جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: قرارداد ساخت راه آهن بوشهر- شیراز به ارزش 5 میلیارد یوآن چین معادل 2 هزار و 360 میلیارد تومان میان نمایندگان شرکت سرمایه‌گذار چینی و یک شرکت ایرانی در وزارت راه و شهرسازی امضا شد...
کد خبر: ۴۱۸۴۳
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

فکرشهر: قرارداد ساخت راه آهن بوشهر- شیراز به ارزش 5 میلیارد یوآن چین معادل 2 هزار و 360 میلیارد تومان میان نمایندگان شرکت سرمایه‌گذار چینی و یک شرکت ایرانی در وزارت راه و شهرسازی امضا شد.

به گزارش فکرشهر، اجرای راه آهن بوشهر- شیراز- عسلویه، 12 سال پیش به تصویب رسید در سفر اعضای دولت نهم به بوشهر در بهمن 84. طرحی که قرار بود با مشارکت وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی اجرا شود و سال 85 هم کلید خورد اما مشکلات مالی نگذاشت کار پیش رود.

امروز با امضای قرارداد فاینانس با شرکت چینی مردم استان بوشهر به اجرای این طرح ملی امیدوار شدند.

هر چند این خط آهن طبق مصوبه، قرار است از شیراز شروع شود و به بوشهر و عسلویه برسد اما اکنون وزارت راه و شهرسازی مسیر شیراز- بوشهر را در اولویت قرار داده است.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد راه آهن بوشهر- شیراز از نمایندگان مجلس برای تامین سهم ایران در این فاینانس تشکر کرد و گفت: یکی از مشکلات این طرح، تامین 15 درصد سهم ایران بود که مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 97 اجازه داد تا این مبلغ از صندوق توسعه ملی تامین شود.

عباس آخوندی افزود: این طرح در توسعه ترانزیت، کاهش تلفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و حفظ محیط زیست اثرگذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز گفت: مسیر ریلی بوشهر- شیراز در مرحله نخست 250 کیلومتر است که در مرحله دوم به حدود450 کیلومتر افزایش می یابد.

خیرالله خادمی افزود: این طرح در کریدور جنوب قرار دارد که مطالعات آن به پایان رسیده و براساس همکاری طرف چینی مبنای برآورد مالی آن براساس فهرست بهای ایران است.

وی گفت: براساس برآورد مشاور سالانه یک میلیون مسافر و 12 میلیون تن بار در این محور جابه جا خواهد شد.

نبود راه آهن همواره یکی از مشکلات فعالان اقتصادی در بوشهر بوده است؛ به طوری که باعث شده بسیاری از بازرگانان به علت افزایش هزینه حمل و نقل، تمایل نداشته باشند کالاهایشان را در بندرهای بوشهر بارگیری یا تخلیه کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت‌وگو با صداوسیما می‌گوید: حالا که طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین در دست اجراست و با اجرای این طرح ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر دو برابر می‌شود، اتصال به خط ریلی یعنی رونق بندر بوشهر و توسعه صادرات.

فرزاد رستمی از 11 سال‌ گذشته می‌گوید و این که در این سال‌ها زیرسازی دو قطعه از راه آهن بوشهر- شیراز- عسلویه در استان بوشهر به طول 97 و نیم کیلومتر و دو قطعه در استان فارس به طول حدود 90 کیلومتر انجام گرفته و در مجموع برای ساخت این چهار قطعه 90 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

 به گفته او، طول راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه 638 کیلومتر است که در 18 قطعه ساخته می‌شود.

وی می‌گوید: پس از آن که وزارت نفت به تعهداتش در اجرای این طرح عمل نکرد، وزارت راه و شهرسازی خودش دست به کار شد تا خودش این طرح را به پایان برساند و در این راه برای تامین مالی با مشکل رو به رو شد.

رستمی به این نکته اشاره می‌کند که وزارت راه اکنون مسیر بوشهر- شیراز را به طول 442 کیلومتر در اولویت قرار داده و با قراردادی که امروز با چینی‌ها امضا شده مسوولان وزارتخانه امیدوارند سریع‌تر کار پیش رود.

استاندار بوشهر نیز که امروز در مراسم امضای قرارداد فاینانس راه آهن بوشهر- شیراز حضور داشته است، در گفت‌وگوی زنده با بخش خبری ساعت 16:45 شبکه استانی سیمای بوشهر گفت: راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه اتصال قلب تپنده اقتصاد کشور به مرکز کشور به شمار می‌رود و اجرای آن آرزوی دیرینه مردم استان بوشهر است.

عبدالکریم گراوند امضای قرارداد فاینانس برای اجرای این طرح را عیدی دولت به مردم استان بوشهر عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد کارها به خوبی پیش رود تا هم استانی‌ها صدای سوت قطار را در دیارشان بشنوند.  

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر