چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۳۳۴۹
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر گفت: جنگل‌های حرا (مانگرو) در سواحل این استان به حفاظت در برابر تخریب و آلودگی‌های محیط زیستی نیاز دارند.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی نژاد روز دوشنبه با گرامیداشت روز جهانی جنگل‌های مانگرو به رسانه‌‏ها اعلام کرد: این جنگل‌ها از جمله زیست‌بوم‌های ارزشمند و زیستگاه‌های غنی هستند که نقشی مهم در ریز اقلیم (میکروکلیمای) هر منطقه دارند و از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعی در سواحل هستند.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های مانگرو نقش موثری در زمینه تولید اکسیژن و جذب آلودگی‌های محیط زیستی دارند، افزود: با توجه به جایگاه این جنگل‌ها در تنوع زیستی، حفاظت از آنها در برابر تخریب و آلودگی‌های محیط زیستی ضروری است.

قلی نژاد ادامه داد: جنگل‌های مانگرو در سواحل این استان از جمله تالاب نایبند، پارک ملی دریایی دیر- نخیلو و تالاب دیر وجود دارند که در توسعه و بهره‌برداری از دریا و سواحل باید به محدوده رویشگاهی آنها توجه کرد و تالاب‌ها و خورها به عنوان بستر رویشگاهی و حیات این جنگل ها حفاظت و از تخریب تالاب ها و خورها جلوگیری شود.

قلی نژاد تاکید کرد: مانگروها میراث طبیعی ساحل و دریا هستند که همه باید برای حفاظت از آنها تلاش کنند.

جنگل‌های حرا ( مانگرو) تالاب‌های حاصل خیزی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند که ویژگی‌های عملکردی و ساختاری منحصر به فردی دارند، در ایران از شرق دریای عمان تا غرب خلیج فارس ادامه پیدا کرده و بندر دیر در ۲۰۸ کیلومتری جنوب بوشهر آخرین پراکنش این اجتماعات گیاهی در نواحی شمالی خلیج فارس است.

حفاظت سواحل از گزند سیلاب‌ و سونامی و پیشگیری از فرسایش آنها، پشتیبانی چرخه مواد مغذی موجود در آب، تولید اکسیژن، وابستگی گونه‌هایی از ماهیان و میگوها به این درختان، تهیه مواد اولیه رزین و تانن، تاثیرگذاری مثبت در چرخه مواد غذایی، به دام انداختن آلاینده‌های دریایی، تعدیل تغییرات اقلیمی قرن و پیشگیری از اسیدی شدن آب، کاربرد مانگروها در ترکیبات دارویی و جذب توریست؛ این همه بخشی از دلایلی است که برای حفاظت از این جنگل‌ها کافی به نظر می‌رسد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر