شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۸۹۶۸
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲

فکرشهر: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی گفت: همایش بررسی جایگاه ادبی محمد خان دشتی و رونمایی از دیوان محمد خان با حضور مسئولین و هنرمندان در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر از مهر، حمید زارعی در این همایش که در سالن شهدا فرهنگی شهر خورموج برگزار شد، اظهار داشت: محمد خان امیری صاحب جاه و حاکمی شجاع و فاضل که شخصیت والای او باعث شده بود که رجال نامدار و دانشمندی چون حسین قلی خان نظام السلطنه مافی و حجای فرهاد میرزار معتمد الدوله قاجار که هر دو از نیک مردان عهد ناصری و مظفری بودند به ستایش شخصیت محمد خان بپردازند.

وی افزود: وجاهت علمی و حیثیت ادبی و پایگاه سیاسی اجتماعی محمد خان، موقعیتی ممتاز و امکاناتی گسترده را برای وی فراهم کرد و به عنوان وزنه ای وزین مطرح بود و با شخصیت برجسته ای که در دستگیری از شعرا و دانشمندان و نیازمندان از خود نشان داده بود موجبات جذب ادبا و سخنوران و تهی دستان و درماندگان را از راه های دور نزدیک فراهم آورده است.

زارعی بیان کرد: محمد خان هر چند دامان محتشم را رها نکرده ولی از او تقلید هم نکرده و از ارکان مهم شعر دیروز استان بوشهر است و با چهار ترکیب بند استخوان دار در ۴۸ بند عاشورایی نقش حافظ را بازی و سعدی را بازسازی می کند.

وی بیان کرد: بدون شک چاپ آثار بزرگان بویژه آنکه بسیاری از این آثار نایاب و در دسترس نیستند بهترین و ثمر بخش ترین گام ها در نزده نگه داشتن نام و یاد آنها و پیوند نسل جدید و جوان با آثار این مفاخر گران ارج است.

زارعی گفت: چاپ دیوان محمد خان دشتی نمونه ای از این اقدام های قابل تحسین و تقدیر است که از اقدام ارزشمند دکتر جلال پور به عنوان خاطره شیرین همواره در صحفه ذهنمام جاری و در تاریخ دشتی جاویدان خواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر