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راههای کشور گفت: با توجه به اینکه سرانه تحویل ریل در کشور ۲۰۰ کیلومتر است اگر بتوانیم در این ۲ سال هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر ریلی تحویل شود اقدام بزرگی در بخش ریل در کشور انجام شده است.

راه آهن بوشهر - شیراز از مسیرهای ریلی مهم در کشور است 

خادمی اضافه کرد: یکی از مسیرهای ریلی مهم و اولویت دار کشور راه آهن بوشهر - شیراز است که در اولویت و همواره مورد تاکید مسئولان استان‌های فارس و بوشهر است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ریل به شیراز رسیده و باید ۴۵۰ کیلومتر احداث شود تا به بوشهر برسد.

خادمی ادامه داد: از سمت شمال یعنی استان فارس ۱۰۰ کیلومتر این مسیر انجام شده و در بوشهر نیز ۱۳۰ کیلومتر شروع شده که زیر سازی ۱۰۰ کیلومتر آن انجام شده و ۳۰ کیلومتر دیگر باقی مانده است.

وی گفت: پروژه راه آهن بوشهر - شیراز یک ابرپروژه عمرانی است که باید از کوه‌های زاگرس عبور کند و بعنوان یک اقدام بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

خادمی تاکید کرد: با توجه به سنگین بودن پروژه راه آهن بوشهر - شیراز پی‌گیری این پروژه از محل منابع مالی دولت روند اجرا را کند می‌کند به همین دلیل تلاش می‌شود در راستای سرعت بخشی روند اجرای پروژه، از طریق فاینانس، صندوق توسعه ملی و یا سایر منابع مالی از جمله بازار سرمایه استفاده شود.

یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه در حال اجرا است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور گفت: در بخش آزاد راهی یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه در حال اجراست.

وی بیان کرد: با توجه به موجودی کشور در بخش آزاد راهی که بیشتر از ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر نیست در زمان حاضر ۵۰ درصد آزادراههایی که در کشور وجود دارد الان پروژه در دست اجراست و این عدد قابل توجهی به شمار می‌رود.

خادمی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده طی امسال و سال آینده ۶۶۰ کیلومتر از این آزاد راهها باید مورد بهره برداری قرار گیرد که اگر انجام شود ۲۵ درصد به طول آزادراههای  کشور افزوده می شود.

آزاد راه اصفهان - شیراز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گفته خادمی آزاد راه اصفهان - شیراز بعنوان بلندترین آزاد راه کشور به طول ۲۲۵ کیلومتر است که در زمان حاضر با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

وی ادامه داد: امید می‌رود آزاد راه اصفهان - شیراز با توجه به پیشرفت فیزیکی که دارد در سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار گیرد.

خادمی با بیان اینکه اجرای این آزاد راه برای استان‌های جنوبی از جمله بوشهر نیز موثر است گفت: برای اجرای این پروژه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار باید تزریق شود که از این میزان هزار میلیارد تومان به صورت ۵۰ درصد از طرف دولت و سرمایه گذار تامین اعتبار شده و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز  باید طی امسال و سال بعد تامین شود.

چهار خطه کردن مسیر کنارتخته - دالکی از پروژه‌های اولویت دار وزارت راه و شهرسازی 

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازدید خود از محور شیراز - بوشهر (مسیر تنگ ابوالحیات و محور کنارتخته - دالکی) افزود: تلاش می‌شود طرح چهار خطه کردن این مسیر اجرا شود.

خادمی افزود: بخشی از این محور (تنگه ابوالحیات) در استان فارس است اما تاثیر آن برای استان بوشهر نیز است که امسال بعنوان یکی از گلوگاه‌های مهم ترافیکی بین بوشهر - فارس برطرف و به چهار خطه تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین از دالکی به سمت کنارتخته نیز ۲ پیمانکار فعال هستند و براساس برنامه اجرایی تنظیم شده برای اتمام این محور نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز است که بخشی در استان فارس و بخشی نیز در استان بوشهر است. 

خادمی گفت: اگر بتوانیم طی برنامه‌ای سه تا چهار ساله منابع اعتباری این پروژه تامین شود می‌توان گفت که محور بوشهر به سمت شیراز چهار خطه می‌شود.

وی بیان کرد: در زمان حاضر بیشتر  محور بوشهر - شیراز  چهار خطه و تنها ۲۰ کیلومتر آن به دلیل وجود تونل‌های زیاد، صعب العبور بودن و نیاز به پل‌های زیاد هنوز چهار خطه نشده و به منابع اعتباری بالایی نیاز دارد.

۴۰۰ کیلومتر از طول کریدور جنوب در استان بوشهر است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راههای کشور گفت: نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر از طول کریدور جنوب کشور در استان بوشهر است که بیشتر این کریدور در استان چهار خطه و به صورت بزرگراهی است.

خادمی اضافه کرد: ۱۴۰ کیلومتر بخشی از محور و کنارگذرهای شهرها در کریدور جنوب کشور از این مسیر مانده که ۶۰ کیلومتر آن حدفصل اهرم تا برازجان و بخشی هم در ورودی دیلم است که تا سال بعد تکمیل و تمام محورهای اصلی استان چهار خطه می‌شود.

وی تاکیدکرد: با اجرای این پروژه‌ها استان بوشهر از جمله استان‌هایی که در بخش کریدور جنوب تمام محورهای آن به صورت بزرگراهی خواهد بود. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر