چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مشاور برنامه غربال، تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم ( درخودماندگی) در کشور گفت: براساس نتایج طرح غربالگری 'هیوا' که به منظور شناخت میزان شیوع اوتیسم در کشور در پنج استان اجرا شد، یک درصد جمعیت کودکان مورد بررسی مبتلا به این اختلال شناخته شدند.به گزارش فکرشهر، سید علی صمدی روز یکشنبه در حاشیه کارگاه منطقه ای آموزشی شناخت و غربال طیف اوتیسم در بوشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح پارسال از سوی سازمان بهزیستی کشور روی 180 هزار نفر از کودکان دو تا پنج سال استانهای قم، خراسان رضوی، همدان، کرمان و خوزستان اجرا شد.
کد خبر: ۷۸۱۱
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۴

فکرشهر: مشاور برنامه غربال، تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اوتیسم ( درخودماندگی) در کشور گفت: براساس نتایج طرح غربالگری 'هیوا' که به منظور شناخت میزان شیوع اوتیسم در کشور در پنج استان اجرا شد، یک درصد جمعیت کودکان مورد بررسی مبتلا به این اختلال شناخته شدند.

به گزارش فکرشهر، سید علی صمدی روز یکشنبه در حاشیه کارگاه منطقه ای آموزشی شناخت و غربال طیف اوتیسم در بوشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح پارسال از سوی سازمان بهزیستی کشور روی 180 هزار نفر از کودکان دو تا پنج سال استانهای قم، خراسان رضوی، همدان، کرمان و خوزستان اجرا شد.

وی اضافه کرد: پس از این غربالگری یکهزار و400 نفر از این جمعیت در احتمال خطر و از این افراد نیز 131نفر مبتلا به اوتیسم شناخده شدند.

صمدی بیان کرد: براساس این طرح غربالگری جمعیتی معادل یک درصد کودکان ایران که نزدیک به آمار مبتلایان دردنیا است، مبتلا به اوتیسم هستند.

عضو هیات علمی گروه تحقیقات پرستاری دانشگاه آلستر ایرلند شمالی گفت: اوتیسم یک نوع تفاوت در برقراری ارتباط با دیگران، میزان، سطح و شدت اجتماعی بودن است و بیماری نیست.

وی اظهارکرد: با شناخت زودهنگام اوتیسیم والدین به شرط اینکه آموزشهای لازم در این زمینه را فراگیرند، می توانند این اختلالات را کنترل کنند.

صمدی با تاکید براینکه بچه های مبتلا به اوتیسم نباید از خانواده جدا شوند گفت: با توجه به اهمیت ارتباط بین والدینی که کودک آنها مبتلا به اوتیسم است، بحث مداخلات والد محور در برنامه سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: دراین ارتباط درقالب برنامه 'روزنه' برای ارتقای اطلاعات والدین درباره اوتیسم تلاش می شود تا والدین یاد گیرند، بچه اوتیسم چگونه حمام کند، غذا بخورد، بخوابد، بازی کند و مهارتهای زندگی روزمره را آموزش ببیند.

صمدی بر ضرورت مداخلات غیرتهاجمی والد محور برای برخورد با بچه های اوتیسم تاکید کرد و یادآور شد: در کنار این آموزشها باید یک سری خدمات کلینیکی و بالینی نیز ارایه شود که این خدمات پروتکل های مشخصی دارند.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود امسال طرح غربالگری بچه های دو تا پنج سال برای تشخیص اوتیسم در کل کشور اجرا شود تا با تشخیص بموقع آن که در دوره طلایی دو تا پنج سال است و آموزش والدین از پیچیدگی این اختلال در دوره های دیگر سنی جلوگیری کرد.

صمدی افزود: هم اکنون دو پایگاه ثابت تشخیص اوتیسم در شهرهای لاهیجان و گرگان و دو پایگاه در جنوب شهرهای بوشهر و زاهدن مستقر است که استانهای همجوار در این پایگاهها آموزش می بینند.

وی گفت: با تشخیص زودهنگام و آموزش والدین و آگاه سازی اجتماعی هزینه های وارد شده به جامعه درزمینه اوتیسم کاهش می یابد.

صمدی افزود: اوتیسم در پسران چهار برابر بیش از دختران است و با آموزش می توان علایم اوتیسم را کنترل کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان بوشهر گفت: هم اکنون سازمان بهزستی متولی تشخیص و شناسایی اوتیسم در کشور است و در این دوره آموزشی به مربیان برای تشخیص و پذیرش این افراد آموزشهای لازم ارایه می شود.

مسعود ابراهیمی افزود: کودکانی که گاهی پیش فعال، درخود فرو رفته و با ای کیو بالا و پایین و مشکلات یادگیری و گفتاری روبرو هستند، اوتیسم شناخته می شوند.

وی اضافه کرد: هم اینک 30 کودک اوتیسم در استان بوشهر از مراکز بهزیستی خدمات می گیرند.

وی گفت: برخی والدین کودکان خود را به مرکز اوتیسم نمی برند و از خدمات برخی افراد که ادعای مربی اوتیسم دارند در منزل استفاده می کنند که این کار تنها برای خانواده ها هزینه بر است.

کارگاه منطقه ای آموزشی شناخت و غربال طیف اوتیسم با حضور اعضا و کارشناسان ستاد بهزیستی، مدیران و مربیان مراکز اوتیسم شش استان اصفهان، فارس، خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری و بوشهر از امروز به مدت سه روز در بوشهر ادامه داد. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر