چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: محققان پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از فناوری پلاسما توانستند پسماندهای خطرناک و سرطان‌زای شهری و صنعتی را به محصولات با ارزش افزوده مورد نیاز پتروشیمی‌ها تبدیل کنند.به گزارش فکرشهر، حمیدرضا بزرگ‌زاده مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: در این پروژه تحقیقاتی با راه‌اندازی پایلوت گازی‌سازی پلاسمایی پسماندهای شهری و صنعتی و طراحی و ساخت راکتوری توانستیم از زباله‌های شهری و خطرناک گاز سنتز تولید کنیم.
کد خبر: ۹۷۲۰
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲

فکرشهر: محققان پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از فناوری پلاسما توانستند پسماندهای خطرناک و سرطان‌زای شهری و صنعتی را به محصولات با ارزش افزوده مورد نیاز پتروشیمی‌ها تبدیل کنند.

به گزارش فکرشهر، حمیدرضا بزرگ‌زاده مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: در این پروژه تحقیقاتی با راه‌اندازی پایلوت گازی‌سازی پلاسمایی پسماندهای شهری و صنعتی و طراحی و ساخت راکتوری توانستیم از زباله‌های شهری و خطرناک گاز سنتز تولید کنیم.

وی روش گازی‌سازی پلاسما را از پیشرفته‌ترین و بهترین روش‌های بازیافت و تولید انرژی از زباله در جهان توصیف و اظهار کرد: در این روش امکان بازیافت انواع زباله از قبیل زباله‌های صنعتی، شهری، بیمارستانی و زباله‌های خطرناک وجود دارد ضمن آنکه زباله‌های استفاده شده برای این راکتور نیازی به جداسازی ندارند.

بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه در این سیستم زباله‌های فلزی و انواع شیشه‌ها قابل بازیافت است، خاطر نشان کرد: زباله‌ها با وارد شدن به داخل راکتور تحت دمای 200 تا 300 درجه سانتیگراد مشعل‌های پلاسمایی قرار خواهند گرفت.

مجری طرح، پلاسما را گاز یونیزه شده دانست که از لحاظ ظاهری شبیه به گاز است ولی به دلیل رفتار خاصی که از خود نشان می‌دهد از گروه گاز خارج شده و به عنوان حالت چهارم ماده نامگذاری شده است و یادآور شد: پلاسما می‌تواند دمایی از ٢٥ درجه سلسیوس تا چندین میلیارد درجه سلسیوس را داشته باشد که هیچ کدام از حالات دیگر مواد این قابلیت را ندارند.

وی فناوری سبز، بازده بسیار بالای مشعل‌های پلاسمایی، بی خطرسازی زباله‌های خطرناک و عفونی و تولید انرژی پاک و نو از این زباله‌ها را از مزیت‌های راه اندازی این پایلوت ذکر کرد و اظهار داشت: کلیه زباله‌ها به صورت مخلوط وارد راکتور می‌شود خروجی آن گاز سنتز خواهد بود که به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها در تولید بنزین و گازوئیل از آن استفاده می‌شود.

این محقق همچنین خاطرنشان کرد: کشورهایی چون ژاپن، کره،‌انگلستان و آمریکا به سمت استفاده از این فناوری روی آورده‌اند؛ چراکه این فناوری قادر است که در حجم کمتر و سرعت بیشتر انواع پسماندها را امحا و از آن محصولات با ارزش افزوده بالا تولید کند.

بزرگ‌زاده بازیافت مواد خطرناک و سرطان‌زا را از دیگر مزایای این طرح نام برد و افزود: برخی پسماندهای صنعتی چون روغن‌های صنعتی که سرطان‌زا هستند تنها راهکار امحا آنها فناوری پلاسما است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر