دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۹۵۸۲
پنجشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶

فکرشهر: جرمن لوپز در Vox نوشت: در حال حاضر کووید ۱۹ در ایالات متحده توسط واکسن تحت کنترل در آمده است، اما ممکن است در پاییز دوباره کرونا بازگردد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه مطلب آمده است:  حتماً شما هم این را شنیده اید که در تابستان پیش رو شرایط کرونا در آمریکا بسیار خوب خواهد بود، این گفته درست است. پس از یک سال ترس ناشی از کووید-۱۹، کمپین واکسیناسیون ایالات متحده و هوای گرم تابستان، ملزومات مورد نیاز را برای ایجاد یک وقفه در شرایط کرونایی و تمام وحشتی که به بار آورد، ایجاد می‌کند.

اما سوال اینجاست که بعد از تابستان چه اتفاقی می‌افتد؟

سال گذشته، مشاهده کردیم که ویروس کرونا در پاییز و زمستان خیلی راحت‌تر نسبت به ماه‌های گرم گسترش یافت. به طوری که بیش از ۳۳۰ هزار آمریکایی در پاییز و زمستان گذشته و در طی بیش از ۶ ماه بر اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. تلفات غیر قابل تصور بود، تقریباً ۹ برابر مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در سال ۲۰۱۹ و بیش از ۱۷ برابر قتل در این سال بود.

یکی از دلایل این میزان از مرگ و میر، واکنش آرام آمریکا به ویروس کرونا بود، زیرا آمریکایی‌ها مراقبت و احتیاط کافی را در برابر این ویروس نداشتند. اما کارشناسان فصلی بودن کووید-۱۹ را هم در این آمار مقصر می‌دانند. زیرا پایین آمدن دما باعث هجوم مردم به داخل خانه می‌شود و خانواده‌ها برای فصل تعطیلات دور هم جمع می‌شوند. بنابراین، ویروس راحت‌تر گسترش می‌یابد.

در حال حاضر، آمریکا در مقایسه با پاییز و زمستان گذشته در شرایط بهتری قرار دارد. واکسن‌ها به علاوه‌ی ایمنی طبیعی در برابر عفونت‌های کووید-۱۹ در حال مقابله با ویروس هستند. اما این کشور هنوز کاملاً مصون نیست. اکثر مردم ایالات متحده هنوز واکسینه نشده اند و میزان واکسیناسیون روزانه به طرز چشمگیری کند شده است.

مشکل دیگر این است که ما با انواع مختلفی از ویروس کرونا روبرو هستیم. براساس تحقیقات انجام شده، واکسن‌ها کارآیی خوبی دارند و بر انواع شناخته شده‌ی ویروس کرونا غلبه می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که حداقل بعضی از انواع این ویروس بر برخی از مصونیت‌های طبیعی غلبه دارند؛ بنابراین افرادی در ایالات متحده که واکسینه نشده اند، اما قبلاً کووید -۱۹ داشته اند، ممکن است همچنان آسیب پذیر باشند. برخی از متخصصان همچنین نگران هستند که ممکن است مصونیت طبیعی در برابر عفونت قبلی دوام نداشته باشد و شاید با گذشت زمان و به ویژه در زمان موج بروز کرونا در پاییز آینده این مصونیت از بین برود. نگرانی‌های مشابهی نیز در مورد واکسن‌ها وجود دارد، اما تاکنون در آزمایشات تحقیقاتی ثابت شده است که ایمنی ناشی از واکسن بهتر از ایمنی طبیعی است.

همچنین این خطر وجود دارد که هوای گرمتر و فصلی بودن احتمالی ویروس به نوعی به کشور احساس امنیت کاذب بدهد. ممکن است بسیاری از آمریکایی‌ها به راحتی به خارج از کشور رفت و آمد کنند، در حالی که هنوز خطر کرونا به طور کامل از بین نرفته است.

همه این عوامل اعم از تعطیلات، هوای سردتر، انواع مختلف ویروس و مقداری از ایمنی که به طور بالقوه از بین می‌رود می‌توانند با هم ترکیب شوند و بازگشت کووید -۱۹ را در پاییز و زمستان پیش رو ایجاد کنند. البته متخصصان اعتقاد ندارند که یک موج گسترده را در سراسر کشور شاهد باشیم، زیرا بسیاری از افراد تا پاییز واکسینه می‌شوند. اما اعتقاد بر این است که خطر کرونا به طور کامل از بین نخواهد رفت. به ویژه در مناطقی از کشور که میزان واکسیناسیون آن‌ها پایین است، می‌توان شیوع ویروس کرونا را در سطح محلی یا ایالتی مشاهده کرد.

البته آنچه در بالا گفته شد دلیل بر ناامیدی نیست. به خصوص اگر کسی واکسن بزند، در مقابل کووید -۱۹ کاملاً ایمن است. اما هشدار متخصصان در مورد لزوم واکسیناسیون بیشتر افراد است. این راهی است تا تضمین کنیم که افزایش کرونا ویروس را در پاییز و زمستان پیش رو نداشته باشیم.

ما هنوز به طور کامل بر همه گیری غلبه نکرده ایم

اخبار کووید -۱۹ در ایالات متحده در حال حاضر کاملاً باورنکردنی است. تقریباً نیمی از کشور حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده اند. موارد روزانه‌ی جدید ابتلا به کرونا ویروس کمتر از یک دهم موارد در زمان اوج ابتلا در ژانویه است و مرگ و میر نسبت به آن ماه نیز بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته است. نرخ واکسیناسیون بالاتر، کاهش موارد ابتلا به کرونا ویروس، مرگ و میر کمتر و هوای گرم به زودی به ما این اجازه را می‌دهد که با خیال راحت به تعاملات اجتماعی بپردازیم، کاری که یک سال پیش خطرناک بود.

این اخبار کاملاً خارق العاده و مهیج است. من شخصاً در حال برنامه ریزی برای سفر‌ها و تعطیلاتی هستم که یک سال پیش از انجام آن‌ها خیلی می‌ترسیدم. من دیگر ماسک نمی‌زنم مگر اینکه طبق قانون ملزم به این کار باشم. من خیلی زود دوستان و خانواده ام را که مدتهاست آن‌ها را ندیده ام، ملاقات می‌کنم. من به عنوان فردی که واکسن زده ام، دیگر اصلاً نگران خطر کووید -۱۹ نیستم و بسیاری از کارشناسان نیز این نظر را دارند.

اما این خوش بینی را می‌توان کمی بیش از حد دانست. درست است که همه چیز بهبود یافته، اما شرایط هنوز کاملاً به حالت عادی برنگشته است. موارد ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن هنوز نزدیک یا بالاتر از سطحی است که در تابستان سال گذشته نسبتاً بالا در نظر گرفته می‌شد. بیش از ۶۰ درصد کشور هنوز واکسینه نشده و بیش از نیمی از مردم نیز حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده اند. در برخی از ایالت ها، میزان واکسیناسیون حتی کمتر است، به طوری که دو سوم جمعیت هنوز یک دوز واکسن را دریافت نکرده اند.

به طور کلی، نباید این طور تصور کرد که ما کاملاً به ویروس کرونا غلبه کرده ایم. به ویژه ممکن است که در تابستان از شدت شیوع کرونا ویروس کاسته شود و این موضوع نباید امنیت کاذب برای ما به وجود بیاورد. حتی این خطر هم ما را تهدید می‌کند که بر اثر فروکش نسبی کرونا ویروس برخی تصور کنند که نیازی به واکسن ندارند و این سهل الانگاری خطرناک است. البته این امکان هم وجود دارد که میزان واکسیناسیون و ایمنی طبیعی به حدی برسد که در واقعیت شرایط بهتر از چیزی باشد که ما تصور می‌کنیم، اما به هر حال ما باید سناریو‌های مختلف را مدنظر داشته باشیم.

یک راه حل وجود دارد: افراد بیشتری را واکسینه کنید

واکسن‌ها عالی هستند. شواهد حاصل از آزمایشهای بالینی و دنیای واقعی نشان داده است که واکسن‌ها تقریباً خطر بیماری جدی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید -۱۹ را برطرف می‌کنند. اما واکسن‌ها تنها در صورت واکسیناسیون افراد بیشتر می‌توانند کارآیی داشته باشند.

ما باید در مقابل این موضوع هشیار باشیم که تا وقتی منافع بعضی از افراد در واکسینه نکردن مردم است و ما به این موضوع تن بدهیم، راه را برای بازگشت کرونا ویروس باز گذاشته ایم. این برای مسئولان کشور بدان معناست که باید کار‌های بیشتری در زمینه‌ی واکسیناسیون مردم انجام دهید. کارشناسان خواستار یک رویکرد سه طبقه شده اند که شامل بهبود دسترسی به واکسن، ارائه مشوق‌ها و تحمیل برخی از چیز‌ها در صورت لزوم است. به طور مثال دولت می‌تواند با ارائه‌ی عکسبرداری در برخی مکان‌های عمومی به تسهیل دسترسی افراد به خدمات مبادرت کند. ارائه جوایز مالی یا پاداش‌های مادی دیگر به افراد واکسینه شده نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. در مرحله‌ی سوم نیز می‌توان به واکسیناسیون اجباری دانش آموزان مبادرت کرد.

به طور کلی، باید به تمامی روش‌های ممکن برای افزایش واکسیناسیون مردم متوسل شویم تا اطمینان حاصل کنیم که در برابر کرونا ویروس ایمن شده ایم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر