سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۵۱۲۵
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴

فکرشهر: پیک پنجم کرونا باعث چند برابر شدن شمار مبتلایان، مراجعان به بیمارستان‌ها و بیماران بستری و افزایش مرگ و میر در سراسر کشور از جمله استان بوشهر شده که این وضعیت افزایش مصرف و کمبود شدید دارو را در پی داشته و سرگردانی بیماران در داروخانه‌ها، درد مضاعفی بر آنان تحمیل کرده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد، بیشتر داروخانه‌ها، بویژه شبانه روزی ها در بوشهر که مسئول تامین داروهای بیماران مبتلا به کرونا شلوغ هستند این در حالی است که برخی از این داروها یا در داروخانه ها وجود ندارد یا آن قدر کم است که به تعداد نوشته شده در نسخه و نیاز بیماران تامین نمی‌شود و همراهان بیمار مجبورند از داروخانه‌ای به داروخانه دیگر بروند یا برای تهیه دارو به خویشاوندان خود در دیگر شهرهای استان و یا حتی در استان‌های دیگر متوسل شوند.

شلوغی داروخانه‌ها و نسخه‌هایی که بعضی از آنها به دارو تبدیل نمی‌شود و یا یک یا دو قلم از آنها کم است موجب ناراحتی و سرگردانی مردم شده این در حالی است که معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همواره بر نبود هیچ کمبودی در بخش تامین داروهای تخصصی بیماران مبتلا به کرونا تاکید دارد.

اما مسئولان استان بوشهر از جمله نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با افزایش فزاینده شیوع ویروس دلتا در استان همواره بر حل مشکل شبکه توزیع دارو، تامین داروهای مورد نیاز مردم و برخورد مسئولان امور نظارتی با متخلفان، سودجویان و سوداگرانی که جان مردم را نشانه گرفته‌اند تاکید می‌کنند.

همچنین دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز درباره وضعیت دارو و سِرُم تاکید کرده که در زمان حاضر به اندازه کافی در بیمارستان‌ها وجود دارد و مراکز درمانی در این زمینه به آرامش رسیده و کمبودی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کمبود برخی از داروها کشوری است ادامه داد: همچنین به اندازه نیاز نیز دارو و سرم در اختیار داروخانه‌های منتخب که در استان بوشهر ۲۵ واحد هستند، قرار گرفته است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مسئولان فنی برخی از داروخانه‌های شبانه روزی نیز علت کمبود دارو در استان بوشهر را طولانی شدن پیک پنجم و افزایش شمار مبتلایان به کرونا عنوان می‌کنند که همین امر باعث شلوغی داروخانه‌های شهر شده است.

در زمان حاضر به بیان برخی از شهروندان بوشهری برخی از داروها از جمله "رمدسیویر " و " اکتمرا:" که مخصوص بیماران مبتلا به کرونا است در چند داروخانه شبانه‌روزی این استان توزیع  می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد صف‌های طولانی و ازدحام جمعیت در داروخانه‌ها شده است این درحالی است که اگر مسئولان معاونت غذا و دارو برای یک مدت محدودی مجوز توزیع این داروها را به برخی دیگر از داروخانه‌ها بدهد این مشکل تا حد بسیاری برطرف می‌شود.

دارو کم، داروخانه‌ها شلوغ، شیوه توزیع نامناسب

یکی از شهروندان بوشهری در داروخانه شبانه روزی دکتر آهنگی در حالی که در انتظار تهیه نسخه بود به خبرنگار ایرنا گفت: این نسخه برادرم است که در شهر برازجان نتوانسته داروی خود را تهیه کند و امروز از صبح تمام کار و زندگی خود را برای تهیه ۲ عدد آمپول اکتمرا رها کرده اما هنوز موفق نشده‌ام.

خسرو ایزدپناه معتقد است: کمبود دارو و سرم در شرایطی که ویروس کرونا هر روز شعله‌ورتر می‌شود نگرانی مردم را دوچندان کرده چون شلوغی و رفت و آمد بیش از حد مردم احتمال شیوع هرچه بیشتر ویروس را دوچندان می‌کند.

آسیه فروغی یکی دیگر از شهروندان بوشهری در داروخانه شبانه روزی دکتر رضایی به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از چند ساعت جست و جو و ۲ ساعت انتظار کشیدن توانستیم داروهای مورد نیاز خود را تهیه کنیم این درحالی است که اگر مسئولان محل توزیع داروها را افزایش دهند مردم اینقدر منتظر نمی‌شوند و جلو این ازدحام جمعیت گرفته و یکی از کانون‌های انتشار ویروس نیز کم می‌شود.

باتوجه به شلوغی داروخانه از محل خارج شدم و با وجود گرمای زیاد در بیرون منتظر افرادی نشستم که از داروخانه بیرون می‌آیند که به یکی از شهروندان برخوردم که می‌گفت: امروز شرایط به گونه‌ای است که تهیه داروهای بیماران مبتلا به کرونا در بازار آزاد با چند برابر قیمت دولتی به وفور تهیه می‌شود و این مساله با توجه به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی  درد و رنج مردم را بیشتر کرده است.

عبدالله تنگکی مدعی شد: امروز هر کسی که آشنا و پارتی خوبی در دستگاه‌های مختلف داشته باشد می‌تواند براحتی داروی مورد نیاز خود را تهیه کند و گرنه باید سرگردان در بین داروخانه‌های شبانه روزی باشد و یا ناچار در بازار آزاد داروی رمدسیویر را با قیمت ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و اکتمرا را پنج تا ۶ میلیون تومان به صورت آزاد تهیه کند.

در شرایطی که همه مسئولان مرتب اعلام می‌کنند مردم به غیر از رنج بیماری نباید رنج دیگری را تحمل کنند اگر خانواده‌ای بیمار کرونایی داشته باشد نه تنها بیمار بلکه کل خانواده و اقوام آن فرد به دلیل نبود امکانات لازم دچار نگرانی می‌شوند این بخشی از سخنان " کبری اژدری گواه" شهروند بوشهری است.

اژدری گواه ادامه می‌دهد: با وجودی که مسئولان ادعا می‌کنند مشکلی در تامین سرم نیست چرا باید برای تهیه ۲ عدد سرم همه اعضای خانواده در استان و دوستان و آشنایان در استان های دیگر برای تهیه آن بسیج شوند؟.

سرم "سدیم فلوارید" مخصوص داروهای بیماران مبتلا به کرونا است و باید داروهای رمدسیویر و اکتمرا از این طریق به بیمار تزریق شود با توجه به اینکه بیماران سرطانی نیز از این سرم استفاده می‌کنند در داروخانه‌ها بسیار کمیاب شده و بسیاری از داروخانه‌ها آن را به شکل محدود در اختیار بیماران قرار می‌دهند.

نسخه الکترونیک دردسر مضاعف، سهمیه داروخانه جوابگوی نیازها نیست

نسخه الکترونیک هرچند برای سرعت بخشی در کار و پرهیز از تحمیل هزینه‌های غیر ضروری به عنوان یک تکلیف قانونی برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده و مدتی است که اجرایی شده اما در این شرایط کرونایی به یک معضل و مشکلی برای مردم تبدیل شده است.

مریم بوستانی شهروند بوشهری می‌گوید: اگر داروخانه‌ای بخشی از داروهای یک نسخه را داشته و یک یا چند قلم دیگر را نداشته باشد داروخانه دیگر با بیان اینکه کُد خورده زیر بار تکمیل نسخه نمی‌رود این درحالی است که بلافاصله پیشنهاد می‌کنند که دارو به صورت آزاد وجود دارد در صورت تمایل به صورت آزاد تهیه کنید.

این بیمار اینگونه ادامه می‌دهد: اگر دارو وجود ندارد و یا کمبود است و حتی بیماری که بستری است که باید داروی آن‌ را از خارج از بیمارستان تهیه کرد پس چگونه است که برخی از افرادی که در منزل اقدام به تزریق سرم می‌کنند هم سرم و هم داروی تخصصی مربوط به بیماران کرونایی را دراختیار دارند؟.

در این بین به سراغ یکی از مسئولان فنی داروخانه‌های شبانه روزی استان می‌روم هرچند در ابتدا به دلیل شلوغی داروخانه از مصاحبه امتناع می‌کند اما بالاخره به شرط اینکه خیلی سریع کارم را انجام بدهم و بروم حاضر به مصاحبه می‌شود.

این مسئول فنی داروخانه در گام اول و بدون طرح هیچ پرسشی می‌گوید: الان سهمیه داروی استان بوشهر براساس پذیرش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع می‌شود و مدیریت و نظارتی خوبی نیز هست اما با توجه به رشد فزاینده ویروس، افزایش بیماران بستری و مبتلایانی که در خانه بستری هستند، سهمیه موجود جواب‌گوی نیاز بیماران نیست.

بیشترین نیاز داروهای کرونایی در استان  بوشهر سرم، اکتمرا و کورتن متیل پردیزولون ۵۰۰

وی که خواست نامش درگزارش فاش نشود ادامه داد: در زمان حاضر مشکل کمبود بیشتر داروخانه‌ها در زمینه تامین سرم و داروهای کرونا از جمله رمدسیویر برطرف اما در زمینه اکتمرا و  فاویپیراویر هنوز مشکلاتی وجود دارد.

این داروساز معتقد است: مشکل کمبود دارو کشوری و به صورت مقطعی است و حتی در برخی مواقع برای تامین برخی ماده موثر داروهای ساده نیز شرکت‌ها با مشکل روبرو هستند اما تلاش‌ می‌شود این مشکلات برطرف شوند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر بیشترین نیاز استان بوشهر در بخش تامین سرم، اکتمرا و کورتن متیل پردیزولون ۵۰۰ که برای التهاب ریه استفاده می‌شود و اکنون در بازار کمیاب است و با وجود تامین سهمیه اما هنوز تامین نشده است.

حضور دلالان در بازار داروی بوشهر پررنگ نیست

این مسئول فنی داروخانه در باره  حضور دلالان در بازار دارو می‌گوید: این افرادی که نان خود را در خون مردم می‌زنند و با جان آنها بازی می‌کنند همه جا حضوری فعالانه دارند و داروهای تقلبی را با قیمت بالا از ۱۴ تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌فروشند.

وی یادآور شد: با نظارت معاونت غذا و دارو تلاش شده حضور دلالان دارو در استان بوشهر کمتر باشد اما باز هم این افراد سودجود هستند. 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: در زمان حاضر وضعیت داروهای کرونایی نسبت به ۲ هفته پیش بهبود پیدا کرده و اقلام مختلف داروهای بیماران کرونایی و تنفسی از جمله سرم و رمدسیویر بر اساس سهمیه‌بندی در اختیار داروخانه‌ها و بیمارستان‌هایاین استان قرار گرفته است.

به گفته دکتر یحیی رضایی داروهای کرونایی در ۲۵ داروخانه استان بوشهر با نرخ بیمه ای در حال توزیع است.

وی با اشاره به افزایش چشم‌گیر مصرف رمدیسیویر در ۲ ماه  اخیر عنوان کرد: قیمت دارو رمدسیویر ۱۵۰ هزار تومان از اواخر هفته قبل کاهش یافت و به ۵۵۰ هزار تومان رسید، این دارو با بیمه نیروهای مسلح ۵۵ هزار تومان، سایر بیمه ۱۷۰ هزار تومان و بیمه تکمیلی نیز رایگان خواهد بود.

رضایی بیان کرد: در استان بوشهر بازار سیاه دارو به صورت سازمان یافته مثل ناصرخسرو در تهران یا احمدی در شیراز نداریم مگر به صورت موردی، طوریکه شنیده شده فردی در گناوه داروی «اکتمرا» را از خارج کشور وارد کرده و به تعدادی از هم استانی‌ها فروخته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه  تنها داروی وارداتی کرونا سرم بوده است، افزود: سرم کرونا با اولویت داروخانه‌های دارای داروی کرونا در حال توزیع است. قیمت آزاد فروش سرم نیم لیتری ۱۳ هزار و یک لیتری ۲۱ هزار تومان است.

رضایی با اشاره به تغییرنکردن قیمت سرم از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، عنوان می‌کند: قیمت سرم بسته به نوع بیمه کاهش پیدا خواهد کرد و تنها سرم های وارداتی از ترکیه حدود ۱۰ هزار تومان بیشتر است.

 کیت های تشخیص سریع کرونا قابل استناد نیست

وی ضمن بیان وجود کیت تشخیص سریع کرونا در داروخانه‌ها، یادآور شد: این کیت‌ها به صورت سریع می‌تواند کرونا را تشخیص دهد اما در این تست‌ها جواب کاذب وجود دارد و نمی‌شود به جواب این تست‌ها استناد کرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد براین باور است با توجه به شرایط خاص کنونی فرد در صورت داشتن علائم اعلام شده بلافاصله خود را قرنطینه کند.

رضایی تاکید می کند که مردم باید هوشیار باشند و گول تبلیغات داروهای خارجی کرونا از افراد و مراکز مجهول الهویه را نخورندزیرا علاوه بر نامشخص بودن محتوای این داروها با توجه به یخچالی بودن‌ از نحوه حمل آنها نیز اطلاعاتی در دست نیست.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر