سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۶۴۰۳
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

فکرشهر: هم‌جواری شهر جم با غول‌های بزرگ نفتی باعث شده تا شاهد ساخت و سازهای متعددی برای اسکان کارکنان صنایع باشیم ولی این شیوه اسکان تهدیدی برای آینده جم محسوب می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، جنوب استان بوشهر میزبان خیل عظیم صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است و این صنایع روز به روز در حال توسعه و گسترش است.

شیوه اسکان کارکنان این صنایع در جنوب استان بوشهر به عنوان یکی از چالش‌های اساسی محسوب می‌شود و در کنار اینکه فرصتی برای توسعه است، می‌تواند به عنوان تهدیدی جدی نیز قلمداد شود.

شهرستان جم یکی از خوش‌آب و هواترین نقاط استان بوشهر که به علت فاصله نزدیکی که با صنایع در جنوب استان بوشهر دارد به عنوان یکی از مهمترین میزبانان کارکنان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی محسوب می‌شود.

میزان ساخت و سازهایی که در یک شهر انجام می شود، نشان دهنده عمران و آبادانی شهرستان تحت پوشش است. اما افزایش بی رویه ساخت و سازها در یک شهر زنگ هشداری برای افزایش جمعیت و مشکلات و معضلات ناشی از آن است.

شاید تنها دستاورد این ساخت و سازهای بی‌رویه برای جم، افزایش رونق اقتصادی و کمکی به کاهش نرخ بیکاری باشدوقتی که ساعتی را در کوچه و خیابان‌های شهر جم قدم می‌زنیم، صدای بیل‌های مکانیکی و ماشین آلات معماری را در همه کوچه و خیابان‌های شهر خواهید شنید. شهر جم به روش غیرقابل باوری در حال توسعه است که شاید آن وقت معنی واقعی ساخت‌وساز بی‌رویه را درک کنید.

قطعا اگر مجموعه نفت و گاز نبود، چنین توسعه‌ای برای شهر جم به وجود نمی‌آمد و شاید تنها دستاورد این ساخت و سازهای بی رویه برای جم، افزایش رونق اقتصادی و کمکی به کاهش نرخ بیکاری باشد.

اما طبیعی است این میزان تقاضا برای رشد ساخت وسازها نتیجه نیاز بومیان شهر جم نیست، بلکه برای همه قابل درک است که بیشترین تقاضا از جانب غیر بومیانی است که به صورت‌های مختلف، تحت پوشش مجموعه نفت‌وگاز یا پتروشیمی‌ها هستند.

در این بین متولیان مجموعه نفت و گاز با در نظر گرفتن منافع خود و با کمترین هزینه در حوزه شهری و بدون نیاز به شهرک های مسکونی، می توانند پرسنل تحت پوشش خود را ساکن سازند.

همچنین در این آشتفه بازار هزینه های سرسام آور ایجاد فضای های عمومی به راحتی از دوش متولیان مجموعه نفت و گاز برداشته خواهد شد و سنگینی آن تا بناگوش بر سر مردم و مسئولین شهر جم گذاشته خواهد شد.

اما برای این ساخت وسازها نه تنها فضای سبزی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه نخلستان‌ها را خشک می‌کنند و ساختمان می سازند؛ بساز بفروش‌هایی که بدون هیچ‌گونه ایمنی لازم فقط راه کوچه و خیابان‌ها را می‌بندند و مهم تحویل دادن ساختمان‌ها است.

حال و روز جم خوب نیست

شهرداری جم با صادر کردن مجوز ساخت و ساز برای پیمانکاران و کسب درآمد میلیاردی از این موضوع، به نوعی ولنگاری در مبلمان شهری رسیده است.

امروز شهر جم حال و روز خوبی ندارد و با رویکرد غیر اصولی و بدون آینده‌نگری صرفا به کسب درآمد از بساز بفروش ها مشغول است و در این میان نان به نرخ روز خوردن ملاک عمل شده در حالی که می توان با نگاه بلند به ایجاد درآمدهای پایدار اندیشید.

اگر امروز درآمدهای شهرداری جم خوب است به لطف نفت و گاز و ساخت و سازها است اما این درآمدها قطعا پایدار نیست و روزی خواهد آمد که حسرت این روزهای خوب را بخوریم.

شهر جم فاقد پارکینگ، خیابان‌های استاندارد و شبکه تصفیه فاضلاب شهری است و با این رشد بی‌سابقه جمعیت در شهر جم، قاعدتا جم در آینده خیلی نزدیک به متروکه‌ای بیش تبدیل نخواهد شد.

سازه‌های بلند در کوچه‌های کم عرض

فعال اجتماعی فرهنگی شهر جم اظهار داشت: شهرداری جم با وجود درآمد چند صد میلیاردی از شرکت‌های نفتی و به نام محیط زیست و در شرایطی که شهرداری جم اینقدرها هم به درآمد ناشی از فروش تراکم‌ها وابسته نیست اما بازم شاهد صدور مجوزهای خیلی زیاد برای این ساخت هاست.

حسین دستار تاکید کرد: متاسفانه ساخت و سازهای بی رویه آینده شهر جم را با چالش جدی در حوزه شهر سازی مواجه خواهد کرد و ‌درصورتی که این رویه همچنان ادامه داشته باشد، آسیب‌های زیادی در حوزه سلامت روانی و جسمی شهروندان و همچنین آسیب‌های اقتصادی به مراتب دردناکتری برای شهر جم باعث خواهد شد.

وی افزود: در جم شاهد سازه‌های مسکونی بلند در کوچه‌های کم عرض و همچنین مگامال های بزرگ در خیابانهای به مراتب کم عرض و بدون در نظر گرفتن نیازمندی های ایمنی، رفاهی و ... می باشیم. 

دستار خاطرنشان کرد: مهمترین معضل در آینده نچندان دور برای شهر جم پیش بینی نشدن کمترین امکانات امداد رسانی و اطفاء حریق در شرایط اضطراری است. 

شکل‌گیری حکومت بساز بفروش‌ها در جم

نایب رئیس شورای اسلامی شهر جم بیان کرد: متاسفانه در شهر جم حکومتی در حال شکل گیری است به اسم بساز بفروش، که بر اساس تقاضای غیربومیانی که به صورت های مختلف در شرکت های نفت و گاز مشغولند، برای ساخت و سازهای خود را بدون در نظر هیچ گونه چشم اندازی برای آینده از جمله سیستم دفع فاضلاب، پارکینگ و طرح ترافیک مجوز می گیرند.

علی پریشان افزود: شرکت های پتروشیمی برای اسکان پرسنل خود در حال خرید آپارتمان‌های مختلف در سطح شهر جم هستند و این در حالی است که ما در شهر جم با کمبود فضای آموزشی، بهداشتی، فرهنگی مواجه هستیم.

وی گفت: این شرکت ها در راستای حل این معضل که بگونه ای خود عامل ایجاد آن بوده اند؛ هیچ هزینه و راه حلی ارائه نکرده‌اند و قطعا در آینده شهر جم با مشکلات فراوان مواجه خواهد شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر جم خاطرنشان کرد: جم که با دارا بودن باغ‌های لیمو و زیتون یکی از خوش آب و هوا ترین منطقه های استان بوشهر بوده است ،هم اکنون گرفتار بی تدبیری کسانی شده که علاوه بر اینکه منافع جم برایشان مهم نیست با ساخت سازهای زیاد ، جم را از جامعه سنتی به صنعتی تبدیل می کنند.

پریشان با بیان اینکه این ساخت و سازها به روستاها هم کشیده شده است تاکید کرد: ما در روستاهای متصل به شهر جم شاهد ساخت و سازهای بدون ضابطه هستیم که در بحث تراکم و سطح اشغال تابع هیچ ضابطه‌ای نیستند و سلیقه‌ای عمل می‌کنند که این بی‌تدبیری از ناحیه دهیاران و شورای اسلامی روستاها صورت می‌گیرد و راه حل برون رفت از این مشکل ورود بخشداری مرکزی و نظارت بیشتر در این حوزه است.

جای سوال اینجا است که بعد گذشت چند سال و تمام شدن منابع  نفت و گاز در جم و شهرهای هم جوار، آن وقت شهر جم که به برکت مهاجرت پرسنل مجموعه نفت وگاز و پتروشیمی هابه ظاهر توسعه یافته، ناگهان به شهری متروکه و خالی از سکنه تبدیل خواهد شد، چه تبعاتی برای بومیان شهر جم خواهد داشت.

قاعدتا بازم شاهد سکوت مسئولین محلی و مدیران مجموعه نفت و گاز در رابطه با آینده جم خواهیم بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر