شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ گفت و گو با مداحان جوان اهل بیت دشتستان (1):
فکرشهر ـ همایون فقیه: ذکر ائمه اطهار(ع) بزرگ و کوچک پیر و جوان نمی شناسد؛ بیان مناقب اهل بیت (ع) افتخاری است که در عالم مادی دنیا با چیزی قابل مقایسه نیست و جزو آرزوهای هر مسلمان و خصوصا شیعه ای است که عرض ارادت خدمت امامان معصوم (ع) داشته باشد و در این بین، ذکر مصیبت فرزندان رسول خدا(ص) و...
کد خبر: ۴۷۸۶۰
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

فکرشهر ـ همایون فقیه: ذکر ائمه اطهار(ع) بزرگ و کوچک پیر و جوان نمی شناسد؛ بیان مناقب اهل بیت (ع) افتخاری است که در عالم مادی دنیا با چیزی قابل مقایسه نیست و جزو آرزوهای هر مسلمان و خصوصا شیعه ای است که عرض ارادت خدمت امامان معصوم (ع) داشته باشد و در این بین، ذکر مصیبت فرزندان رسول خدا(ص) و مداحی کردن  برای خاندان پیامبر جزو تفکیک ناپذیرترین ویژگی شخصیتی ما شیعیان است و مداحانی که اصول و چهارچوب مدح و ذکر اهل بیت را رعایت می کنند، جایگاه ویژه و بسیار قابل احترامی بین مردم دارند. در این بین، باید قدر جوانانی را که در این عرصه هستند و می توانند بسیار ارزشمند واقع شوند، دانست.

به گزارش فکرشهر، یکی از این جوانان، حاج امین سلیمانی 27 ساله است که شاید بتوان گفت، جزو محدود مداحانی است که مداحی از کودکی با وجودش یکی شده است. هم محله های ایشان و در کل، هر کسی که وی را می شناسد ،او  را با صفت های شخصیتی بسیار نیکو یاد می کنند, شخصیتی که صدای مداحی اش که همراه با اخلاصی است بی نظیر، همیشه در اذهان ماندگار است. جوانی خوش اخلاق و یکدل که با ایشان گفت و گویی داشتیم.

فکرشهر: جناب سلیمانی، برای شروع بفرمایید از چند سالگی مداحی را آغاز کردید؟
اگر اشتباه نکنم تقریبا از 9 سالگی شروع به مداحی کردم و حدودا سه سال اول، یعنی تا 12 سالگی، مداحی هیاتی می کردم.

فکرشهر: چطور شد که در سن 9 سالگی رو به مداحی آوردید و علاقه مند شدید؟
عضو گروه سرود بودم و دوستان که صدای من را شنیده بودند، مشوقم شدند که رو به مداحی بیاورم و در این بین علاقه خودم و حمایت های همه جانبه خانواده باعث شد که طی مسیر کنم.

فکرشهر: از کی وارد مداحی سنتی شدید؟
حدودا از 12 سالگی مداحی سنتی را با پیش خوانی شروع کردم و 10 سالی پیش خوانی کردم.

فکرشهر: همه دوست دارند سریع به مراحل بالا برسند و 10 سال پیش خوانی، مطمئنا تاثیر بسزایی در وارد شدن به مرحله ای دارد که به تنهایی مداحی کنید و یک گام از پیش خوانی بالا بیایید و به مقصد نهایی برسید. در این بین، کسی هم به شما کمک کرد و آموزش داد؟
بله. کلاس آموزشی نبود اما به دلیل علاقه بسیار زیاد خودم در همه مراسم های مداحی سنتی می رفتم و گوش می گرفتم، یا به قولی گوشی یاد می گرفتم، اما رعایت چهار چوب مداحی و نکات دقیق و مهم آن را از  جناب عباس زیارتی یاد گرفتم و در مداحی سنتی هر چه دارم از جناب زیارتی است.

فکرشهر: تا چه زمانی قصد دارید مداحی کنید؟
لطف و جود اهل بیت (ع) تمام ناشدنی است و سرچشمه حیات معنوی و سعادت دنیا و آخرت هر کسی است و ابراز ارادت و ذکر و یاد و مدح اهل بیت(ع) سن و سال نمی شناسد که بازنشستگی داشته باشد؛ نه فقط ما مسلمانان بلکه بیشتر پیروان ادیان اللهی دوست دار اهل بیت و خصوصا حضرت سیدالشهدا (ع) هستند. تا جان در بدن است و نفس می کشم و حضرت زهرا (س) اجازه می دهد، درب این خانه خواهم ماند و مدح و مناقب اهل بیت را خواهم گفت.

فکرشهر: بابت مداحی هدیه مادی هم می گیرید؟
خیر؛ اما قسمتی از مراسم سینه زنی سنتی مراسم شال بندی است که از طرف هیات یا عزاداران و گاهی افرادی که نذر دارند، می آیند شال بندی می کنند و هدیه ای به نوحه خوان می دهند. مجلس حضرت سیدالشهدا (ع) مادی نیست که با میزان مادیات هم قضاوت شود و هدیه اهل بیت پر خیر و برکت ترین هدیه است.

فکرشهر: در چه مساجدی مداحی کرده اید؟
مسجد فردوس و حضرت مسلم بن عقیل.

فکرشهر: انتقاد یا پیشنهادی به هیات های مذهبی و روسای آنان اگر دارید، بفرمایید؟
هیات، محیطی است که جایگاه رشد اخلاقی - تربیتی اسلامی افراد هر جامعه ای را باید بر عهده داشته باشد، خصوصا نوعی سبک زندگی اسلامی استانداردی را به جوانان آموزش دهد و برای رسیدن به این مقصود هیات و مسوولین آن باید بسیار دقیق و حساس عمل کنند تا باعث جذب شوند.

فکرشهر: پس منظورتان این است که نیاز به آسیب شناسی در هیات ها داریم؟
بله. شناسایی آسیب همراه با بهبود آن؛ ولی هیچ چیزی جای پیشگیری را نمی گیرد. متاسفانه در این چند سال اخیر، دو دستگی در هات ها رو به افزایش رفته است و می بینیم که برخی مجالس مذهبی در همه شهرها از انجا که باید محور اهل بیت باشد، محور شده من و ما گرایی و اخلاص و نیت الهی که رکن بی نظیر هر مجلسی است، رو به کم رنگی رفته و شاهد کم شدن برخی هیات ها و اختلافاتی هستیم که مطمئنا ریشه در من و ما گرایی دارد. موضوع بعدی که باید مسوولین هیات ها به آن توجه لازم را داشته باشند، جلوگیری از تحریف واقعه عاشورا و عدم بیان مسائلی است که باعث تشویش اذهان می شود. بعد اینکه همیشه دارایی های ما برایمان ارزش و اعتبار می آوردند یا به قولی باید به خودمان تکیه داشته باشم؛ این گفته را می توان در برخی هیات ها و مسوولین آنان این گونه دید که به جای ارزش گذاشتن و اعتماد و اعتقاد به مداحان بومی، گاهی مشاهده می شود با مداحان غیر بومی که گاهی مقدار زیادی هزینه هم به آنان می دهند رو به رو می شویم.

فکرشهر: چه باید کرد؟
دقت هم کنیم که از آن طرف، مداحان بومی ما چه سنتی و چه هیاتی، باید سواد علمی مداحی و کمیت و کیفیت مداحی خود را نیز بالا ببرند و به نظرم باید تکیه بر خودمان کنیم و جوانان علاقمند در عرصه مداحی و ذاکرین اهل بیت.

فکرشهر: گفتید جوانان، الان جایگاه جوانان در مداحی سنتی چطور است؟
الحمدالله در این سال های اخیر، حضور جوانان در مراسمات کاملا مشهود است و نباید با رفتارهای خشک و متعصب جلوی پیشرفت جوانان را بگیریم و پیشکسوتان هم باید اعتماد لازم را به جوانان داشته باشند و در کنار جوان بمانند و راهنمایی و مشاوره بدهند.

فکرشهر: استقبال مردم از مداحی سنتی تغییراتی هم کرده در طی این سال های اخیر؟
چیزی که جزو فرهنگ و آداب و رسوم جامعه ای شد، مطمئنا تا همیشه پایدار خواهد بود، اما ممکن است گاهی دچار افت و خیز شود، اما ماندگار خواهد بود. مداحی سنتی هم جزو همین مقوله است، چرا که با گوشت و خون مردم ما آمیخته شده است. اما استقبال یا عدم استقبال و یا کلا کمیت و کیفیت این موضوع باید بررسی جامعه شناسانه شود؛ اما به نظرم شاید این موضوع را بتوان به همان انتقاد و پیشنهاد به هیات ها و روسای آنان هم ربط داد.

فکرشهر: رابطه اشعار سنتی در قدیم و حال حاضر چگونه است؟
اشعار مداحی سنتی از قدیم الایام توسط بزرگانی که با اخلاص توصیف نشدنی سروده شده اند، همیشه ماندگار است و همه مردم با این اشعار و سبک ها خاطره دارند و برایشان لذت بخش است و شاید هر ساله تکرار شود؛ اما واقعا تکرار ناشدنی است، اما در مقابل می شود اشعاری سرود که در همین آرایه های ادبی مداحی سنتی و همین سبک ها باشد و هیچ منافاتی باهم ندارد، کما اینکه در این سال های اخیر شاهد همین موضوع هستیم،؛ مهمتر از همه چیز، اخلاص در سرودن اشعار و مداحی کردن آنان و برای رضای خدا در دل و جان مستمع نشستن است.

فکرشهر: کلام آخر جناب حاج امین سلیمانی؟
در مورد اهل بیت و مراسمات آنان هر چه بگوییم کم است، اما باید همه مان از شاعر شعر گرفته تا من مداح و مستمع و عزادار، برای رضای خدا و اظهار ارادت به خاندان عصمت و طهارت در مجالس حاضر بشویم و منیت و ماییت خود را کنار بگذاریم که ریشه همه مشکلات است و اگر نیت مان الهی بود، آن وقت این عزاداری ما نتیجه خواهد داد و ان شاءالله دعا کنیم همه مان عاقبت به خیر بشویم.

فکرشهر: بسیار متشکرم که با وجود اینکه در شب های محرم برنامه داشتید وقت تان را در اختیار ما قرار دادید.
زنده باشید ان شاءالله... من هم صمیمانه از مجموعه رسانه ای «فکرشهر» بسیار متشکرم که به جوانان در زمینه های مختلف این شهر و شهرستان توجه ویژه دارد و امیدوارم این رفتارهای جوانگرایانه را نیز در مسوولین هم مشاهده کنیم. ممنون و متشکرم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر