چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۰۷۸۰
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: ۳۴هزار هکتار عملیات مقابله با بیابان زایی با نهال‌کاری و ایجاد جنگل‌های دست کاشت در عرصه‌های منابع طبیعی و مناطق بیابانی این استان اجرا شده است.

به گزارش فکرشهر، غلامرضا منتظری به مناسبت ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن)  روز جهانی مقابله با بیابانزایی در گفت وگو با ایرنا افزود:پارسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بخش بیابان و مقابله با ریزگردها و پدیده گرد و غبار ۲۰۰ هکتار عملیات نهالکاری، ۶۲۵ هکتار مدیریت هرزآب و رواناب با احداث هلالی‌های آبگیر، ۲۸۰۰ هکتار مدیریت جنگل‌های دست کاشت با اجرای آتش‌بُر، اصلاح و پرورش و هرس و مقابله با آفات در جنگل‌های دست کاشت سنواتی و ۲۰ هکتار احداث بادشکن غیر زنده در زمین‌ها و تپه‌های ماسه‌ای اجرا شده است.  

وی اضافه کرد: همچنین پروژه مراقبت و آبیاری نهالکاری‌ها در سطح یک هزار و ۳۳۵ هکتار، اجرای سیستم‌های چرایی و قرق در مراتع بیابانی در سطح یک هزار و ۵۰۰ هکتار و ساماندهی و کنترل چرای دام در مراتع ممیزی شده بیابانی در سطح ۶هزار و ۵۰۰ هکتار از دیگر برنامه‌های مقابله با بیابانزایی است که اجرا شده و یا تا پایان تیر ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

منتظری یادآور شد: این طرح و پروژه‌ها با اعتبار ۸۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا شده است.

وی ادامه داد: در اجرای پروژه‌ها متناسب با شرایط خاک و پوشش گیاهی بومی هر منطقه از درختان و بوته های مناسب استفاده شده و همچنین در نهالکاری از درخت کُنار و آکاسیا و در هلالی‌های آبگیر از بذر کُنار و گیاه لگجی کاشت و استفاده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: امروز بیابان‌زایی در کنار کمبود آب شیرین و تغییرات اقلیمی بعنوان سه معضل جامعه جهانی به شمار می‌رود.

منتظری با اشاره به شعار امثال روز جهانی مقابله با بیابانزایی احیای سرزمین، بازسازی بهتر با سرزمینی بدون تخریب افزود: این شعار بیانگر توجه جامعه جهانی به احیا، بازسازی و مهار عوامل تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی برای جلوگیری از توسعه رخساره‌های بیابانی و عامل ایجاد فقر، مهاجرت و آسیب دیدن امنیت غذایی است.

وی یادآور شد: بیابان‌ها دارای ظرفیت‌های بی‌شمار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند و نگرانی نه از وجود بیابان‌های طبیعی بلکه از تخریب سرزمین، فرسایش خاک، کاهش توان و استعداد طبیعی زیست‌بوم‌ها و بطور خلاصه بیابانزایی است.

منتظری مهمترین عامل بیابانزایی در استان بوشهر را شامل عوامل طبیعی مانند تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های گسترده، آتش سوزی‌ در جنگل‌ها و مراتع و عوامل انسانی مانند توسعه صنعتی و معادن، چرای بیش از ظرفیت و توان اکولوژیک دام در مراتع و توسعه کشاورزی به روش‌های ناپایدار بویژه در زمین‌های  مستعد فرسایش خاک عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: ما همواره از ظرفیت تعاونی‌ها، مشارکت‌ انجمن‌های زیست‌محیطی، تشکل‌های مردم‌نهاد در طرح‌های مدیریت مناطق بیابانی استقبال می‌کنیم و احاله مدیریت پارک‌های جنگلی احداث شده در مناطق بیابانی از نمونه‌های آن است. 

وی ادامه داد: مشارکت مردم، مجریان طرح‌های اقتصادی در برنامه‌های مختلف درخت‌کاری بویژه ایجاد فضای سبز و درختکاری در اراضی واگذار شده به طرح‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و معادن، ایجاد بادشکن زنده و کاشت درخت در اطراف مزرعه‌ها و حریم شهرها و روستاها، اصلاح و احیای مراتع از سوی مرتع‌داران و بهره برداران مراتع در قالب طرح‌های مرتع‌داری کمک بزرگی به مقابله با تخریب سرزمین، احیای اراضی و مقابله با بیابانزایی می‌کند.

منتظری تاکید کرد: بیابان یک واقعیت و اقلیم است که از جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی قابل توجه است و دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه ای است.

وی یادآورشد: برای مقابله با بیابان زایی باید از سرزمین بهره‌برداری پایدار داشت و از منابع آب و خاک، پوشش گیاهی و تنوع زیستی بهره برداری پایدار و مسئولانه داشت و در حد ظرفیت منابع طبیعی از آنها استفاده کرد.

استان بوشهر دارای ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی به مساحت ۴۰۹هزا رو ۳۴۴ هکتار و  مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی نیز ۴۵۴هزار و ۶۴۱ هکتار است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر