جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
سرپرست واحد فنی منابع طبیعی بوشهر مطرح کرد؛
کد خبر: ۴۸۳۵۱
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۶

فکرشهر:  سرپرست واحد فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: طرح های جنگل کاری شهرستان گناوه در انتظار رحمت الهی هستند.

به گزارش فکرشهر از مهر، پرویز دانش پور ظهر سه شنبه در بازدید از طرح های جنگل کاری  شهرستان گناوه اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ١٩٠ هکتار پروژه مراقبت و آبیاری در روستاهای چهارروستایی، تاجملکی و چاهک - قلعه حیدر با پیشرفت فیزیکی ٩٠ درصد انجام شده است که بارش رحمت الهی آنها را سیراب می کند.

وی افزود: پروژه ٣٠ هکتار جنگل کاری در روستای شول این شهرستان نیز با اعتبار ۶٠ میلیون تومان و پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد انجام شده است که با اولین بارش و مساعد شدن هوا روند کار با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت.

دانش پور ادامه داد: در سالهای٨٥-٨١ نیز، ٥١٢ هکتار جنگل کاری در روستای شول داشته ایم که در حال حاضر شاهد فواید آن هستیم؛ در عین حال تولید ٨ هزار اصله نهال جنگلی با پیشرفت فیزیکی ٥٠ درصد در شهرستان گناوه نیز انجام گرفته است که در نیمه دوم سال از آنها استفاده خواهد شد.

وی هدف از اجرای پروژه نهالکاری در شهرستان گناوه را افزایش پوشش گیاهی، تثبیت خاک، ایجاد فضای سبز، افزایش تنوع گونه ای، ایجاد تفرجگاه عمومی و مشارکت مردمی در زمینه حفظ و احیاء دانست.

دانش پور اضافه کرد: مساحت بیابان شهرستان گناوه ٨ هزارو ٦٦٤ هکتار است که از این میزان ١٥٠٠هکتارآن بیابان زدایی شده است.

وی افزود: در اجرای طرحهای بیابان زدایی نیز ٥٥ هکتار پروژه مراقبت و آبیاری در روستای مال قائد از توابع بخش مرکزی شهرستان  با پیشرفت فیزیکی ٩٠ درصد در شهرستان گناوه در حال انجام است.

سرپرست واحد فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت:  هدف از اجرای تولید نهال جنگلی و بیابانی در زمان مناسب و با استفاده از بذرهای بومی تهیه نهال های مطلوب و استاندارد برای نتیجه گیری بهتر در عرصه های مورد نظر برای نهالکاری در طرحهای جنگل کاری و بیابان زدایی است.

وی تصریح کرد: در شهرستان گناوه ٨٧ هزارو ٣٥٦ هکتار مراتع داریم که از این مقدار ٦١ هزار و ٤٥١ هکتار آن ممیزی و ٥٨ هزار و ٢٥٤ هکتار آن طرح مصوب دارد.

دانش پور ادامه داد: در نیمه نخست امسال همچنین در شهرستان گناوه، هزار و ٢٥٠ هکتار پروژه قرق با پیشرفت فیزیکی ٢٥ درصد و نصب چند عدد مخزن شرب دام با پیشرفت فیزیکی ٢٥ درصد در روستای چهارروستایی و مراتع فخراوری - گمارون انجام گرفته است.

وی گفت: از سالهای ۸۵ تا کنون  ٩ هزار هکتار پروژه قرق در شهرستان با هدف مدیریت چرای دام، تقویت پوشش گیاهی، جمع آوری بذور بومی گیاهان مرتعی و دارویی و جلوگیری از سیر قهقهرایی و رو به زوال بعضی از گیاهان مرتعی و دارویی صورت گرفته است.

این مقام مسئول هدف از نصب مخزن شرب دام در مراتع را مدیریت چرای دام بمنظور جلوگیری از پراکندگی دام در مراتع برای تامین شرب خود و حفظ تقویت پوشش گیاهان مرتعی و دارویی دانست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناوه نیز گفت: در اجرای عملیات آبخیزداری  و آبخوانداری در حوزه های شهرستان گناوه نیز اقدامات خوبی انجام شده است و اجرای پروژه احداث یک مورد بند سنگی و ملاتی حوزه آبخیز رژدون شهرستان گناوه در دست اقدام است.

وی افزود: اعتبار این  پروژه که از ابتدای سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز شده است ٨٢٩ میلیون تومان است و انتظار می رود تا نیمه آبان ماه سال جاری به اتمام برسد.

غلامعلی جمالی خاطرنشان کرد: این پروژه در روستای تاجملکی با پیشرفت فیزیکی ٨٠ در صد در حال اجرا است و ارتفاع سازه ٧ متر است و حجم استحصال پروژه  نیز ٣٠٠ هزار متر مکعب است.

وی هدف از اجرای پروژه را نیز کنترل سیل و رسوب در حوزه، تغذیه سفره های آب زیرزمینی و تقویت پوشش گیاهی دانست.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به لایه روبی سد مال محمود - گمارون باحجم ١٠ هزار متر مکعب که از پروژه های اجرایی سال ٨٣  بوده است اظهار داشت: این کار با اعتبار ۹۰ میلیون تومان در نیمه نخستامسال با  هدف  کنترل سیل و رسوب انجام شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر