جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر:  دشتستان قلعه استان بوشهر است/ اگر دشتستان تسخیر شود، مرکز ایران سقوط می کند/ روز نبرد زنان لرده، روز مبارزه زنان ایران علیه استعمار انگلستان انتخاب شود/ تاریخ دشتستان را نمی توان پنهان کرد، حتی اگر صد سال بگذرد و نگذارند گفته شود/ دشتستان در تحولات سیاسی و اجتماعی دو قرن اخیر نقش آفرین بوده/ مردم استان بوشهر تاریخ درخشانی در مبارزه با استعمارگران دارند/ ارائه چندین مقاله، با موضوع مبارزه با استعمار...
کد خبر: ۴۰۵۱۸
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۳

فکرشهر ـ سعید مهاجر: پس از سال ها انتظار سرانجام نشستی به منظور بررسی «نقش تاریخی دشتستان در مبارزه با استعمار انگلیس» برگزار شد؛ نشستی که برای نخستین بار و با عنوان کنگره ملی «به شهادت سکوت»، با حضور مهمانانی تاریخ دان و علاقه مند و برخی مسئولین، در دو نوبت صبح و بعدازظهر روز پنج شنبه ـ 28 دی ماه 1396 ـ در برازجان به انجام رسید.

 دشتستان قلعه استان بوشهر است/ اگر دشتستان تسخیر شود، مرکز ایران سقوط می کند

به گزارش فکرشهر، نماینده ی ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، در این نشست، گفت: سلام گرم مقام معظم رهبری را که در خدمتشان بودم، خدمت شما می رسانم.

آیت اله صفایی بوشهری، با اعلام این که «دشتستان قلعه استان بوشهر است»، اظهارداشت: هرگاه تمام استان تسخیر یا تسلیم شده است، دشتستان مقاومت کرده و اگر روزی این شهرستان استعمار می شد، کل کشور به دست انگلستان می‌افتاد.

رییس نخستین کنگره ملی «به شهادت سکوت» به 4 بار حمله ی انگلیسی ها به بوشهر اشاره کرد و افزود: استان بوشهر یک منطقه مهم و راهبردی است و می توان با فشار بر آن، ایران را به تصرف درآورد، تئوریستین های انگلیسی می دانستند که دشتستان قلعه استان بوشهر است و تسخیر آن به معنای تسلیم استان و دروازه ورود بر جغرافیای سیاسی ایران می باشد و اگر دشتستان تسخیر شود، کل استان بوشهر تسخیر شده و مرکز ایران در آستانه سقوط قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در آخرین سالی که انگلیسی ها به استان بوشهر حمله کردند، مردم با دفاع بزرگانی چون، رئیسعلی دلواری، غضنفرالسلطنه برازجانی و…به میدان فراخوانده شدند، اقدام مردم استان بوشهر کاری بزرگ بود و چنان شکستی به انگلیسی ها وارد کرد که دیگر هیچ گاه تهاجمی به این منطقه وارد نکرد؛ با شهادت رئیسعلی دلواری و دیگر شهداء، انگلیس به سمت دشتستان و تصرف کل استان پیش رفت و برنامه هایی را در این خصوص طراحی کرد ولی سرداران دشتستانی و عالمان این منطقه اقداماتی بزرگ انجام دادند و در خط دوم مبارزان، اجازه سقوط دشتستان را ندادند.

روز نبرد زنان لرده، روز مبارزه زنان ایران علیه استعمار انگلستان انتخاب شود

آیت اله صفایی بوشهری در ادامه به حماسه زنان لرده اشاره کرد و گفت: در تاریخ نبوده مانند حماسه لرده که زنان در مقابل انگلیس مقاومت کرده و آن شکست سنگین را رقم زدند؛ همین مقاومت ها بود که نگذاشت هیچ وقت انگلستان، استان بوشهر را تسخیر کند و یادگار آن قبرستان انگلیسی ها است.

وی افزود: من پیشنهاد داده ام روز ۱۵ آبان که تقریبا همزمان است با حماسه لرده، به عنوان روز «مبارزه زنان ایران علیه استعمار انگلستان» انتخاب شود.

نماینده ی ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: اگر استان بوشهر مانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تاکنون در تسخیر قرار نگرفته، به خاطر علاقه و ارادت این مردم به اسلام است که برگرفته از وجود روحانیون بزرگی چون مجاهد برازجانی است که در جلوی هیچ ابرقدرتی سر خم نکردند، آن هم در زمانی که مسئولین زیر بیرق بیگانه می‌رفتند.

آیت اله صفای بوشهری افزود: این نگاه که ما هیچوقت تابع و تسلیم بیگانه نخواهیم شد، نشان از بصیرت و درایت این مردم است.

تاریخ دشتستان را نمی توان پنهان کرد، حتی اگر صد سال بگذرد و نگذارند گفته شود

به گزارش خبرنگار فکرشهر از محل برگزاری کنفرانس، امام جمعه بوشهر، کنگره ی «به شهادت سکوت» را «یک کشف، یک تاریخ و بازگشایی تاریخ مسکوت دشتستان» عنوان کرد و با اشاره به این که بسیاری دنبال ثبت این تاریخ نیستند، اظهارداشت: این کنگره کاری بزرگ برای ایران، منطقه جنوب و تاریخ است؛ بدانید که تاریخ این شهرستان خواندنی است و شجره طیبه است؛ تاریخ دشتستان قابل انکار و پنهان کردن نیست و مبارزان ضد استعمار دشتستانی نیز، قابل مسکوت ماندن نیستند و هیچ کس نمی تواند از بیان این رشادت ها جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: دشتستان مایه ی افتخار استان و ایران است و تاریخ آن غیرقابل فراموشی است و نمی شود آن را پنهان کرد، حتی اگر صد سال بگذرد و نگذارند گفته شود.

دشتستان در تحولات سیاسی و اجتماعی دو قرن اخیر نقش آفرین بوده

فرماندار دشتستان نیز در این همایش گفت: سابقه سکونتگاهی و آبادانی این منطقه و خطه از جنوب میهنمان به بلندای تاریخ تمدن ایران باستان است. آبادانی دشتستان به دوره ی ایلامی ها می رسد. نشانه های متعددی از تاریخ کهن و باستانی این منطقه به ویژه متعلق به دوران هخامنشی و ساسانی به دست آمده و موجود است که گواه زندگی و هویت تاریخی مردم این دیار است.

ارسلان زارع افزود: دشتستان در تحولات سیاسی و اجتماعی دو قرن اخیر به ویژه همه ی مرحله ها و دوره هایی که جنوب ایران مورد هجوم بریتانیا قرار گرفته، نقش آفرین بوده است.

وی افزود: برگزاری چنین کنگره ها و همایش هایی، ضمن تبیین بیشتر نقش موثر تاریخی مردم و مبارزان بزرگی چون غضنفرالسلطنه برازجانی و آیت اله مجاهد به نسل جدید، زمینه ساز انجام پژوهش ها و تحقیقات بیشتر تاریخی می شود تا زوایای پنهان نقش آفرینی مردم دشتستان در تاریخ ایران سربلند را ، روشن تر نماید.

مردم استان بوشهر تاریخ درخشانی در مبارزه با استعمارگران دارند

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران نیز در این کنفرانس گفت: مردم استان بوشهر تاریخ درخشانی در مبارزه با استعمار دارند و برگ‌های زرینی در تاریخ مبارزاتی ایران به نام مردم بوشهر ثبت شده است.

موسی حقانی افزود: بیش از ۲۰۰ سال است که با دخالت‌های انگلستان در امور ایران مواجهیم و تاریخ ایران را نمی‌توان بدون بررسی سیاست‌های انگلستان مورد شناخت و بررسی کافی قرار داد.

وی افزود: حضور انگلستان در ایران عمیق است و اسناد و مدارک بسیاری از دال بر این امر موجود است، البته تاکنون کتاب‌ها و مقالات بسیاری منتشر شده است اما نیاز داریم که شناخت جدی‌تری نسبت به سیاست های انگلیسی‌ها در ایران داشته باشیم.

حقانی با اشاره به نقش آفرینی مردم بوشهر در مبارزه با استعمار انگلیس اظهار داشت: مردم دلاور و سلحشور استان بوشهر در مقابل تهاجمات نظامی استعمار پیر انگلیس مقاومت های جانانه ای داشته اند که در تاریخ ایران به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت‌های برجسته‌ای مانند رئیسعلی دلواری و مجاهد برازجانی و عضنفر السلطنه برازجانی در مبارزه با استعمار انگلیس نقش آفرینی کرده و با استفاده از ظرفیت های مردمی حماسه‌های جاوید خلق کردند.

رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران بر فرهنگ سازی در زمینه نشان دادن تاریخ مبارزات مردم بوشهر و دشتستان تاکید کرده و اظهار داشت: باید مبارزات مردم استان بوشهر و دشتستان به نسل جوان نشان داده شود و برگزار چنین کنگره هایی کمک شایانی به تحقق این امر می کند.

ارائه چندین مقاله، با موضوع مبارزه با استعمار

رئیس دبیرخانه کنگره ملی «به شهادت سکوت» نیز در این نشست گفت: از میان مقالاتی که برای این کنفرانس ارسال شده بود، پس از بررسی های فراوان، در نهایت ۱۰مقاله برگزیده شد.

داوود یحیایی افزود: این مقالات به ویژه در زمینه مبارزان ضد استعمار دشتستانی و در راستای معرفی این ستارگان بود.

به گزارش فکرشهر، همایش «به شهادت سکوت» در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. در نوبت صبح، علاوه بر سخنرانی ها، مقالات ارائه شد و در نهایت نیز توسط هیئت داوران، متشکل از موسی فقیه حقانی، غلامرضا عزیزی، عباس قاسمی و داوود یحیایی ارزیابی گردید.
همچنین، اختتامیه همایش، ساعت 19 در کاروانسرای مشیرالملک برازجان برگزار شد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر