جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پایگاه های دریایی بوشهر و خارگ به هیچ عنوان از این دو مکان نمی روند و شاید تنها مأموریت قبلی آنان، تغییر یابد و در راستای کمک به شهر و خدمات شهری بخشی از زمین‌های این دو پایگاه از طریق سلسله مراتب اداری و دفاعی واگذار شود.
کد خبر: ۱۶۹۷۸
سه‌شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵

فکرشهر: فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پایگاه های دریایی بوشهر و خارگ به هیچ عنوان از این دو مکان نمی روند و شاید تنها مأموریت قبلی آنان، تغییر یابد و در راستای کمک به شهر و خدمات شهری بخشی از زمین‌های این دو پایگاه از طریق سلسله مراتب اداری و دفاعی واگذار شود.

\n\n

به گزارش فکرشهر، امیر دریادار محمدرضا عباسیان پیش از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: هفتم آذر ماه در تقویم کشورمان به نام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نامگذاری شده و امسال نیز همچون سال‌های گذشته این روز را با اجرای ویژه برنامه‌هایی گرامی خواهیم داشت.

\n\n

وی خاطرنشان کرد: در شصت‌وهفتمین روز از جنگ هشت ساله ایران و عراق و همزمان با روز هفتم آذرماه، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موفق شد ضمن انهدام سکوهای نفتی عراق و از حیث انتفاع خارج کردن آنان، صادرات نفت عراق را مختل کند و نیروی دریایی آن کشور را نیز به طور کامل منهدم سازد و به همین دلیل امام خمینی (ره) این روز را به نام نداجا، نام‌گذاری کردند.

\n\n

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: در همان روز، ناو موشک انداز «پیکان» به دستور شهید همتی نبرد جانانه‌ای با عراقی‌ها داشت که در جریان همان نبرد غرق شد و بسیاری از کارکنان آن، به همراه این ناو در قعر آب‌های خلیج‌فارس آرمیدند.

\n\n

عباسیان ادامه داد: روز هفتم آذرماه و عملیات مروارید نداجا روز بزرگی برای ایران بود که دستاوردهای مهمی از جمله انهدام نیروی دریایی عراق، محاصره کامل نیروی دریایی عراق، از حیث انتفاع خارج شدن بنادر مهم عراق، بالا رفتن روحیه رزمندگان ایران و افزایش وجهه و توان سربازان نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح دنیا را برای کشور به همراه داشت.

\n\n

نیروی دریایی اجازه حتی یک روز قطع صادرات نفت را نداد

\n\n

وی اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش ایران در زمان دفاع مقدس اجازه  نداد حتی یک روز، صادرات نفت ایران قطع شود و بیش از ۱۰هزار کشتی را در قالب بیش از ۲۵۰ عملیات اسکورت کرد که در این مدت تنها ۲صدم درصد از کشتی‌‌های ایران غرق شدند.

\n\n

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: نداجا در زمان جنگ در عملیات‌های بسیار گسترده‌ای حضور داشت و در عملیات‌های مهمی همچون، شکست حصر آبادان، آزادسازی خرمشهر، والفجر ۸، خیبر و ... سهم بسزایی ایفا کرد.

\n\n

عباسیان تصریح کرد: نداجا بعد از دفاع مقدس نیز مسیر خود را در همان راه حفظ صیانت دریایی و به نمایش گذاشتن اقتدار پرچم ایران در آبراهه‌های بین‌المللی را ادامه داده است.

\n\n

وی تصریح کرد: امروز هم تکاوران دلاور بر روی نفتکش‌های ایران در آب‌های بین‌المللی به طور مستمر حضور دارند و با پدیده شوم دزدان دریایی مقابله می‌کنند و تا کنون اجازه نداده‌اند که آنها به اقتصاد ما ضربه بزنند.

\n\n

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه به‌زودی ۳۷ امین ناوگروه هم اعزام خواهد شد گفت: این امر برای مبارزه هرچه بهتر و قوی‌تر با دزدان دریایی و حفظ و صیانت دریایی انجام می‌شود.

\n\n

نیرو دریایی ارتش در بالاترین سطح آمادگی دفاعی است

\n\n

امیردریادار عباسیان اظهار داشت: نداجا در بخش سازندگی و تولید ادوات و تجهیزات دفاعی در عرصه آب از شناور گرفته تا زیرسطحی و سطحی، با خودکفایی‌های انجام شده، موجبات حیرت همگان را فراهم کرده است.

\n\n

وی افزود: ساخت ناوشکن دماوند که بعد از ناوشکن جماران، دومین ناوشکن پیشرفته کشور است، توسط پرسنل نداجا انجام شده و در حال استفاده است که انتشار خبر آن انعکاس وسیعی در دنیا داشت.

\n\n

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نداجا موفق شد، ناوهای از دست رفته پیکان و جوشن را دوباره بسازد و در حال حاضر این نیرو در بالاترین سطح آمادگی دفاعی قرار دارد.

\n\n

عباسیان با اشاره به آمار بالای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه حضرت امام، ابراز داشت: پیشرفت های علمی نداجا بسیار خوب بوده و افتخار ما این است که رهبری در مراسم فارغ اتحصیلی دانشجوهای افسری نداجا حضور یافتند و لقب «راهبردی» را به نیروی دریایی ارتش منتسب کردند.

\n\n

وی به توانمندی نداجا در ساخت تجهیزات زیرسطحی به عنوان یکی از معدود کشورهای دارایی این توانمندی و همچنین، دارا بودن بالگردهای هوادریایی پیشرفته ایران اشاره کرد و بیان داشت: قدرت دفاعی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دنیا شناخته شده است.

\n\n

توانمندی های پایگاه دریایی بوشهر

\n\n

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ساخت چند طرح علمی، دفاعی، آموزشی و پشتیبانی در بوشهر خبر داد و افزود: فردا طی مراسمی با حضور فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهان و کارکنان نیروی های مسلح و مسئولان ارشد استان از این طرح ها پرده برداری خواهد شد.

\n\n

عباسیان به سهم ویژه سربازان خدوم نداجا بوشهر در تأمین امنیت دریایی کشور اشاره کرد و ادامه داد: کارکنان پایگاه دریایی بوشهر از زمان جنگ تا کنون بارها به اقیانوس هند، دریای سرخ و آبراه‌های بین‌المللی اعزام شده و در عملیات‌های اسکورت شرکت کرده‌اند.

\n\n

وی تصریح کرد: تنها مدرسه چتربازی کشور در پایگاه دریایی بوشهر وجود دارد و صدها هنرآموز چترباز را تقدیم خانواده بزرگ نیروهای مسلح کرده است ضمن اینکه این پایگاه دریایی، دارای مراکز آموزشی بزرگی است که از سراسر پایگاه‌ها و مناطق به این مکان مراجعه کرده و دوره‌های تخصصی می‌بینند.

\n\n

برنامه های هفته نداجا در بوشهر

\n\n

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: از روز هفتم آذر به مدت یک‌هفته، بازدید از موزه دریانوردی بوشهر رایگان خواهد بود.

\n\n

امیردریادار عباسیان، دیدار با خانواده شهدا، گلباران نمادین محل غرق شدن ناو پیکان، سخنرانی فرمانده نداجا بوشهر پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته، غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با امام جمعه بوشهر، انجام مراسم صبحگاه، عیادت از بیماران بیمارستان‌های مختلف توسط فرماندهان نداجا، برگزاری مسابقات ورزشی خانواده های نداجا، پیاده روی خانوادگی و رونمایی از دستاوردهای نداجا را بخش‌هایی از ویژه برنامه‌های روز نداجا در بوشهر خواند.

\n\n

وی ابراز داشت: الحاق داک تعمیراتی شناور ۸۰۰ تنی بوشهر، الحاق سازه شبیه ساز کنترل صدمات «امام رضا (ع)»، الحاق چند فروند بالگرد به ناوگان دریایی، الحاق بالگردهایی که تعمیرات اساسی شده‌اند، الحاق یدک‌کش اقیانوس پیمای جاجرود بعد از تعمیرات تخصصی کارکنان پایگاه دریایی بوشهر و چند طرح دفاعی از جمله دستاوردهایی هستند که در مراسم فردا رونمایی می شوند.

\n\n

پایگاه‌های دریایی از بوشهر و خارگ نمی‌روند

\n\n

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: پایگاه های دریایی بوشهر و خارگ به هیچ عنوان از این دو مکان نمی روند و شاید تنها مأموریت قبلی آنان، تغییر یابد و در راستای کمک به شهر و خدمات شهری بخشی از زمین‌های این دو پایگاه از طریق سلسله مراتب اداری و دفاعی واگذار شود کمااینکه بزرگراه امام علی (ع) بوشهر، بیمارستان شهدای خلیج فارس و شهرک مسکن مهر نیایش نیز در زمین های واگذار شده نداجا ساخته شده اند.
\nمنبع: مهر

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر