جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
به یاد جانباختگان سانچی در ساحل بوشهر برگزار شد؛
به گزارش فکرشهر، طبق این آیین که از دیرباز در بوشهر و سایر شهرهای ساحلی استان بوشهر رسم بوده،مردم پس از هر حادثه ناگوار دریایی و غرق شدن و گم شدن افراد در دریا، در ساحل گرد هم می‌آمدند و با سنج و دمام به یاد قربانیان سوگواری می‌کردند و از دریا می خواستند که حداقل جسد عزیزانشان را برگرداند...
کد خبر: ۴۰۴۶۴
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

فکرششهر: آیین سنتی و مراسم عزاداری قدیمی به یاد قربانیان کشتی سانچی روز دوشنبه ـ ۲۵ دی‌ماه ـ در ساحل بوشهر با حضور پرشور مردم برگزارشد.

به گزارش فکرشهر، طبق این آیین که از دیرباز در بوشهر و سایر شهرهای ساحلی استان بوشهر رسم بوده،مردم پس از هر حادثه ناگوار دریایی و غرق شدن و گم شدن افراد در دریا، در ساحل گرد هم می‌آمدند و با سنج و دمام به یاد قربانیان سوگواری می‌کردند و از دریا می خواستند که حداقل جسد عزیزانشان را برگرداند.

در راستای احیای این رسم دیرین بوشهری، آئین سنج و دمام در ساحل بوشهر به یاد جانباختگان نفتکش سانچی و به دعوت محسن شریفیان ـ موسیقی دان بومی بوشهر و سرپرست گروه لیان ـ برگزار شد.

شریفیان در یاداشتی پیرامون این مراسم نوشت:

«تلاش كرديم تا يكى از  آيين هاى سوگوارى اين ديار را به ياد جان باختگان نفتكش سانچى احيا و اجرا كنيم.

در گذشته وقتى جسدى از دريا بر نمى گشت يا كسى غرق مى شد، آنقدر بر دمام مى كوبيدند تا دريا، او را به ساحل برگرداند.

افسوس كه برنگشتند...

درياست، همان اندازه كه سخاوتمند، گاه بى رحم... آرزو مي كنم آخرين اجراى اين آيين بوده باشد.

از كارشكنى ها و جوسازى هاى هميشگى كه بگذريم، ايجاد هماهنگى بين نوازنده ها در كنار حضور پررنگ مردم كار آسانى نبود. از همكاران من دلخور نباشيد و اگر سوء تفاهمى به وجود آمده به خاطر فشار و حساسيت اين كار بر من ببخشيد. هدف همه ما ثبت و انعكاس حضور پرشكوه شما به بهترين شكل بود... ممنونم كه دستان خالى مردى با آرزوهاى بزرگ را تنها نگذاشتيد... كوچک همه شما».

مشاهده فیلم مراسم به تدوین احسان عبدی پور

تصاویر کامل مراسم اینجا

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر