شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر گزارش می دهد/ با حضور بزرگان و اساتید کشوری برگزار شد؛
فکرشهر: به راستی می توان او را میراث دار طالقانی، شریعتی و بازرگان گفت و این چه خوب توصیفی است از دکتر سید محمدمهدی جعفری...
کد خبر: ۲۸۸۸۸
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۶

فکرشهر: به راستی می توان او را میراث دار طالقانی، شریعتی و بازرگان گفت و این چه خوب توصیفی است از دکتر سید محمدمهدی جعفری. 

\n\n

به گزارش فکرشهر، نکوداشت این عالم و پژوهش گر برجسته، مفسر قرآن و نهج البلاغه پژوه برتر ایران، نماینده ی مردم دشتستان در مجلس اول شورای اسلامی، نویسنده، مترجم و مولف چندین جلد کتاب و مبارز علیه طاغوت که از برازجان و دشتستان جوانه زده و سایه گستر شده، شامگاه پنج شنبه ـ 6 آبان ماه 95 ـ در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در تهران برگزار شد.

\n\n

در این آیین که جمع کثیری از مقامات کشوری، فعالان حوزه ی سیاسی، پژوهشگران، عالمان و اساتید دانشگاهی به همراه علاقه مندان با هر دیدگاه سیاسی از سراسر نقاط ایران حضور داشتند، از بیش از 60 سال مبارزه، فضیلت و فرزانگی دکتر سید محمدمهدی جعفری تقدیر به عمل آمد.

\n\n

\n\n

عالمی از دلیران دشتستان

\n\n

محمدکاظم بجنوردی ـ مسوول مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

\n\n

* خوشحالم که امروز راجع به دانشمند مبارزی می خواهم چند کلمه ای صحبت کنم که برای من هم خاطره است و هم خوشحالم که این گونه افراد بسیار عالم و ارزشمد فراموش نشده اند. می بینم که همه ی اساتید و آگاهان و دلسوزان مملکت جمع شده اند و برای یکیشان بزرگداشت گرفته اند که کار ارزنده و به جایی است.

\n\n

* دشتستان در اندیشه ی تاریخ ایران، خاستگاهی برای مبارزان و عالمانی بوده است که برافروزنده ی چراغ علم و جهاد در ابعاد مختلف زیست انسانی بوده اند و این بار مجاهد و عالمی دیگر، استاد دکتر محمدمهدی جعفری، که برآیند زندگی وی، گستره ی معنای مجاهد و مبارزه را فزونی بخشیده است.

\n\n

* {ذکر خاطراتی از آشنایی خود با دکتر جعفری در 51 سال پیش}: علما معتقدند که معنای واژه ها انتزاعی است و مفهوم اصلی آن ها غالبا در جملات قابل تشخیص است و مفهوم مبارزه را دکتر جعفری در جمله ی زندگی خویش معنا نموده است.

\n\n

* {توصیف بخش هایی از مبارزات دکتر جعفری در زندان های شاه، انس وی با نهج البلاغه، سابقه ی تاریخی و مبارزاتی و تحصیلی و تالیفی و...}: پس از این مبارزات، دیری نگذشت که مبارزات خود را در عرصه ی جهاد فرهنگی معطوف داشت.

\n\n

* ترجمه و تالیف برخی آثار مذهبی و انقلابی در پیش از انقلاب و حضور فرهنگی در محافل علمی و دانشگاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هرگز برای او هدفی خالی به شمار نمی رفت، این ها همه دست مایه ای بود برای تبیین مفهوم بلند مبارزه و آزادی که در لابلای نهج البلاغه یافته بود.

\n\n

* {اشاره به وقف بیشتر عمر دکتر در تفسیر و آموزش نهج البلاغه}: وی خواست به فرزندان این مرز و بوم بیاموزد که دانش و دانش افزایی از پر شکوه ترین مصادیق مجاهدت و مبارزه در راه اندیشه و کسب آزادی است.

\n\n

\n\n

مصداق کامل احادیث

\n\n

دکتر نجفقلی حبیبی ـ نماینده دکتر رهامی به عنوان رییس انجمن اسلامی دانشگاه ها

\n\n

* عالمان خداترسند و مصداق عالمان این است که عملشان با قولشان یکی است و دکتر جعفری مصداق کامل احادیثی است که در این زمینه وجود دارد.

\n\n

* دکتر جعفری در تمام عمرشان کوشش کردند که برای رضای خداوند یاد بگیرند و کوشش کردند که برای رضای خداوند یاد بدهند و مصداق یک عالم واقعی اسلامی هستند و تجلیل از این چهره ها و معرفی آن ها در ایامی که زنده اند باعث می شود که دیگران نیز تشویق شوند به این راه قدم بگذارند.

\n\n

\n\n

دکتر جعفری الگویی نیک برای زیست انسانی، مسلمانی و علمی است

\n\n

دکتر مصطفی دلشاد ـ مدیر گروه نهج البلاغه دانشگاه علوم و حدیث

\n\n

* نکوداشت دکتر جعفری، نکوداشت شخص ایشان فقط نیست، بلکه نکوداشت ارزش های انسانی است، نکوداشت سبک زیست مسلمانی و راه و رسم زندگی علمی ـ پژوهشی است که جناب دکتر جعفری الگویی نیک برای زیست انسانی، مسلمانی و علمی است.

\n\n

* آن چه در دیدار اول من با ایشان به چشمم آمد، تواضع و فروتنی و اخلاص و یک رنگی ایشان بود. این همه مبارزات و خدمات و پژوهش ها را در نهایت فروتنی و اخلاص دیدم که منشا این فروتنی را بعدها در بندگی خداوند و عبادت ایشان یافتم.

\n\n

* {بیان ویژگی های خاص شخصیتی دکتر جعفری و تاثیر حضور وی در دانشگاه ها}: ارکان پژوهش علمی 4 چیز است شامل علم، فن، هنر و عشق که در بسیاری از پژوهش ها این ارکان جمع نشده ولی در کارهای استاد جعفری، ما این 4 رکن را جمع می یابیم.

\n\n

* {ذکر گوشه هایی از تالیفات و پژوهش های دکتر سید محمدمهدی جعفری از جمله کتاب «پرتویی از نهج البلاغه»}: امیدوارم این کتاب تجدید چاپ شود تا همگان بتوانند از این آثار بهره مند گردند.

\n\n

\n\n

دکتر سید محمدمهدی جعفری از نگاه سید محمد خاتمی

\n\n

پیام سیدمحمد خاتمی توسط دکتر خانیکی قرائت شد.

\n\n

* بسم ا... الرحمن الرحیم
\nاندیش وران بالا نگر از یک سو بزرگ ترین نماد فرهنگ و نماینده و پاسدار هویت فرهنگی جامعه اند و از سوی دیگر، هدایتگر جامعه به سوی آینده ای بهتر. فرهنگ فاخر اسلامی ـ ایرانی نیز، وامدار دانشمندان، روشنفکران و هنرمندان ژرفانگر خویش است.
\nحضرت آقای دکتر سید محمدمهدی جعفری از جمله بزرگواران دانشمند و پژوهشگری است که همه عمر شریف خود را وقف پاسداری از میراث گرانقدر و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و نیز بارورتر کردن آن کرده است و جا دارد که اهتمام ویژه این عزیز را به معجزه پیامبر اکرم و کتاب هدایت انسان، قرآن کریم و دریای موج خیز معارف انسان ساز، نهج البلاغه اشاره کنم و از خداوند منان برای ایشان طلب طول عمر باعزت و کامروایی روز افزون در ادامه این راه پر برکت کنم و چه کار شایسته ای است بزرگداشت استاد محمدمهدی جعفری که در واقع بزرگداشت فضیلت و فرزانگی و تعهد و گرانمایگی است. برای دست اندرکاران بزرگداشت نیز سلامتی و موفقیت روزافزون آرزو می کنم.
\nسید محمد خاتمی

\n\n

\n\n

هر اقدام دکتر جعفری، اکنون درختی سایه گستر است

\n\n

مهندس لطف اله میثمی ـ فارغ التحصیل مهندسی نفت از دانشگاه تهران در سال 42 و از مبارزان انقلاب اسلامی و مدیرمسوول نشریه چشم انداز

\n\n

 * {بیان خاطراتی از دوستی دکتر جعفری و آیت اله طالقانی}: اتاق ایشان در دانشگاه تهران، پاتوق بود و هر کس وارد دانشگاه می شد، ابتدا از اتاق ایشان خبری می گرفت؛ پاتوقی که یک نهال بود و الآن درختی سایه گستر شده است.

\n\n

* جوانان را عادت داده بود که قرآن را تفسیر کنند و تحقیق و تفحص نمایند.

\n\n

* دکتر جعفری هم مسلمان مکتبی بود، هم مبارز بود و هم مولد بود، کارهای تولیدی تفسیر قرآن و پژوهش نهج البلاغه داشت. در زندان قصر که بودند، تفسیر آقای طالقانی را تقریر و پاکنویس می کردند و به ما می دادند و ما تفسیر را گرفته و حروف چینی می کردیم و در طول دادگاه آقای طالقانی، جلد اول تفسیر منتشر شد.

\n\n

* پیگیر فرهنگی آرام آرام در زندان کار و منتشر شد و حضرت امام این تفسیر را تایید کردند.

\n\n

* نقش دکتر جعفری در جمع آوری و تقریر و انتشار تفسیرهای آیت اله طالقانی که کتبی راهگشا برای انقلابیون بودند بسیار تاثیرگذار است؛ ایشان هر کاری کردند نهالی بود که درختی سایه گستر شد.

\n\n

\n\n

ادامه فعالیت های فرهنگی در مجلس

\n\n

حجت الاسلام سید محمود دعایی ـ مدیرمسوول روزنامه اطلاعات

\n\n

* قبل از رفتن به عراق، فعالیت های زیرزمینی در قم داشتیم. یکی از آن متن هایی که منتشر کردیم، سخنرانی آیت اله طالقانی بود که در زندان به مناسبت نیمه شعبان بیان داشته بودند درباره آینده بشریت از نظر مکتب ما. 

\n\n

* در مجلس، توفیق درک حضور جناب دکتر جعفری را داشتیم.

\n\n

* {یادی از مهندس سحابی همراه با بغض و اشک}: در زمانی که آقای رجایی رییس جمهور بود و آقای دکتر جعفری هم نماینده دشتستان در مجلس بودند، آقای رجایی سفری استانی به فارس داشتند و از منطقه بازدید می کردند. در شهر بوشهر، عده ای از جوانان انقلابی بوشهر که به عنوان حزب اللهی گفته می شدند، می آمدند در گوش آقای رجایی می گفتند این نماینده ای که همراهت است کذا است و کذا...؛ خود آقای رجایی بعدا ماجرا را برای آقای جعفری نقل کرده بودند و گفته بودند این جوانان نمی دانستند قبل از انقلاب ماه ها شکنجه شدم که ایشان را لو بدهم، چرا که رابط من ایشان بود!! ایشان شخصیتی بود که قبل از انقلاب من را به افراد متصل به انقلاب وصل کرده بود و مرا راهنمایی می کرد!

\n\n

* دکتر جعفری، در همان مجلس هم که بودند، باز فعالیت های فرهنگی خود را دنبال می کردند.

\n\n

\n\n

نیاز به انتقال آموزه ها به نسل های بعد

\n\n

مهدی حسین زاد فرمی ـ مدرس دانشگاه و از شاگردان جوان نهج البلاغه دکتر جعفری

\n\n

* مصداق های خطبه ی متقین امام علی (ع) در نهج البلاغه را می توان به وضوح در استاد جعفری مشاهده کرد.

\n\n

* {با نگاه آسیب شناسی اجتماعی به کلاس های تفسیر استاد جعفری}: هم نسلان استاد جعفری خیلی خوبند ولی آموزش های آنان تداوم نداشته و به جوانان و دیگر افراد جامعه منتقل نشده و روز به روز تعداد جوانان حاضر در کلاس ها کاهش داشته که باید آسیب شناسی شود.

\n\n

نکوداشت خادم الحیدر

\n\n

سید جمال جعفری ـ فرزند دکتر جعفری

\n\n

* نکوداشت این خادم الحیدر که عمر خویش را بر سر خدمت به امیرا لمومنین و تفسیر و ترویج نهج البلاغه نهاده است، بزرگداشت یک فرد نیست، بزگرداشت یک فرهنگ است، فرهنگ پیروی از امیرالمومنین (ع).

\n\n

* ایشان بارها فرموده اند چنان چه کاخ سفید نیز مرا دعوت کند، در آن کلاس نهج البلاغه برگزار خواهم کرد.

\n\n

\n\n

پیام خانواده طالقانی برای دکتر جعفری

\n\n

قرائت پیام توسط اعظم طالقانی ـ فرزند آیت اله طالقانی

\n\n

* جناب آقای سید محمدمهدی جعفری
\nوجود ارزشمند شما یادآور همراهی و همکاری با پدر در مراحل مبارزه، ارشاد، دادگاه های نظامی، رژیم گذشته زندان و آزادی است.
\nشما به حق یادگار گرامی آثار ماندگار آیت اله طالقانی هستید. فعالیت های علمی و اجتماعی شما در دانشگاه ها و جوامع و تالیف و ترجمه کتب ارزشمند و تدریس قرآن و نهج البلاغه و پذیرش ریاست علمی نشر آثار آیت اله طالقانی، نمونه هایی از رنج ها و زحمات فرهنگی و صداقت انقلابی شماست.
\nموفق و پایدار باشید.

\n\n

\n\n

درخواست دکتر جعفری از حاضرین

\n\n

* دلم می خواهد برای دوستانی که از همه جا گرد هم آمده اند، وصیت آخر امیرالمومنین را عرض می کنم و امیدوارم که به صورت عملی در بیاید.

\n\n

* ایشان ابتدا به امام حسن و امام حسین می فرماید و سپس  به تمام کسانی که این وصیت به دستشان می رسد توصیه می کنند به «تقوای خدا داشتن و برنامه ریزی و نظم در زندگی و اصلاح بین خودتان.
\nاز جدتان رسول خدا شنیدم که فرمود اصلاح بین خودتان از تمام نمازها و روزه ها برتر است.»

\n\n

*اصلا بین ملت و مردمی کدورت باشد، نماز و روزه هایشان قبل نیست.

\n\n

 * به همه ی تاریخ می فرماید: «شما را سفارش می کنم به پیوند با یکدیگر، به بذل و بخشش و گذشت و تسامح نسبت به یکدیگر. شما را تبذیر می دهم که به یکدیگر پشت کنید یا کدورتی بین شما ایجاد شود.»

\n\n

* اگر این جلسه و مانند این جلسات نتیجه ای داشته باشد همان باشد که همه با هم پیوندی داشته باشند و کدورت ها را کنار بگذارند و همه مانند صدر انقلاب با صمیمیت با هم زیست بگذریم و نسبت به هم دلمان صاف باشد.

\n\n

در گوشه ها

\n\n

ـ این نشست با استقبال فوق العاده ای روبرو شد به نحوی که تمام گوشه های خالی سالن را صندلی چیده بودند و علاوه بر آن، تعداد زیادی از حاضرین ایستاده مراسم را دنبال می کردند.

\n\n

ـ حضور چهره های مختلف سیاسی و علمی از جمله دکتر ابراهیم یزدی، دکتر سید مصطفی تاج زاده، دکتر محمد توسلی، سید هادی خسروی، سید محمود دعایی، دکتر مصطفی معین و ده ها چهره ی دیگر کشوری از جمله اعظم طالقانی که با ویلچر در سالن حاضر شده بود، چشم گیر بود.

\n\n

ـ هر بار که نام سید محمد خاتمی شنیده می شد، حضار برای دقایقی کف می زدند.

\n\n

\n\n

ـ از نقاط مختلف ایران از جمله برازجان، شیراز، اصفهان، تبریز، اراک، تهران، بوشهر، مشهد و غیره افرادی در سالن حضور داشتند و البته حضور دشتستانی ها بسیار پر رنگ بود.

\n\n

ـ دکتر سید محمدمهدی جعفری در بخش اول سخنان خود از همه خصوصا مادر، همسرشان که به علت بیماری نتوانسته بود در سالن حاضر شود، شیخ عبدالحسین اعتصامی، آیت اله طالقانی، مهندس بازرگان، دکتر سحابی، مهندس سحابی، آیت اله منتظری، دکتر شریعتی، آیت اله مطهری، استاد بدیع الزمانی، اساتید دانشگاهش، سید محمد خاتمی، دکتر یزدی و ... تقدیر و تشکر نمود.

\n\n

ـ در حالی که قرار بوده دکتر رهامی ـ رییس انجمن اسلامی دانشگاه ها ـ و سید محمد خاتمی ـ رییس دولت اصلاحات ـ در مراسم حضور یابند ولی به علت مسافرت، توسط نماینده خود پیامشان را رساندند. 

\n\n

ـ در این آیین کلیپی از خاطرات دکتر جعفری پخش شد که در بخشی از آن، وی می گوید: « در غائله ای که سال 59 توسط سازمان مجاهدین خلق و طرفداران بنی صدر و حزب اللهی های حامی نظام پیش آمد من به نزد همه طرفین دعوا می رفتم و با خواهش و التماس از آن ها می خواستم که کوتاه بیایند و می گفتم آینده همه شما در معرض خطر است. 
\nآقای هاشمی رفسنجانی معتقد بود که با یک فتوا کار مخالفان را یکسره می کنیم و جعفری به او گفته بود که کار با فتوا تمام نمی شود. 
\nمن در همان مجلس اول نطق قبل از دستوری کردم و در آن رفتارهای هر سه طرف ماجرا یعنی مجاهدین، بنی صدر و جمهوری اسلامی را تقبیح کردم. در ساعت تنفس مجلس من ایستاده بودم چای بخورم که آقایان خامنه ای را سمت راستم و هاشمی را سمت چپ خودم دیدم،  پرسیدم نطق من چطور بود؟ آقای خامنه ای گفتند خوب بود فقط جایی که گفتید عثمان من نگران شدم که نمایندگان اهل سنت ناراحت شوند که من هم گفتم شما که همیشه به من می گویید جعفری سنی!! و آقای هاشمی هم گفتند من قبلا هم به شما گفته ام که باید تکلیف خودتان را روشن کنید یا با ما باشید یا با آنها.

\n\n

ـ سیده سوده جعفری، دختر دکتر، در دل نوشته ای که در نجف و در کنار مرقد امام علی نگاشته بود، از شور و حال همیشگی پدرش در نیایش های شبانه و صدای او در ایاک نعبد و ایاک نستعین که همیشه در گوش فرزندانش طنین دارد، گفت. از این که در زیارت امام علی خود بر زانو خود را به ضریح مرقد امام علی (ع) رسانده است. از این که در مشی خانوادگی چه حدی از آزادی و آزادگی را برای فرزندانش به رسمیت می شناسد.

\n\n

ـ دکتر جعفری متولد 1318 در روستای دهقاید در مجاورت شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان در استان بوشهر است. وی استاد دانشگاه شیراز است و از جوانانی بود که در دهه چهل به نهضت آزادی ایران پیوست و بر مشی و مرام آیت ا... طالقانی و مهندس بازرگان مشق زندگی و مبارزه کرد و یکی از چند نفری بود که به همراه آن دو شخصیت بزرگ در دادگاه نظامی محکوم شد و به زندان افتاد. دکتر جعفری در آن دادگاه فرمایشی به چهار سال حبس محکوم شد. با پیروزی انقلاب اسلامی جعفری از سوی مردم دشتستان به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. دکتر جعفری بعد از نمایندگی مجلس اول به دانشگاه رفت و به پژوهش های عمیق تر در قرآن و نهج البلاغه مشغول شد. اگر چه از سیاست و مسائل اجتماعی هم برکنار نماند اما وظیفه خود را ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی از طریق شرح و تدریس و تالیف دانست. از فعالیت های عمیق ایشان تشکیل حلقه های تدریس نهج البلاغه است که یکی از این حلقه ها 33 سال است که بی وقفه ادامه دارد. وی همچنین تاکنون چندین جلد کتاب تالیف و ترجمه کرده اند.

\n\n

\n\n

برای دیدن گزارش تصویری مراسم اینجا کلیک کنید.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر