شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۰۹۵۷
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۷

 

خلیج فارس: دولت تدبیر و امید از آغاز کار یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش، رسیدگی و پیگیری مسائل محیط زیستی بود، غافل از آن‌که در استان بوشهر در طول سه سال گذشته آنچه به سخره گرفته شده است محیط زیست بود و گروهی غارتگر طبیعت زیبای استان را به غارت می‌برند. طبیعتی که با دخالت‌های بی‌جا و آگاهانه یا غیر آگاهانه و تنها با انگیزه ساخت و سازها، چرخه حیاتش مختل شده و این روزها دیگر نفسی برایش نمانده است.

به گزارش «خلیج فارس» به نقل از روزنامه بامداد جنوب؛ سال گذشته در خصوص احداث دهکده گردشگری در روستایی با پنج خانوار که بدون دهیار و هر گونه امکاناتی است اما چون از نعمت ساحل و دریا برخوردار است، به‌عنوان نقطه‌ای برای احداث دهکده گردشگری مطرح و مورد توجه واقع شده است، گزارشی منتشر کردیم، حتی خبر داشتیم که چه اتفاقات ناگوار دیگری آنجا افتاده است. 

قرار بود براساس تفاهمنامه‌ سه‌جانبه‌ای‌ که بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان امور اراضی و استانداری بوشهر امضا شده است روستای دلارم از توابع دلوار به دهکده گردشگری و توریستی تبدیل می‌شود.
 
براساس این تفاهمنامه، میزان مساحت در نظر گرفته برای این دهکده گردشگری نزدیک به ۱۵۰۰ هکتار برآورد شده است. در این تفاهم مقرر شده که با تکمیل هر چه سریع‌تر مطالعات از سوی مهندسان مشاور و کارشناسان عملیات اجرائی آغاز شود تا پروژه‌های مختلف پیش‌بینی شده در طرح بتواند برای اجرا به بخش خصوصی واگذار شود.
 
آنچه در این طرح آمده بود نیز قابل توجه است، طرح دهکده گردشگری ساحلی دلارام در سواحل خلیج فارس در مساحت تقریبی ۱۵۰۰ هکتاری با توجه به جزئیات طرح از جمله محدودیت‌های منطقه، شرایط اقلیمی، جمعیت مقیم، فضای سبز، ملاحظات زیست‌محیطی اشراف به سواحل خلیج فارس و همچنین آبرسانی منطقه در یک طرح کلی مورد توجه قرار گرفته است. اراضی مناسب بارگذاری در این طرح پس از انجام اقدامات و مطالعات کارشناسی به‌صورت کاملا تفکیک شده مورد توجه قرار گرفته و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت. نوار ساحلی شهرستان تنگستان به‌طور کلی دارای ویژگی‌های گردشگری است ولی متاسفانه برخی از مناطق ساحلی مورد هجوم صنعت قرار گرفته است. 
 
روز گذشته یکی از دوستداران طبیعت در گفت‌وگو با بامداد جنوب شرح حال دیگری از ساخت و سازها و نابودی طبیعت را با ما در میان گذاشت. وی با بیان این‌که طبق عادت همیشگی برای هواخوری به ساحل منطقه رفته بود اما کمی آن طرف‌تر خودروهای سنگینی را مشاهده می‌کند که در حال خاکبرداری هستند. 
 
این دوستدار طبیعت با این توضیح که یکی از راننده‌های خودروهای سنگین با بیان این‌که به درخواست پیمانکار دهکده گردشگری بوشهر خاک ساحل دلارام را برای آنجا می‌برند، در پاسخ به این سوال که آیا مجوز دارید یا خیر، افزود: بله از دفتر فنی استانداری و حتی کشور مجوز داریم! هر چند مجوزی نشان نداده است. 
 
نکته قابل تامل اینجاست که راننده با قاطعیت اعتراف می‌کند که از دفتر فنی استانداری و حتی کشور! مجوز دارد اما هیچ‌کدام از دستگاه‌های اجرائی از چنین اقدامی اطلاعی نداشتند. نه محیط زیست خبر داشت، نه منابع طبیعی، نه صنعت و معدن و نه دستگاه‌های دیگر. 
 
حال باید گفت اگر دفتر فنی استانداری همه‌کاره است و می‌تواند به‌صورت دیکتاتوری دستور دهد که خاک منطقه‌ای که خود دهکده گردشگری و توریستی است و برایش نقشه‌ها دارند، برای منطقه گردشگری دیگری ببرند، دیگر فلسفه وظایف دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی، محیط زیست، اداره بندر و ... چیست؟ 
 
هر چند دستگاه‌های اجرائی ابراز بی‌اطلاعی نسبت به چنین اقدامی کردند و همه هم به غیر قانونی بودن آن اذعان کردند اما بهتر است اندکی واقع‌بین باشیم. همه دستگاه‌های اجرائی زیردست استانداری هستند و در صورت اطلاع هم هیچ راهی ندارند جز این‌که مُهر سکوت بر دهان بزنند. 
 
«می‌گویند زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد» و «دشمن طاووس آمد پر او»، این بار هم «حاصلخیز بودن خاک دلارام» سبب به غارت رفتن او شد. می‌خواهم بدانم خانم ابتکار که قرار  است به بوشهر سفر کند چه پاسخ یا توجیهی برای چنین اقدامی دارد؟ آیا باز هم اصرار دارد که دولت تدبیر و امید، دولت محیط زیستی است؟ اگر وی باز هم بر چنین موضوعی اصرار داشته باشد، پس باید در بُعد دیگر قضیه که نماینده مورد نظر در استان از بدنه تدبیر و امید باشد شک کرد! 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر