جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی« فکرشهر»:
فکرشهر - اسماء بوستانی: نشست علمی حقوق شهروندی و حاکمیت قانون با تدریس دکتر مصطفی زارعی و دکتر محمد آقایان حسینی در تالار فردوسی دانشگاه پیام نور و به همت انجمن علمی حقوق این دانشگاه چهارشنبه 30 آبان ماه برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۸۲۰
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۴

فکرشهر - اسماء بوستانی: یک استاد دانشگاه و دکترای حقوق گفت: برای این که بدانیم، حاکمیت قانون چیست، باید در نظر بگیریم که این مفهوم با حاکمیت های دیگر در تقابل است.

به گزارش فکرشهر، محمد آقایان حسینی در نشست علمی برای حقوق شهروندی و حاکمیت قانون در برازجان، افزود: در واقع حاکمیت با یک سری معیارهای مجردی به نام قانون که سوا از اراده پادشاه و هیات حاکمه و... است، تفاوت دارد؛ حاکمیت قانون به ما می گوید حاکمیت از آن قانون است نه شخص، فرد و گروهی خاص.

وی مفهوم اولیه حاکمیت را برابری همه افراد در برابر قانون دانست و ادامه داد: مفهوم دیگر حاکمیت، حدود حق التکلف های میان شهروندان است که شهروندان از بعضی از حقوق و آزادی ها در کشور برخوردار هستند.

دکتر آقایان حسینی اظهار داشت: حاکمان در اختیار چارچوبی که قانون تصویب کرده است، می توانند حاکمیت کنند و حکومت خوب نیز حکومتی است که قانون در آن حاکمیت کند نه افراد یا اشخاص.

مصطفی زارعی، دیگر استاد حاضر در این نشست نیز، در راستای حقوق شهروندی اظهار داشت: در گذشته اتباع کشور به دو دسته تقسیم می شدند، شهروندان یعنی رومیان اصلی که از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار بودند و رعایا، یعنی اقوام و ملل دیگری که تحت تسلط حکومت رومیان بودند.

وی مفهوم حقوق شهروندی در اسلام در تابعیت اسلامی با امت واحده و تابعیت ملی را پیروی خلق از خالق و و مذهب محوریت دانست و افزود: شهروند به تک تک افرادی که در یک جامعه یا کشور زندگی می کنند گفته می شود، حال چه  از اتباع یک کشور باشند و یا از بیگانگان مقیم در کشور، مهم این است که تحت حاکمیت یک کشور باشد.

زارعی با بیان اینکه مهمترین هدف در بحث شهروندی آن است که با تدوین این حقوق، شهروندان فعال شده و مشارکتی فعال در ادره امور و جامعه خویش ایفا نمایند، به تفکیک بین حقوق شهروندی و حقوق بشر پرداخت و گفت: حقوق بشر ناشی از حیثیت و کرامت ذاتی انسان است و حقوق پایه و بنیادین و لا به شرط است؛ در حالی که حقوق شهروندی، حقوق انسان به خاطر زندگی در اجتماع معین است و با توجه به مقتضیات جوامع و شرایط زمانی و مکانی می تواند متفاوت باشد.

به گزارش فکرشهر، بعد از اتمام سخنان مدرسین این کارگاه، دانشجویان حقوق، سوالات خود را در خصوص حاکمیت قانون و حقوق شهروندی از مدرسین پرسیدند که با صبر و حوصله به سوالات تک به تک دانشجویان پاسخ داده شد.

به گزارش فکرشهر، نشست علمی حقوق شهروندی و حاکمیت قانون با تدریس دکتر مصطفی زارعی و دکتر محمد آقایان حسینی در تالار فردوسی دانشگاه پیام نور و به همت انجمن علمی حقوق این دانشگاه، چهارشنبه 30 آبان ماه، برگزار شد.

 

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر