سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۶۰۲۳
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: همزمان با دومین ریزش ملخ صحرایی در سال زراعی ۹۹- ۱۴۰۰ در این استان مبارزه با این آفت در سطح ۲۵۰ هکتار از عرصه‌ها انجام شد.

به گزارش فکرشهر، خسرو عمرانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون شهرستان‌های دیلم، گناوه، بوشهر و دشتستان تحت تاثیر آفت ملخ قرار گرفته‌اند و علاوه بر این شهرستان‌ها عملیات ردیابی و پایش در همه مناطق استان بوشهر در حال انجام است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط جوی دسته‌های ملخ به صورت مداوم در حال جابه جایی هستند و سازمان جهاد کشاورزی عملیات مبارزه را در کانون‌های شناسایی شده انجام می‌دهد.

عمرانی اضافه کرد: با توجه به پوشش گیاهی خشک موجود در منطقه ملخ‌های صحرایی بیشتر به سمت مناطق کوهپایه‌ای دارای پوشش گیاهی پرواز می‌کنند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هرچند هنوز ملخ‌های صحرایی مهاجم خسارتی برای مزارع و باغ‌های استان بوشهر نداشته‌اند اما در صورت تخم ریزی و ظاهر شدن پوره‌ها امکان بروز خسارت وجود دارد.

وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ۳۰ هزار تن سم، ۱۰۰ دستگاه سمپاش و ۶۰ اکیپ ردیابی و پایش برای مقابله با آفت ملخ صحرایی تامین کرده‌است.

عمرانی یادآور شد: در نخستین ریزش آفت ملخ صحرایی استان بوشهر در سال زراعی جاری مبارزه در سطح ۱۸۵ هکتار از عرصه‌های استان بوشهر انجام شد و با توجه به مبارزه بموقع و موثر با این آفت، خسارت ناشی از آن در بخش کشاورزی صفر بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: در سال ۹۷، در سطح ۱۰۴ هزار هکتار و در سال ۹۸ نیز ۴۳ هزار هکتار مبارزه با آفت ملخ در استان بوشهر انجام شد.

وی اضافه کرد: ملخ صحرایی از جمله گونه‌های سبزه خوار به شمار می‌رود و اگر به جمعیت طغیانی برسد خطرناک است به همین دلیل کشاورزان در هر منطقه‌ای که جمعیتی از ملخ‌ها را مشاهده کردند، مسئولان جهاد کشاورزی منطقه را برای پایش و سمپاشی با خبر سازند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: در زمان حاضر، سازمان خواروبار جهانی (فائو) بیشتر هشدارها را برای استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان اعلام کرده‌است که به همین دلیل مدام در حال پایش هستیم تا به محض ورود ملخ پس از شناسایی مناطق ریزش، عملیات مبارزه را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: ملخ صحرایی یکی از خطرناکترین آفت‌های نباتی است که هر سال رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد و باعث غافلگیری می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر