جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۳۴۱۶
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تا وقتی‌که محیط زیست به دغدغه و اولویت مسئولان تبدیل نشود، نمی‌توان به حفظ آن امیدوار بود.

به گزارش فکرشهر، حسین دلشب با انتقاد از توجه نکردن مسوولان به محیط زیست، می‌افزاید: مدیران، توسعه را در طرح‌های عمرانی و ایجاد کارخانه می‌بینند و به سودهای کوتاه مدت فکر می‌کنند در حالی که توسعه باید پایدار و هماهنگ با محیط زیست باشد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، برای تائید صحبت‌هایش سواحل استان بوشهر را مثال می‌زند که از نظر تنوع زیستی و زیبایی شناسی در جهان کم‌نظیر است اما مسوولان به جای این‌که توسعه و اشتغال را بر مدار طبیعت تعریف کنند، آن را فقط با صنعت می‌سنجند و در این مسیر حتی حق مسلم مردم در استفاده از طبیعت هم نادیده گرفته می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر، کاهش تنوع زیستی و از بین رفتن گونه‌های جانوری و گیاهی در سال‌های اخیر را یکی از پیامدهای بی‌توجهی به محیط زیست عنوان می‌کند و می‌گوید: اردک سر سفید که یکی از گونه‌های استان بوشهر بود حالا دیگر اثری از آن نیست و گونه‌هایی مانند هوبره، دراج، بالابان، بحری، لاک پشت منقار عقابی و سبز در معرض خطر انقراض هستند.

به گفته دلشب، اکنون 32 گونه پستاندار، 315 گونه پرنده، 40 گونه خزنده، 3 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی آب شیرین در استان بوشهر زندگی می‌کنند.

وی تنوع زیستی را ضامن امنیت غذایی و پشتیبان سلامت انسان معرفی می‌کند و تولید اکسیژن، تولید غذا، حاصلخیزی خاک، پالایش آب های سطحی، پاکسازی محیط زیست، تأمین مواد اولیه برای بخش های گوناگون و پایداری فرایندهای طبیعی را نتیجه تنوع زیستی می‌داند.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر، شیوه ای را که انسان‌ها برای زندگی برگزیده‌اند بزرگ‌ترین تهدید برای تنوع زیستی عنوان می‌کند؛ شیوه‌ای که مصرف گرایی، توسعه ی شهری و صنعتی، بهره برداری بیش ازحد ازمنابع زنده، استفاده ناآگاهانه از فن آوری‌ها، انتقال وجابه جاییِ گونه های گیاهی و جانوری به ویژه وارد کردن گونه های غیربومیِ مهاجم و آموزش ندادن به جامعه از ویژگی‌های آن است و نتیجه‌اش دوربودن انسان از طبیعت است.

دلشب، با اشاره به اهمیت توجه همگانی به طبیعت به اندک بودن امکانات این اداره کل برای محافظت از محیط طبیعی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در حالی که باید به ازای هر دو هزار هکتار محیط طبیعی یک محیط‌بان داشته باشیم اکنون در برابر هر 12 هزار هکتار یک محیط‌بان داریم و 46 محیط‌بان در استان فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، به مناسبت روز تنوع زیستی (اول خرداد) جلیقه ضد گلوله به محیط‌بانان استان بوشهر داده شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر