جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۸۱۲
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۵

فکرشهر: رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون در شهر بوشهر 120 نفر پیوند کلیه و 20 نفر پیوند کبد گرفته‌اند.

به گزارش فکرشهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، علیرضا باقری با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در خصوص اهدای عضو در استان افزود: برای ترویج این کار خداپسندانه کارهای خوبی صورت گرفته اما کافی نیست.

وی اضافه کرد: هر کدام از ما باید با نگاه به اینکه یک روز دریافت‌کننده عضو هستیم به فرهنگ‌سازی در خصوص اهدا عضو بپردازیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان بوشهر با بیان اینکه تاکنون 30 هزار نفر در استان بوشهر برای دریافت کارت اهدا عضو اقدام کرده‌اند تصریح کرد: 26 هزار نفر در کشور ایران منتظر دریافت عضو هستند که 7 الی 10 نفر از آنان روزانه به خاطر نرسیدن عضو پیوندی می‌میرند، این در حالی است که سالانه 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود 4 هزار نفرشان دارای اعضای قابل‌اهدا هستند که می توانند بین سه تا هشت نفر را به زندگی بر‌گردانند، اما متاسفانه فقط در حدود ۸۰۰ نفر از این تعداد مرگ مغزی اعضای خود را اهدا می‌کنند.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در حالی که در سال ۹۳ یک اهدا عضو در استان بوشهر صورت گرفته است پارسال این مقدار به ۱۸ اهدا عضو رسید و در حال حاضر ۴۷ نفر در استان بوشهر اهدا عضو شده است.

وی افزود: در این سال‌ها ۴۸۱ نفر در استان بوشهر پیوند عضو گرفته‌اند که ۴۴۰ نفر از بیماران مرگ مغزی عضو دریافت کرده‌اند.

باقری بابیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰ بیمار دیالیزی در استان بوشهر است که در انتظار پیوند عضو هستند خاطرنشان کرد: تاکنون در شهر بوشهر ۱۲۰ نفر پیوند کلیه و ۲۰ نفر پیوند کبد گرفته‌اند.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: ترویج فرهنگ اهدا عضو نیازمند همکاری همه سازمان‌ها و نهاد‌ها است و شورا و شهرداری نیز می‌توانند از طریق تبلیغات محیطی با اختصاص بیلبورد تبلیغاتی جهت فرهنگ‌سازی اهدای عضو مشارکت داشته باشد.

وی افزود: در حق خانواده اهداکننده عضو کم توجهی شده است و انتظار داریم خانواده اهداکننده عضو در استان بوشهر توسط مسئولین تکریم شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر