جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس دانشگاه خلیج فارس در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر» خبر داد:
فکرشهر: دانشکده کشاورزی برازجان واقع در «بنداروز» که یکی از دانشکده های دانشگاه خلیج فارس بوشهر می باشد، در سال های اخیر مشکلات فراوانی داشته است، از کم شدن دانشجویان و عدم پرداخت حقوق اساتید و نبود زیرساخت های ازم برای تحصیل و زندگی دانشجویان خوابگاهی و حتی قطعی برق و آب و...
کد خبر: ۳۹۵۷۰
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

فکرشهر: دانشکده کشاورزی برازجان واقع در «بنداروز» که یکی از دانشکده های دانشگاه خلیج فارس بوشهر می باشد، در سال های اخیر مشکلات فراوانی داشته است، از کم شدن دانشجویان و عدم پرداخت حقوق اساتید و نبود زیرساخت های ازم برای تحصیل و زندگی دانشجویان خوابگاهی و حتی قطعی برق و آب و...
وضعیت بغرنج این دانشکده که تا مرز تعطیلی هم رفت و اعتراضات دانشجویی و مردمی زیادی را هم به همراه داشت، تا جایی پیش رفت که حتی گفته شد جاگذاری ابتدایی این دانشکده در این زمین و مکان اشتباه بوده و باید جابجا شود و تا وقتی زمینی برای احداث دانشکده جدید از شورای شهر برازجان یا سایر مسوولین شهرستان دشتستان در اختیار دانشگاه خلیج فارس قرار نگیرد، نمی شود کاری کرد و حتی گفته شد می خواهند این دانشکده را نیز به مجموعه سایر دانشکده های خلیج فارس به بوشهر منتقل کنند.

عبدالمجید مصلح ـ رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر ـ به سوالات خبرنگار «فکرشهر» درباره دانشکده کشاورزی برازجان پاسخ داد:

ـ آقای دکتر؛ وضعیت دانشکده کشاورزی برازجان به کجا رسید؟ هنوز هم می خواهید آن را جابجا کنید؟ 

خیر؛ قرار نیست محل دانشکده عوض شود و زیرساخت ها بیشتر و فراهم تر شده است. امسال، یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای مجموع شبکه های داخلی آب و مخابرات و برخی زیرساخت های دیگر از جمله تعمیر گلخانه های دانشکده کشاورزی برازجان هزینه کرده ایم و برای برق نیز حدود 2 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده است و الان شرایط نسبتا خوبی از نظر زیرساختی فراهم شده است.

هدف اصلی ما توسعه چرخه ی کارآفرینی در دانشکده است؛ به این نحو که دانشجو که به این دانشکده می آید، افق کار خود را بر مبنای هدف های نو و کارآفرینانه ببیند و در سه محور گیاهان دارویی، نخل و محصولات خارج از فصل و کشت همه ی محصولاتی که ارزش اقتصادی داشته باشد و حتی پرورش زنبور عسل و تولید عسل که به عنوان یکی از فعالیت های محوری در آن جا در حال انجام است، برنامه ریزی ها صورت گرفته است. فکر می کنم با  شکل گیری این حلقه و حلقه های فراوری و بعدی، این دانشکده شرایط بهتری پیدا کند و ان شااله موفق باشد.

ـ برای دانشجویان، تسهیلاتی هم در نظر گرفته اید؟ برای همین طرح کارآفرینانه که می فرمایید.

از ایده های نوآورانه شان در قالب مرکز نوآوری دانشگاه حمایت می کنیم، زیرساخت را خودمان فراهم کرده ایم و حتی زمین هم برای مرحله ی دانشجوییشان در اختیارشان می گذاریم ولی برای مراحل بعدی که می خواهند بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند، باید سازمان کشاورزی و بانک کشاورزی از برنامه های آن ها حمایت کنند و به آن ها تسهیلات بدهند.

ـ آقای دکتر؛ یکی از مشکلات اصلی دانشجویان این دانشکده، ایاب و ذهاب است. این دانشکده از شهر فاصله دارد و اغلب دانشجویان به خصوص خانم ها برای رفت و آمد ممکن است دچار مشکل باشند. برای این مساله هم فکری کرده اید؟ این که سرویس بگذارید و یا اگر هست تعداد سرویس ها را افزایش دهید؟

سرویس بین شهر و دانشکده در کم تر دانشگاهی از تعهدات دانشگاه است و عموما از سرویس های عمومی استفاده می کنند. چون خوابگاه هم داخل دانشکده است و برای این که بعضی اوقات دانشجویان بخواهند به شهر بروند هم سرویس هست و برخی اوقات هم از خدمات شهری برازجان برای ایاب و ذهاب کمک می گیرند. الآن فکر نکنم مشکل سرویس باشد و اگر باشد هم من دقیق مطلع نیستم و باید بررسی کنم.

ـ برای افزایش مقاطع تحصیلات تکمیلی برای دانشکده کشاورزی برازجان هم برنامه ای دارید؟

دانشگاه های دولتی در سطح تحصیلات تکمیلی شرایط سختی دارند. برای افزایش مقاطع تحصیلی در ارشد و دکتر، دانشکده دانشیار می خواهد و ما دانشیار در دانشکده کشاورزی کم داریم. البته اگر شرایط علمی فراهم شود، در این زمینه هم اقدام خواهیم کرد ولی بعید می دانم به این زودی ها باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر