سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۵۸۲۵
چهارشنبه ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹

فکرشهر: مدیرکل حفاظ محیط زیست استان بوشهر گفت: تدوین چشم‌انداز ۲۰ ساله محیط زیست این استان در اولویت اصلی برنامه‌های سال جاری این اداره کل قرار دارد.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی‌نژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این موضوع به عنوان یکی از تاکیدهای نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر محسوب می‌شود که بدرستی ترسیم یک افق مناسب را برای محیط زیست استان بوشهر مورد تاکید قرار دادند.

وی بیان کرد: با توجه به روند شتابان توسعه استان بوشهر و پیش‌بینی بارگذاری صنایع آب‌بر از مرکز کشور به سمت سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان باید در سندهای بالادستی از جمله توسعه منطقه‌ای، برنامه‌های ششم و هفتم توسعه و آمایش سرزمین استان بوشهر برنامه الگویی وجود داشته باشد تا با ترسیم برش استانی آنها سیاست‌گذاری لازم در حوزه محیط زیست استان بوشهر انجام گیرد.

 قلی‌نژاد ادامه داد: استان بوشهر در سال ۹۹ در حوزه محیط زیست چالش‌هایی داشت که زمینه‌ساز یک دستاورد ارزشمند بود تا همه مسئولان ذیربط به مسائل این حوزه حساس‌تر و به اهمیت بیشتر آن پی ببرند.

وی افزود: سال گذشته یکی از دستاوردهای مهم برای آمایش سرزمینی استان بوشهر تشکیل گروه کاری محیط زیست و آمایش سرزمین ذیل شورای برنامه ریزی این استان است که مقرر شد هر تصمیم  در حوزه محیط زیست و استقرار صنایع بزرگ در این استان ابتدا باید موضوع در گروه کاری با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط مطرح و در زمینه محل استقرار صنعت طبق سند آمایش سرزمینی استان تصمیم گیری شود. 

وی عنوان کرد: چنانچه فعالیت یک صنعت در گروه یاد شده منطبق با سند آمایش سرزمین استان بوشهر بود در ادامه سرمایه‌گذار برای دریافت مجوزهای موردنیاز و استعلام‌ها و جانمایی اقدام می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: با این رویکرد علاوه بر جلوگیری از تخریب محیط زیست و اکوسیستم‌های حساس همانند تالاب‌ها و دریا در توسعه اقتصادی استان بوشهر و تولید نیز موثر است و موجب کاهش زمان صدور مجوزها و تسریع در سرمایه‌گذاری برای حمایت از تولید خواهد شد.

قلی نژاد ادامه داد: همچنین امسال در دومین نشست گروه کاری محیط زیست و آمایش سرزمین‌ استان بوشهر وضعیت معادن این استان و افق‌ توسعه فعالیت‌های معدنی در مناطق کوهستانی بررسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: فعالیت واحدهای معدنی باید عقلانی باشد تا با پرهیز از نگاه صرف به درآمدزایی فعالیت آنها با توسعه پایدار همراه باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای محیط زیست استان بوشهر  در سال ۹۹ نیز تدوین مدیریت زیست بومی استان بوشهر برای چهار تالاب نایبند، مند، دیر-نخیلو و حله بود که برنامه حفاظتی آنها امسال آغاز می‌شود.

وی گفت: این برنامه به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان بوشهر رسیده تا به عنوان یک سند بالادستی در اختیار مدیران و تصمیم‌گیران باشد.

قلی نژاد عنوان کرد: در برنامه مدیریت زیست بومی توسعه و استفاده از تالاب‌ها ممنوع نشده‌است بلکه توسعه پایدار همگام با فعالیت‌هایی مانند ماهیگیری، گردشگری، ورزشی و بویژه استفاده جوامع بومی از تالاب‌ها برای تامین معیشت پیش بینی شده‌است که همگام با حفاظت از تالاب‌ها اجرایی خواهد شد.

وی گفت: در سال گذشته نیز کارگروه دبیر خانه حفاظت از تالاب‌های  استان بوشهر به ریاست استاندار شکل گرفت مسائل عمده مطرح و تصمیم گیری شد که این برنامه منجر به تعریف مدیریت زیست بومی برای تمامی تالاب‌های استان خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر