جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر:
فکرشهر: صحبت از این که برای گرفتن و توقیف موتورسیکلت (موتور بگیرو) از مخفی شدن و به یکباره پریدن وسط خیابان استفاده می شد، در هنگام پارک خودرو هر چند به مدت کوتاه، ماشین به روشی نامناسب توسط جرثقیل...
کد خبر: ۱۷۲۷۸
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: در سال 1370 شمسی با ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته انقلاب اسلامی یگان واحدی به نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته، قوانین و اساسنامه آن نوشته و توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

\n\n

در سال های اولیه، این ارگان در حال جا افتادن و پیدا کردن جایگاه خود بود و البته موفق حاضر شد و توانست در برقرای نظم کارایی لازم را از خود نشان دهد.

\n\n

با به فرماندهی رسیدن محمدباقر قالیباف در این نهاد، کارهای قابل توجهی صورت گرفت که شامل خرید وسائط نقلیه و ابزار و ادوات مبارزه با خلافکاران بود و پلیس از یک ارگان کاملا نظامی به یک پایگاه اجتماعی تبدیل گردید و برای این موضوع کارهای فرهنگی در دست اجرا قرار گرفت.

\n\n

از جمله موضوعاتی که بیش از یک دهه پلیس در حال انجام آن است، کار فرهنگی در بخش راهنمایی و رانندگی بوده که با ساخت و پخش کلیپ هایی موسوم به سیا ساکتی استارت این کار زده شد تا ضمن آموزش قوانین رانندگی، این قسمت یعنی راهور را از دیدگاهی که آن ها را صرفا افرادی حاضر برای جریمه کردن و گرفتن مچ مردم حین خلاف می دید، به دوستدار و کسی که امین مردم است تبدیل کند.

\n\n

موضوع این یادداشت از آن جا شروع شد که چند وقت پیش در یکی از گروه های مجازی که فعالان مدنی در آن حضور دارند، شاهد بحثی پیرامون عملکرد نه چندان مطلوب راهنمایی و رانندگی شهر برازجان بودم.

\n\n

صحبت از این که برای گرفتن و توقیف موتورسیکلت (موتور بگیرو) از مخفی شدن و به یکباره پریدن وسط خیابان استفاده می شد، در هنگام پارک خودرو هر چند به مدت کوتاه، ماشین به روشی نامناسب توسط جرثقیل به پارکینگ انتقال  داده می شود، این که راهنمایی و رانندگی در برازجان بر خلاف همکاران خود در بوشهر به صحبت کردن با مردم و دادن تذکر هیچ علاقه ای ندارد و به محض رویت یک تخلف از دور جریمه را می نویسد و سپس به شما نزدیک می شود، اهتمامی که گفته می شود برخی ماموران برای تمام کردن برگ جریمه در پایان هر روز کاری دارند، برخورد نامناسب در هنگام توقیف وسیله نقلیه و یا جریمه و چندین مورد دیگر.

\n\n

از آن جا که همه افرادی که متن هایی را می نوشتند، عزیزانی کاملا قابل اعتماد بودند و نویسنده این متن به دلیل داشتن موتورسیکلت و نداشتن ماشین، تنها با «موتوربگیرو» آشنایی دارد و نه جریمه های رانندگی، این فکر به ذهن انسان خطور می کرد که آیا واقعا چنین تعاریفی ممکن است و پلیسی که همیشه دم از اعتمادسازی و کمک به شهروندان می زند، دست به مچ گیری و استفاده از بهانه ای برای توقیف و جریمه خوردوها می زند؟

\n\n

این مسئله فکرم را مشغول کرده بود تا چند روز پیش که خود شاهد چنین رویدادی بودم.

\n\n

در مقابل یکی از پاساژهای شهر برازجان کنار یکی از دوستان خود در حال صحبت کردن بودیم که فردی با خودرو آمد و به مامور حاضر در محل گفت که برای انجام کاری دو دقیقه ای باید به درون پاساژ برود؛ اگر ممکن است خودرو را اینجا پارک کند و سریع برگردد در غیر این صورت به محل دورتری رفته و در آن محل خودرو را پارک نماید.

\n\n

درخواست آن فرد مورد قبول مامور راهنمایی و رانندگی حاضر در محل قرار گرفت. {توضیح این که در جلوی این پاساژ جا برای پارک در لحظاتی کوتاه وجود دارد و به تردد آسیبی نمی زند، هر چند تابلو توقف ممنوع هم در محل موجود است}.

\n\n

از آن جا که بنده پیگیر مسئله رفتار پلیس راهور با شهروندان بودم، ایستادم که ببینم چه اتفاقی می افتد و با موضوع جالبی روبرو شدم!!!

\n\n

شهروندی که خودرو خود را پارک کرده بود در عرض کمتر از دو دقیقه برگشت، اما آن مامور عزیز با برگ جریمه از وی استقبال کرد و وقتی مورد پرسش قرار گرفت که چرا جریمه کرده ای؟ بدون هیچ توضیحی محل را ترک کرد؛ این در حالی بود که همسر صاحب خودرو نیز در ماشین نشسته بود و می توانست در صورت نیاز، خودرو را جا به جا کند!

\n\n

هدف از نگارش این متن زیر سوال بردن و نفی زحمات راهنمایی و رانندگی شهر برازجان نیست؛ ولی معتقدم که پلیس باید در کنار شهروندان باشد نه در مقابل آن ها و به نظر می رسد این امر در برازجان زیاد مصداق عملی ندارد.

\n\n

فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان، جناب سرهنگ انصاری، حدود دو ماه پیش در نشست خبری خود عنوان کرد که دیگر از توقیف موتورسیکلت به شکل مرسوم خبری نخواهد بود و خوشبختانه این امر صورت گرفت و جا دارد از وی تشکر کرد؛ اما این انتظار را نیز از سرهنگ موسیوند، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی داریم که به خواسته های شهروندان توجه بیشتری داشته و اعتماد کم شده بین پلیس و مردم را به جایگاه واقعی خود برگرداند.

\n\n

در پایان می توان عنوان کرد که با انجام کارهای فرهنگی و کمی بازبینی در رفتار نیروهای خدوم و جان برکف انتظامی و راهور با شهروندان و ایجاد اعتماد بین مردم و پلیس، همکاری های فی مابین بیشتر شده و مطمئنا این روند به کاهش جرم و رعایت کردن هر چه بیشتر قوانین نیز خواهد انجامید.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر