جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
فکرشهر: یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که با وامی که دولت برای خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان و به میزان ۸۰ درصد ارزش خودرو تدارک دیده است، یک پراید ۲۰ میلیون تومانی را می توان به قیمت چهار میلیون تومان خریداری کرد...
کد خبر: ۱۵۸۵۰
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۳

فکرشهر:  با یک حساب سرانگشتی، یک پراید را می‌توان با چهار میلیون تومان صاحب شد. این تصمیم در حالی در کنفرانس خبری رئیس‌کل بانک مرکزی رسانه‌ای شد که کمپین پرقدرت نخریدن خودروی داخلی این روزها در اوج قدرت، توانسته است بازار خودرو را بر خلاف روال همیشگی‌اش، از حرکت باز دارد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، دولت روز شنبه، بسته رونق اقتصادی در شش‌ماهه پیش‌رو را رونمایی کرد. این بسته، بندهای زیادی داشت که تحریک تقاضا را شاید بتوان شاه‌بیت همه آنها دانست. برخی روایت‌ها خبر از ۹ هزار میلیارد تومان کالای مانده در انبارها می‌دهند و برخی تولیدکنندگان هم، پای خود را از روی گاز تولید برداشته‌اند و به مانعی به‌نام موجودی انبار برخورده‌اند. حال دیگر نه تولید برایشان باصرفه است و نه انبارهایشان اجازه تولید بیشتر را می‌دهد.

\n\n

وام 15 میلیونی خودرو شکست خورد

\n\n

شاید در ابتدا دولت این موضوع را خیلی جدی نمی‌پنداشت و معتقد بود که تولیدکنندگان باید خود، بازار را پیدا کنند و شیوه‌هایی را به کار بگیرند که تقاضای مشتریانشان را تحریک کرده و آنها را به خرید وادارد اما این‌گونه نشد، یعنی هر چقدر که تولیدکنندگان در بازار زور زدند، به‌دلیل تفکری که در عامه مردم شکل گرفته بود که بالاخره به‌زودی تحریم‌ها برداشته می‌شود و کالاها راه ارزانی را در پیش می‌گیرند، استراتژی‌های فروش آنها شکل نگرفت و همین امر سبب شد تا مانعی بزرگ پیش روی تولید بیشتر و حتی ادامه روند فعالیتشان گذاشته شود.

\n\n

اکنون این تولیدکنندگان بودند و کالاهایی که در انبار مانده بود. خودرو هم از این قاعده مستثنی نشد و اول کمپینی راه افتاد که مانع از خرید خودروهای داخلی شد تا  سبب ارزان شدن از سوی مردم شود و پس از آن، بازار هم به همین کمپین و رفتارهای مردم واکنش نشان داد و راهی را در پیش گرفت که عملا، هیچ چیز گرمابخش بازار خودرو و مایه رونق معاملات نشد. 

\n\n

دولت در اولین گام، برای تحریک تقاضا، در شورای پول و اعتبار مصوب کرد که وام خودرو به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد، در حالی‌که تا پیش از آن، بانک‌ها اگر حاضر می‌شدند که وامی به خریداران خودرو و متقاضیان دریافت این تسهیلات بپردازند، تنها هفت میلیون تومان پرداخت می‌شد.
\nاما مدتی که گذشت، ترفند دولت برای پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی خرید خودرو هم نتوانست سردی را از معاملات خودرو پس بگیرد و گرمابخش بازار باشد. از سوی دیگر، موجودی انبار کارخانجات خودرو هم روز به روز بیشتر می‌شد و در نتیجه خودروسازان تصمیم گرفتند که ترمز تولید را بکشند، در حالی‌که آنها مرز تولید یک میلیون دستگاه را هم رد کرده بودند.

\n\n

حال این محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که باید دست به قلم می‌شد و شاید از بحرانی در صنعت خودرو به‌دلیل سردی بازار می‌گفت. او که البته پای نامه‌ای را به درخواست علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کرد که هشدار می‌داد، رکود دارد به بحران تبدیل می‌شود، به صراحت از موجودی انبار کارخانجات خودرو گفت. در این نامه ذکر شده بود که در صنعت خودرو صورت‌های مالی، زیان انباشته‌ای معادل چهار هزار و 200 میلیارد تومان را نشان می‌دهد و این در حالی است که به‌دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از صد هزار خودرو کف کارخانه رسیده است.

\n\n

البته کار به همین جا هم ختم بلکه خودرو یکی از پیشران‌های رشد اقتصادی به‌شمار می‌رود و در رشد اقتصادی سال گذشته نیز یک پای ثابت و البته اثرگذار بود و مورد حمایت دولت قرار داشت. به همین دلیل، اکنون هم دولت دست به کار شده و تصمیم گرفته که در بسته رونق اقتصادی که برای شش‌ماهه دوم سال جاری تدوین کرده است، توجه ویژه‌ای به تحریک تقاضای خودرو داشته باشد. به همین دلیل ولی‌الله سیف، رئ‌س کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که وام خرید خودرو از ۱۵ میلیون تومان به سقف ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته و متقاضیان تا ۸۰ درصد قیمت یک خودرو را می‌توانند وام دریافت کنند و هشت ساله پس دهند.

\n\n

تاثیر وام 25 میلیونی بر کمپین خودرو  چگونه خواهد بود؟

\n\n

آنچه مسلم است، پیشنهاد وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو برای کسانی که متقاضی خرید خودرو هستند، پیشنهاد اغوا کننده‌ای خواهد بود، چرا‌که یک حساب سرانگشتی به‌خوبی نشان می‌دهد که اگر یک متقاضی، ۸۰ درصد نرخ یک خودرو را بخواهد از طریق وام از بانک دریافت کند، می‌تواند با پرداخت چهار میلیون تومان یک پراید ۲۰ میلیون تومانی بخرد و ۱۶ میلیون تومان بقیه را هم ظرف مدت هفت سال و با نرخ ۱۶ درصد بازپرداخت کند. البته اگر داستان همراهی بانک‌ها و تامین منابع مورد نیاز آنها برای متقاضیان طبق برنامه بانک مرکزی پیش برود.

\n\n

با این شرایط، احتمال این‌که افرادی برای خرید خودروی نو وارد بازار شوند و کمپین را ترک کنند، بالا می‌رود و این در حالی است که کمپین نخریدن خودرو به هیچ یک از خواسته‌های خود نرسیده است. خواسته‌هایی مانند بالا رفتن کیفیت تولیدات داخلی و کاهش قیمت‌هایی که با یک بهانه، سه سال است افزایش یافته‌اند و ظاهرا قصد بازگشت به جای قبلی را ندارند.

\n\n

برخی می‌گویند که نباید دوباره خودروسازان را در لاک حمایتی دولت فرو برد و برخی دیگر نیز بر این باورند که هرگونه تلنگری در صنعت خودرو، منجر به فعال شدن صنایع پایین‌دستی یعنی فولاد و قطعه‌سازان، قالب‌سازان و سایر بخش‌های مرتبط با تولید خودرو می‌شود.
\nدر واقع، بانک مرکزی با افزایش وام خرید خودرو، تصمیم گرفته است که هزینه خرید خودرو را برای مردم کم کند و از ادامه رکود در بازار خودرو جلوگیری کند که این اقدام دولت نشان از اهمیت و جایگاه صنعت خودروسازی در اقتصاد کشور دارد.

\n\n

فعالان بازار خودرو معتقدند که افزایش وام خودرو می‌تواند تحرکی در بازار ایجاد کرده و گرمای بهاری را به بازار سرد و پاییزی خودرو بدهد. یکی از این فعالان خودرو در گفت‌وگو با  مهر می‌گوید: حال که دولت تصمیم به این گرفته که تحرکی در بازار خودرو ایجاد کندف بانک‌ها نیز باید همراهی لازم را صورت دهند، به نظر می‌رسد که این ترفند دولت بتواند تقاضای بازار را تحریک کند.

\n\n

وی می‌افزاید: اکنون موقعیت و فرصت خوبی برای مردم پیش آمده تا با حداقل قیمت و در واقع، پیش‌پرداخت خودروهای داخلی را خریداری کنند، چراکه ممکن است با فعال شدن شورای رقابت، دوباره خودروسازان فیلشان یاد هندوستان کند و تقاضای افزایش قیمت را به این شورا ارائه دهند.

\n\n

بهترین زمان خرید مردم، حالاست

\n\n

این گفته فعال بازار خودرو در حالی است که روز گذشته نیز علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم شرایط بازار را اکنون در بهترین وضعیت برای خرید کالاها دانست و گفت که نه به‌عنوان یک وزیر بلکه به‌عنوان یک شهروند و کارشناس اقتصادی، اگر قصد خرید کالایی را داشته باشد، حتما و حتما زمان حاضر را بهترین فرصت برای مراجعه به بازار می‌داند.
\nالبته ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز با تائید صحبت‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ممکن است در سال آینده و پس از اتمام دوره اجرای شش‌ماهه بسته رونق اقتصادی، دیگر چنین فرصت‌هایی برای مردم در خرید کالا با وام مناسب و تسهیلاتی که دولت برای تحریک تقاضا در نظر گرفته، پیش نیاید.

\n\n

با چهار میلیون تومان پراید بخرید

\n\n

هم‌اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در بازار آزاد ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹ میلیون و پارس دوگانه سوز ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.
\nهمچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار 35 میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، رانا 32 میلیون تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل 40 میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سمند SE معادل 27 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه رنو کپچر نیز ۱۱۹ میلیون تومان در بازار است.

\n\n

بررسی‌های میدانی نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

\n\n

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که با وامی که دولت برای خرید خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان و به میزان ۸۰ درصد ارزش خودرو تدارک دیده است، یک پراید ۲۰ میلیون تومانی را می توان به قیمت چهار میلیون تومان خریداری کرد.
\nحالا تنها کافی است منتظر بمانیم و عکس‌العمل بازار را مشاهده کنیم. از یک سو، خریداران و تحریم‌کنندگان خرید خودرو داخلی قرار دارند که باید تصمیم بگیرند که بر مواضع قبلی‌شان باقی می‌مانند یا از فرصت ایجاد شده حداکثر بهره را ببرند.
\nاز سوی دیگر نیز بانک‌ها قرار دارند که بارها در مقابل دستورالعمل‌های بانک مرکزی از خود مقاومت نشان داده‌اند و چندان تمایلی به اجرای سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی از خود نشان داده‌اند.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر