سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۱۸۶۹
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۳

فکرشهر: در این مقاله که توسط شبکه بهداشت و درمان دشتستان تهیه شده، با علل ریزش مو و راههای درمان آن آشنا می شویم:

به طور متوسط، مردم 50 تا 100 تار مو در روز به عنوان رشته های قدیمی مو هستند، که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می شوند. اما هنگامی که ریزش مو بیش از حد است، میتوان آن را یک تجربه آسیب زا و علت افسردگی برای هر دو جنس دانست. درست است که ژنتیک، استرس، بعضی قرص ها، استفاده از محصولات شیمیایی برای مو، ابزار گرمایشی برای حالت دادن مو، رژیم غذایی نامناسب (کاهش وزن شدید)، قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی سخت و مراقبت نادرست از مو می توانند سبب ریزش گسترده ای از رشته های مو شوند اما گاهی ریختن مو بعلت یک مشکل زمینه ای سلامت است.

1. کم خونی فقر آهن

کسانی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند اغلب از نازک شدن و موهای شکننده شکایت دارند. درواقع از دست دادن مو یکی از برجسته ترین و اولین نشانه فقر آهن در بدن است. با توجه به نقش آهن و وظیفه اکسیژن رسانی به سلول های سراسر بدن، از جمله فولیکول های مو به خوبی انجام نمی شود و فولیکول ها از مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد و استحکام محروم می شوند.

مطالعه ای در سال 2006 در مجله آکادمی درماتولوژی امریکا منتشر شده که گزارش می دهد که کمبود آهن با ریزش مو در ارتباط است  حتی ممکن است به آلوپسی آره آتا، آلوپسی اندروژنتیک، تلوژن افلوویوم و ریزش مو منتشر مربوط شود. با توجه به مطالعه 2009 که در Acta Dermatovenerologica CROATICA  چاپ شده زنان مبتلا به کمبود آهن در معرض خطر از دست دادن مو تلوژن هستند. سطح فریتین سرم 30 نانوگرم/میلی لیتر به شدت با ریزش مو تلوژن در ارتباط است. مطالعه ی دیگری که در سال 2013 در مجله کره ای علوم پزشکی منشر شده است که ارتباط بین فقر آهن و الگوی ریزش موی زنانه بویژه زنان یائسه را تایید می کند. همراه با ریزش مو اگر شخص از خستگی شدید، دست و پاهای سرد، ضعف و پوست رنگ پریده رنج می برد آن وقت باید سطح آهن خود را بررسی کند.

کم کاری تیرویید:

کم کاری تیرویید یکی دیگر از علت ریزش مو است. فعالیت هورمون های تیرویید برای رشد و توسعه مناسب موها مورد نیاز است. در کم کاری غذه تیرویید هورمون های تیرویید به اندازه کافی تولید نمی شوند و این می تواند روی رشد مو و بافت موی بر روی پوست سر (بعنوان مثال ابرو و موهای بدن تاثیر بگذارد). مطالعه سال 2008 در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شد که گزارش می دهد که هورمون های تیرویید به طور مستقیم در چندین جنبه از آناتومی مو تاثیر می گذارند. یک مطالعه دیگر در مجله پوست هند در سال 2008 منشر شده که اشاره می کند که هیپوتیروییدی با آلوپسی آره آتا همراه است. این مطالعه همچنین بر غربالگری اختلالات تیروییدی در بیماران مبتلا به بیماری های مزمن، حاد و آلوپسی آره آتا پرداخته است. سایر علائم کم کاری تیرویید عبارت است از افزایش وزن غیر قابل توضیح، خستگی، یبوست، افسردگی، مشکل در تمرکز و غیره ...

تشخیص مناسب و دارو تیرویید می تواند سطح هورمون های شخص را به حالت عادی بازگرداند. این به نوبه خود از دست دادن مو را متوقف خواهد کرد.

روی:

سطح پایین روی در بدن یکی دیگر از علت ضعف و شکنندگی مو است که اغلب نادیده گرفته می شود. کمبود روی می تواند موی پوست سر و ابرو و همچنین مژه اشخاص را تحت تاثیر قرار دهد. روی یک ماده معدنی مهم است که باعث ترویج تکثیر سلول، رشد و ترمیم بافت می شود. کمبود روی اثر مستقیم در کاهش رشد مو دارد. علاوه بر این سطح کم روی با کم کاری تیرویید (یک علت شناخته شده در ریزش مو) در ارتباط است. مطالعه ای که در سال 2013 در مجله ای بین المللی منتشر شد که نشان می دهد که کمبود روی با کم کاری تیرویید در ارتباط است. برای اصلاح کمبود روی از آجیل ها مانند گردو، بادام زمینی ... در رژیم غذایی خود استفاده کنید. دیگر منابع خوب روی گوشت قرمز، تخم مرغ، حبوبات، غلات سبوس دار، غلات صبحانه غنی شده، فراورده های لبنی مانند پنیر و شیر کم چرب هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر