جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
سرپرست شبکه بهداشت دشتستان:
کد خبر: ۴۰۲۵۳
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸

فکرشهر: سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: در نیمه نخست امسال عمل سزارین در دشتستان کاهش شش درصدی داشته است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، ماریا خویش‌دوست ظهر دوشنبه در نشست راهکارهای کاهش سزارین با پزشکان متخصص زنان، معاونین و کارشناسان بیمارستان‌های شهید گنجی و مهر برازجان اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح تحول سلامت در بیمارستان‌ها و تأکید بر انجام زایمان طبیعی، درصد سزارین در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: از دو سال گذشته تاکنون روند سزارین در زنان باردار شکم اولی در شهرستان در بخش دولتی و خصوصی رو به کاهش بوده است و کاهش شاخص سزارین در بیمارستان شهید گنجی برازجان به مورد انتظار استان نزدیک‌تر بوده است.

 خویش‌دوست بیان داشت: در نیمه نخست سال جاری، شاخص سزارین از ۳۶ درصد به ۳۰ درصد رسیده است که انتظارمی‌رود این کاهش در نیمه دوم سال بیشتر شود و به‌منظور تشویق مادران به انجام زایمان طبیعی این زایمان در بیمارستان‌های دولتی رایگان انجام می‌شود.

وی یکی از بالا بودن علل عمل سزارین در بخش خصوصی، وجود مطب‌های خصوصی پزشکان متخصص شاغل در بیمارستان مهر بیان کرد و گفت: حضور مامای همراه، هنگام زایمان فیزیولوژی و برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه یکی از راهکارهای کاهش سزارین است.

در این نشست مقرر شد، با همکاری شبکه بهداشت و درمان دشتستان، بیمارستان شهید گنجی و مهر برازجان جهت تأیید انجام سزارین با اندیکاسیون (علت تأییدشده) قبلی، پزشک معتمد را تعیین کنند و یک نفر نیز به‌عنوان ناظر در هر دو بیمارستان جهت نظارت بر انجام سزارین بدون اندیکاسیون معرفی شود.

برنامه ترویج زایمان طبیعی باهدف ارتقای سلامت مادر و نوزاد از اولین روز اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های شهرستان دشتستان به اجرا درآمده و بر اساس این برنامه، هر دو بیمارستان ملزم به کاهش میزان سزارین هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر