جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۲۷۷۱
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی ۳۰ درصد برداشت از منابع آب زیرزمینی و سطح زیرکشت در چارچوب حجم آب قابل برنامه‌ریزی بخش کشاورزی کاهش می‌یابد.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، شاهپور رجایی در جلسه هم اندیشی مدیران آب استان بوشهر با اشاره به بحران کم‌آبی بر ساماندهی آب مصرفی باغ شهرها تاکید کرد و اظهار داشت:در ساخت باغ شهرها منعی در قوانین وجود ندارد اما قانون گریزی و تجاوز به منابع آب عمومی برای استفاده شخصی امری ناپسند است.

وی با بیان اینکه ساماندهی و نظارت بر مصرف آب باغ شهرها به صورت جدی پیگیری می‌شود تاکید کرد: افرادی که قصد استفاده از خدماتی مازاد بر خدمات عمومی دولت داشته باشند باید بهای واقعی آن را بپردازند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به گسترش سریع باغ شهرها در سراسر استان خاطرنشان کرد: گسترش باغ شهرها به نحوی بوده که مخل آبرسانی در شهرها و روستاها نیز شده است.

رجایی با اشاره به تامین آب باغ شهرها از منابع آب غیر شرب افزود: راه‌های تامین آب باغ شهرها از سایر منابع تعیین شده و در آینده نزدیک آبیاری تمام باغ شهرهای استان از منابع آب غیرشرب و نامتعارف است.

وی، سطح آگاهی و درک عمیق کشاورزان از عمق فاجعه بحران آب و نگرانی آنان از آینده موهوم اشتغال و امرار معیشت  را از مشخصه‌های این نشست‌ها دانست و افزود:آگاهی از راهکارها و محورهای احیاء و تعادل بخشی و نحوه نجات منابع آب از منظر بهره‌برداران از دیگر مشخصه‌های این نشست‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه راهکار نجات دشت‌های استان، سازگاری با کم آبی  است افزود: کارشناسان و بهره برداران باید هرچه سریعتر نسبت به نجات دشت‌ها، با نسخه "احیاء و تعادل بخشی آبهای منابع زیر زمینی" اقدام کنند.

رجایی،کاهش حداقل 30 درصدی برداشت از منابع آب زیرزمینی با کاهش توأمان سطح زیرکشت در چارچوب حجم آب قابل برنامه ریزی بخش کشاورزی را از جمله راهکارهای اجرای طرح احیاء و  تعادل بخشی به منابع آب زیرمینی دانست.

وی بیان کرد: به کارگیری شیوه‌ها و تجهیزات نوین آبیاری، توسعه کشت گلخانه‌ای و توقف بی قید و شرط برداشت آب توسط چاه‌های غیرمجاز حفر شده بعد از سال 1385 از دیگر راهکارهای اجرایی در مقابله با بحران آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای  بوشهر با تاکید بر توقف توسعه باغات افزود: بازچرخانی آب و استفاده چندباره از آن در بخش‌های عمومی، صنعت و خدمات شهری، مشارکت فعال بهره برداران در مدیریت منابع آب و واگذاری بخش‌های تصدی‌گری به تشکل‌های آب بران و سایر تشکل‌های صنفی، از دیگر راهکارهای قابل اجرا در استان بوشهر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر