سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۴۸۸۱۵
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۱

فکرشهر: استاندار یزد گفت: پس از تعرض بیست و دوم به خط آب انتقالی، نمی‎‎توان پذیرفت که این حوادث پی‌در پی در یک نقطه اتفاق می‌‌‌افتد و مسئولان اصفهان به وظایف خود در این مورد عمل می‌‌‌کنند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، محمود زمانی قمی در نشست خبری پیرامون موضوع آب اظهار کرد: خط اول انتقال آب به استان یزد قبل از این که امروز مسئله تعرض‌های متوالی به آن امروز مطرح شود، در معرض نابودی کامل به لحاظ حقوقی بود ولی خوشبختانه به دنبال پیگیری‎‎های مکرر و حمایت مسئولان که از فرودین‎‎ماه امسال انجام شد، اکنون برای بقاء از سوی هیچ کسی مورد تهدید نیست.

وی با بیان این که سرچشمه‎‌های خط اول انتقال آب به یزد در طول ۵۰ سال گذشته در مقطع اواخر سال ۹۶ تا اوایل سال ۱۳۹۷ شاهد کمترین بارش‎‎ها، کمترین ورودی و کمترین حجم آب پشت سد بوده است، گفت: این که اکنون برخی در مورد حق‌آبه مسائلی مطرح می‌‌‌کنند در واقع گریه کردن بر سر قبری است که مرده‎‎ای در آن وجود ندارد.

به گفته زمانی قمی، با توجه به کمبود منابع آبی موجود در این حوزه، ضمن در اولویت قرار گرفتن تامین آب شرب استان‎‎های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و استان یزد، در سال جاری سهمیه آب اختصاصی به هر سه استان از این محل کاهش یافت و مسئولان هیچ کدام از این استان‎‎ها هیچ اختیاری در این مورد نداشتند.

استاندار در مورد شایعاتی در خصوص واگذاری بخشی از آب انتقالی یزد به برخی شهرهای در مسیر اظهار کرد: تا زمانی که استاندار یزد هستم حتی یک لیتر از آب انتقالی یزد را به هیچ جایی نخواهیم داد.

وی به عوامل بروز تعرضات متوالی به این خط انتقال نیز اشاره کرد و گفت: قطعاً مسئولان چهارمحال و بختیاری هیچ دخالتی در این تعرضات ندارند، همانطور که نمی‎‎توان گفت که مسئولان اصفهان نیز در این حوادث نقشی داشته‎‎اند ولی پس از تعرض بیست و دوم، به هیچ عنوان نمی‎‎توان پذیرفت که این حوادث پی‌درپی در یک نقطه اتفاق می‌‌‌افتد و مسئولان اصفهان به وظایف خود در این مورد عمل می‌‌‌کنند.

استاندار یزد، خسارت وارده به کشاورزان اصفهان به دنبال خشکسالی‌ها را تایید و ابراز امیدواری کرد که دولت و بخش‎‎هایی مانند فولاد در استان اصفهان که همچنان نیز فعالیت دار ند، بخشی از این خسارت‎‎ها را جبران کنند.

وی متذکر شد: البته امیدواریم که تعرض مجددی دیگر صورت نگیرد ولی اگر هم اتفاق بیافتد، مسئولان استان کما فی السابق تمام تلاش خود را خواهند کرد که در حداقل زمان مسائل را مرتفع و جریان آب به یزد را برقرار سازند. ‎‎

وی در ادامه به خط دوم انتقال آب به استان یزد نیز اشاره کرد و گفت: این طرح دارای اعتبار ولی بسیار اندک است به نحوی که امسال ۶ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده که صرف نگهداری از کارگاه‎‎های عملیاتی طرح شده است.

زمانی قمی موضوع مورد بحث در مورد این خط را تامین آب این خط از منطقه بهشت آباد یا خرسان عنوان کرد و گفت: البته بررسی‎‎های کارشناسی بیانگر پایدارتر بودن منبع خرسان است لذا آن را پیشنهاد داده‎‎ایم و امیدواریم که این مسیر با نظر قطعی وزیر محترم نیرو، پیش رود.

وی از پیگیری انتقال ۲۰ میلیون مترمکعب آب از طریق خط انتقال خلیج فارس به وسیله سنگ آهن چادرملو خبر داد و گفت: تمام مجوزهای این خط انتقال از بندر خمیر تا اردکان صادر شده ولی با پیگیری‎‎هایی که انجام شد سهمیه مذکور برای استان یزد نیز مستند و تخصیص یافت.

استاندار با بیان این‌که انتقال آب به یزد از دریا، چه از خلیج فارس و چه از دریای عمان بی‎‎شک در توان دولت نیست و تنها از عهده بخش خصوصی برمی‎‎آید، اظهار کرد: اجرای این خطوط انتقال به نرخ چهار ماه پیش افزون بر ۲۰ هزار میلیاد تومان اعتبار نیاز دارد که با مشارکت چندین شرکت توانمند بزرگ با کمک منابع خارجی و فاینانس قابل انجام است و تخصیص آب نیز به شرکت آب منطقه‎‎ای یزد داده خواهد شد تا با مدل‎‎های طراحی شده به قیمت دولتی در اختیار مردم قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر