جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۱۳۷۷
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵

فکرشهر: امروز دهکده جهانی نه‌تنها در بعد رسانه‌ای بلکه در ابعاد گوناگون تحقق یافته است. تجمیع تجربیات بشر در چهارسوی جهان پیشرفت‌های فراوانی را در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع هواپیمایی به وجود آورده است.

به گزارش فکرشهر، روزنامه آرمان در سرمقاله ای به قلم نعمت احمدی حقوقدان، نوشته است: زمانی‌که شرکت هواپیمایی هما در ایران تشکیل شد کشورهای حاشیه خلیج فارس یا وجود نداشتند و یا اینکه هواپیما را تنها درتصاویر و آسمان‌ها دیده بودند. درحالی که امروز ایرلاین‌های عربی در امارات، قطر و کویت از جمله ایرلاین‌های معتبر جهان هستند. سفر هوایی یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین سفرهاست. امروز دیگر زمانی برای مسافرت زمینی وجود ندارد. وقت طلاست. ضمن اینکه سفرهای ریلی محدودیت‌ها و اقتضای خاص خود را دارد که گاه با سرعت این روزها هماهنگ نیست اما در کشورمان مسیرهای ریلی به اندازه کافی گسترش نیافته و این در حالی است که در اروپا بیشترین سفرها از طریق قطار صورت می‌گیرد. روزگاری شرکت هما جزو 5 خط هوایی معتبر جهان بود.

این شرکت در ردیف پان‌امریکن، بریتیش‌ایر و ایرفرانس قرار داشت. اما بعدها به علت موضع‌گیری‌های آمریکایی‌ها و عدم تصمیم فروش هواپیما به ایران توسط بوئینگ و ایرباس، ایران در زمینه خرید هواپیما با مشکل روبه‌رو شد. با‌تصویب توافق وین و اجرای برجام دولت تصمیم به اصلاح و نوسازی ناوگان هوایی‌کشور گرفت اما مخالفان، دلواپس‌گونه در مقابل دولت ایستادگی کردند. مرحوم آیت‌ا... هاشمی تعریف می‌کردند که عده‌ای واپسگرا زمانی که ایشان قصد شروع به ساخت مترو تهران را داشتند، مخالفت می‌کردند و متروی تهران را اشرافی می‌دانستند.

در مورد خرید هواپیما توسط دولت روحانی هم همین سناریو اجرا شد. حال اینکه چه دلواپسان بخواهند و چه نه، سفرهای داخلی و خارجی زیادی باید با سرعت زیاد صورت بگیرد. اما زمانی که ایران توانست قراردادهای برای خرید هواپیما منعقد کند، برخی دلواپسان که البته از طبقه «هواپیماسواران» هم هستند، سعی کردند چوپ لای‌چرخ دولت بگذارند و مخالفت کردند. مخالفان داخلی بیش از آمریکایی‌های مخالف با انعقاد این قرارداد مخالفت می‌کردند.

هواپیمایی که روز گذشته به رشته کوه‌های دنا برخورد کرد، بیش از 20 سال است در ایران پرواز کرده و چند هفته پیش همین هواپیما با سانحه روبه‌رو شده بود. شرایط ایمنی هواپیمایی ما به‌گونه‌ای‌ است که برخی از ایرلاین‌‌‌های ایرانی اجازه فرود در اتحادیه اروپا ندارند. این موارد به موضوع دلواپسانی باز می‌گردد که مشخص نیست نگران چه هستند. ایران در میزان تصادفات هوایی دارای مقام است. یا باید به زمان قبل از هواپیما بازگردیم و یا اینکه این واقعیت اجتناب ناپذیر را بپذیریم که مردم ایران نیازمند فناوری‌های نو به بهترین شکل هستند. حال باید از آقایان دلواپس پرسید که نمی‌خواهید کلاه خود را قاضی کرده و جواب خانواده 66 نفر فوتی حادثه اخیر را بدهید؟

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر