شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
صادق زیباکلام در همایش «نسبت سیاست های اقتصادی دولت با شرایط کنونی کشور» در برازجان:
مردم بیشتر مشاهده گرند تا کنشگر/ ادامه این روند به هیچ وجه به نفع نظام، دولت، ملت و کشور نیست/ اهداف مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان به نقل از رییس مجمع/ دغدغه های اقتصادی جوانان اصلاح طلب دشتستان/ عملکرد دولت ها و مسوولین ظرف 40 ساله گذشته چگونه بوده؟/ رشد منحنی فساد در ایران/ ریشه همه مشکلات اقتصادی ایران برمی گردد به اقتصاد دولتی/ تا وقتی به سوی اقتصاد آزاد نرویم، این قافله تا به حشر لنگ است
کد خبر: ۵۰۸۸۰
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

فکرشهر: همایش «نسبت سیاست های اقتصادی دولت با شرایط کنونی کشور»، که از سوی «مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان» و با حضور «صادق زیباکلام» در برازجان برگزار شد، علاوه بر سخنرانی رییس مجمع، مهمان برنامه، پخش کلیپ و شعرخوانی زن شاعر دشتستانی، با جلسه پرسش و پاسخ، فریادهای مخالفین، تشویق های موافقین و حواشی همراه بود.

مردم بیشتر مشاهده گرند تا کنشگر/ ادامه این روند به هیچ وجه به نفع نظام، دولت، ملت و کشور نیست

به گزارش فکرشهر، رییس مجمع جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان در این همایش که با استقبال پرشور جوانان و علاقمندان هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا همراه بود، درباره تشکیل مجمع مطالبی بیان داشت و گفت: این مجمع در شرایطی به وجود آمده که مردم با وجود مشکلات متعدد اقتصادی و فضای مبهم پیشرو در سیاست داخلی و خارجی و همچنین تعارضات فراوانی که در شعار و عمل مسوولین و سیاسیون می دیدند و شکاف عمیق بین فرهنگ رسمی و فرهنگ غیر رسمی و مسایلی از این دست، به شدت از فضای سیاسی اجتماعی این روزها دلزده و سرخورده هستند و هر روز سرنشینان کشتی امید در مسیر رسیدن به ساحل تدبیر، کم تر و کم تر می شود؛ مساله ای که نتیجه آن فاصله گرفتن و دوری شهروندان از مشارکت فعال در فضای عمومی و بی میلی نسبت به فعالیت های مختلف در عرصه های سیاسی و اجتماعی خواهد بود و در چنین فضایی متاسفانه مردم بیشتر مشاهده گرند تا کنشگر و ادامه این روند به هیچ وجه به نفع نظام، دولت، ملت و کشور نیست.

محمدحسن رهنما ادامه داد: در این شرایط، جمعی از جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان، تصمیم گرفتند که نیروی جوانی و پتانسیل موجود در شهرستان را به کار گرفته و با تشکیل مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان در حد توان در تغییر این روند بکوشند، چرا که به خوبی آگاه بودند که با انفعال و کناره گیری گروه های اجتماعی و سیاسی، حس هویت اجتماعی و انسجام فرهنگی از بین خواهد رفت و به جای آن، افسردگی های اجتماعی، بی هویتی فرهنگی و ترس و اضطراب از آینده خواهد نشست و معضلات اجتماعی چون رانت خواری، منافع محوری و عشیره گرایی را به دنبال خواهد داشت.

اهداف مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان به نقل از رییس مجمع

وی گفت: در چنین فضایی، اعضای این مجموعه با هدف برگرداندن امید، نشاط و جنب و جوش در عرصه سیاسی و اجتماعی شهرستان و استان گرد هم آمدند تا با جذب بدنه اجتماعی جوان، پویا و تازه نفس و با ایجاد حس مسوولیت پذیری و اشتیاق به مشارکت در فضای عمومی توسط جوانان به ترمیم و تقویت و گسترش و پایگاه اصلاح طلبان بپردازند، چرا که معتقدند این گفتمان با محوریت آزادی بیان، آزادی رسانه و آزادی قلم، در ایجاد شفافیت و توزیع عادلانه قدرت و ثروت کوشیده و باز هم قادر است با اعتماد به جوانان و ارایه طرحی ژرف و مشارکت جویانه، راه برون رفت کشور از سایه معضلات و مشکلات پیشرو را طراحی و بازتولید کند؛ جوانانی که با داشتن ویژگی هایی از قبیل خلاقیت، نشاط جوانی، شهامت و آشنایی به علوم و فون مورد نیاز کشور با امید به آینده و مجهز شدن به تدبیر و سواد سیاسی می توانند به عناون موتور محرکه و سوخت مورد نیاز این گفتمان نقش آفرینی نموده و مصالح جامعه را متناسب با خیر عامه و نه مصلحت شخصی و گروهی تدبیر کنند و همچنان صدای رسای مردم در پیگیری مطالباتشان باشند.

دکتر رهنما افزود: امیدواریم که بزرگان سیاسی کشور، این پتانسیل چند وجهی و اثر گذار را قدر دانسته و فرصت لازم برای به کارگیری آن را فراهم نمایند، در غیر این صورت و ادامه روند گذشته و عدم استفاده از جوانان، گروه های اجتماعی و سیاسی از تداوم چنین رفتاری سرخورده و از مشارکت فعال و خودجوش در تعاملات اجتماعی فاصله گرفته و عملا دچار انفعال خواهند شد؛ در چنین فضایی به هیچ عنوان، مفهوم نفی عمومی شکل نگرفته و هر کس به فکر منافع خصوصی و شخصی خود خواهد بود و پس از چندی مفهوم مسوولیت پذیری و مسوولیت فرد در قبال جامعه رنگ می بازد که این خود به معنی ورود پرشتاب معضلات اجتماعی پیش گفته به جامعه خواهد بود.

رییس مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان، ادامه داد: به واسطه مسوولیت و وظیفه ای که در قبال مردم احساس می کنیم و در راستای سیاست مجمع جوانان اصلاح طلب که همان انعکاس صدای مردم است، امروز و در این نشست از مشکلات اقتصادی و فشار بیش از پیش بر شانه های مردم سخن خواهیم گفت و در حد توان، شنیده ها و دیده هایمان را مطرح می کنیم تا با کمک  نخبگان، راهکاری برای وضعیت نامطلوب موجود اندیشیده شود.

دغدغه های اقتصادی جوانان اصلاح طلب دشتستان

محمدحسن رهنما، دغدغه های اقتصادی پیش روی جوانان اصلاح طلب دشتسان را نیز مطرح کرد و گفت: دغدغه اول، فعالیت های غیر مولد در اقتصاد است که موضوع تولید را در کشور با چالش جدی روبرو ساخته و دوم، ارایه یارانه از سوی اقتصاد به سیاست است؛ شاید زمان آن رسیده باشد که سیاست به اقتصاد یارانه بدهد؛غ باید قبول کرد که اقتصاد، بدون تعامل و همراهی در فضای جهانی قابل پیشبرد نخواهد بود و نمی توان در یک فضای بی شکل به سرمایه گذاری و صادرات امید داشت. شرایط به طور ناگزیر ما را  با این موضوع مواجه می کند که در تقسیم کار بین المللی وارد شویم.

وی ادامه داد: سومین دغدغه، برنامه های توسعه ای کشور است که ارزیابی ها نشان می دهد این برنامه ها بیشتر در راستای جلب رضایت توده ها یا گروه های خاصی است، در حالی که در انتخاب بین رضایت و مصلحت توده باید نقطه مطلوب را در نظر گرفت. دولتی بودن و نفتی بودن اقتصاد ایران، عامل اصلی بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور قلمداد می شود که این درآمد در قالب بودجه نفتی در اقتصاد تزریق و تنظیم و مدیریت کارآمد بودجه دولت را دچار چالش می کند.

رهنما اضافه کرد: تنظیم و مدیریت کامل بودجه دولت مورد نیاز است که یکی از الزامات آن، ایجاد یک نظام مالیاتی کارآمد و توسعه صادرات غیر نفتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بخشی از دوران دبیرستان من، با نام برازجان همراه بوده است 

به گزارش فکرشهر، صادق زیباکلام نیز در این نشست گفت: برای من برازجان یادآور مهندس مهدی بازرگان است. یادآور سال های تبعید مبارزین متدین و وطن پرست نهضت آزادی، مرحوم طالقانی، استاد محمد مهدی جعفری و بخشی از دوران دبیرستان من، با نام برازجان و این که مخالفین و اپوزیسیون به آن جا تبعید شده اند، همراه بوده است.

وی، درباره اقتصاد ایران، با اشاره به «در آستانه دی ماه بودن»، اظهارداشت: من فکر می کنم اقتصاد ایران مثل شعر لسان الغیب ـ حافظ ـ سهل و ممتنع است، درکش هم ساده است و هم بسیار پیچیده می شود. به نظر من می شود از الآن نشست و تا پاسی از شب درباره مشکلات و گرفتاری های اقتصاد ایران صحبت کرد. این که دولت دوازدهم چقدر کارآمد و چقدر ناکارآمد بوده و چقدر از این وضعیت که الان مطلوب نیست، متوجه دولت است و چقدر متوجه نیست و...؛ اما من نگاه دیگری به اقتصاد ایران دارم.

عملکرد دولت ها و مسوولین ظرف 40 ساله گذشته چگونه بوده؟

میهمان جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان، ادامه داد: برای من این سوال مطرح است که عملکرد دولت ها و مسوولین ظرف 40 ساله گذشته چگونه بوده؟ من فکر می کنم اگر منحنی اقتصاد ایران در 40 سال گذشته را در مقایسه با کشورهای دیگر که هم سطح و هم تراز اقتصاد ایران بوده اند، رسم کنیم، می توان گفت که منحنی اقتصادی ایران ظرف 40 سال گذشته در مقایسه با دیگر کشورها مرتبا رو به افول بوده است. من کاری به ژاپن و آلمان و نروژ و .. هم ندارم! ببینید، 40 سال پیش، چقدر بین اقتصاد ایران و ترکیه و مالزی و حتی پاکستان فاصله بود؟ فاصله بین اقتصاد ایران با برزیل و مکزیک و شیلی و... را ببینید؛ این کشورها ظرف 40 سال گذشته چقدر پیشرفت کرده اند و ما چقدر؟ شکافی که بین ایران و ترکیه امروز است، قطعا و یقینا 40 سال پیش نبود. این برتری که ترکیه امروز نسبت به ایران دارد، قطعا 40 سال پیش نبود. ترکیه علی رغم همه نابسامانی ها و مشکلاتش، سال میلادی گذشته، 150 میلیارد دلار صادرات داشته؛ کشوری که نه یک کپسول گاز دارد و نه یک بشکه نفت؛ و ما کل صادرات نفتی مان سال گذشته، حدود 45 میلیارد دلار بوده و صادرات غیر نفتیمان به زحمت به  40 میلیارد دلار می رسید؛ 40 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی که بخش عمده ایش پتروشیمی و میعانات گازی است که آن هم به نفت وصل می شود.

ما از بحرانی به بحران دیگر سقوط می کنیم/ رشد منحنی فساد در ایران

دکتر زیباکلام اضافه کرد: من نمی گویم این کشورها مشکل نداشتند و دچار بحران نشده اند؛ حتی دچار بحران هم شده اند. چند سال پیش که بحران وال استریت در امریکا رخ داد و همه می گفتند امریکا دیگر تمام است ولی تمام نشد؛ یونان که دچار ورشکستگی شد؛ ولی چه شد؟ از بین رفت؟ یا بحران ایرلند و اسپانیا و... و حتی فرانسه که دارد دوباره بازمی گردد؛ این کشورها هم دچار بحران می شوند ولی همواره توانسته اند از بحران به سلامتی عبور کنند و بحران  را پشت سر بگذارند. اما ما را چه می شود که از بحرانی به بحران دیگر سقوط می کنیم و بدون این که از این بحران رد شویم و حلش کنیم، می افتیم در دامن بحران دیگری؟ چرا آن ها این چنین از نظر اقتصادی پیشرفت کرده اند و ما نتوانسته ایم؟

وی افزود: تمام چیزی که شما تحت عنوان مصایب اقتصادی برمی شمارید و به طور مثال می گویید خویشاوندسالاری؛ می گویید شایسته سالاری وجود ندارد و آقازادگی است و...؛ چرا این ها در کشورهای دیگر وجود ندارد؟ چرا مفاسد اقتصادی این گونه قارچ گونه، علی رغم بگیر و ببندها و اعدام ها و...، در کشور ما رشد کرده ولی در آن کشورها این گونه نیست؟ در آن کشورهای دیگر هم فساد وجود دارد؛ ولی آیا میزان فساد آن کشورها با میزان فساد در کشور ما، یکی است؟؟ آیا نسبتی با مفاسد اقتصادی ما دارد؟

این فعال سیاسی ادامه داد: نه تنها کشورهای دیگر این میزان مفاسد اقتصادی ندارد، بلکه ما به نسبت خودمان در گذشته نیز به طرز هولناکی در کشورمان مفاسد اقتصادی داریم؛ نیاز نیست نگاه کنیم که در دهه نخست انقلاب چه تعداد پرونده مفاسد اقتصادی در کشور وجود داشت و امرز که 40 سال از انقلاب گذشته و در دهه 90، چه میزان پرونده مفاسد اقتصادی در ایران وجود دارد؟ شما چه اصولگرا باشید، چه اصلاح طلب، چه تندرو باشید و چه لیبرال یا میانه رو باشید، نمی توانید منکر این شوید که مفاسد اقتصادی در جامعه منظما در حال ازدیاد بوده و باید پرسید چرا؟؟

صادق زیباکلام در ادامه سوالات خود، گفت: آیا این حجم از فساد، به خاطر آبی است که می نوشیم؟ آیا عناصری در آبی که می نوشیم وجود دارد که ما را دزد می کند؟ دست مسوولین ما را کج می کند؟ آیا در گندمی که می خوریم عناصری است که باعث می شود مسوولین ما به انحراف بروند؟ در هوایی که استنشاق می کنیم چیز خاصی است؟

وی، با تاکید بر این که در «آب و نان و هوای ما چیز خاصی نیست»، به استعلامات استخدامی هم اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر همه این موارد، تا آن جایی که من می دانم، اگر کسی بخواهد یک شغل رده پایین دولتی داشته باشد، از صدها جا استعلام می شود و از ده ها تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی استعلام می شود!! آیا در کشورهای دیگر هم اینگونه است؟ تا آنجایی که من می دانم خیر. به علاوه، دستگاه های مچ گیری که در ایران است، دولت و قوه قضاییه و قوه مقننه و...،هر کدام یک سری از دستگاه های مچ گیری برای خودشان دارند... ولی در دیگر کشورها این تشکیلات نیست.

ریشه همه مشکلات اقتصادی ایران برمی گردد به اقتصاد دولتی

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالات خود، اظهارداشت:  ببینید... مساله دارد پیچیده تر می شود... شما یک دستگاه و نظام مدیریتی دارید که برای استعلام افراد از آن ها استفاده می شود و هر کدام جداگانه هستند و معذالک فساد هم خیلی بیشتر از کشورهایی می شود که این قدر نظام ها و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و حراستی ندارند؛ من معتقدم که ریشه همه این ها برمی گردد به اقتصاد دولتی که در ایران وجود دارد.

دکتر زیباکلام ادامه داد: ام الفساد و ریشه همه بدبختی ها و مصایب اقتصادی ایران، چه امروز و چه 10 سال یا 20 سال پیش و یا حتی قبل از انقلاب، همین اقتصاد دولتی است. اقتصاد ایران همواره دولتی بوده؛ زمانی که انقلاب شد، اقتصاد دولتی بود؛ زمان رضاشاه و محمدرضا شاه هم اقتصاد دولتی بود. اساسا از زمان ایجاد مدرنیته و 93 سال پیش با تشکیل سلسله پهلوی، اقتصاد ایران همواره دولتی بود... بانک ها و پتروشیمی ها و شرکت ها دولتی بودند، فولاد و مس و تیر چراغ برق و هواپیما و...؛ همیشه دولتی بود. امروز که در 28 آذر 97 هستیم، همچنان همه این ها مال دولت است با این تفاوت که اقتصاد ایران بعد از انقلاب، دولتی تر شده؛ یعنی کنترل و نفوذ و تصمیم گیری دولت، بر اقتصاد بیشتر شده. قبل از انقلاب درصدی از اقتصاد غیر دولتی بود، امثال لاجوردی ها، ایروانی ها، حاج برخوردارها و... وجود داشتند؛ برخی صنایع مثل ایران خودرو و... وجود داشتند که قبل از انقلاب به وجود آمده بودند و بخش خصوصی بودند و بعد از انقلاب مصادره شدند و صاحبانشان یا اعدام شدند یا فراری شدند و همه دولتی و مال نظام جمهوری اسلامی ایران شدند. شما هر نمره ای به اقتصاد ایران در 22 بهمن 57 بدهید، این نمره ظرف 40 سال گذشته بیشتر شده و اقتصاد دولتی تر شده است.

وی سوال دیگری مطرح کرد و گفت: چرا باید این اقتصاد این قدر مفلوک، بدبخت و فاسد باشد و حتی یک کالای ساخت ایران نتواند در بازارهای بین المللی و خارج از ایران، رقابت کند؟ پاسخش این است؛ برای این که از اواسط قرن 18 میلادی ـ 1750 ـ که انقلاب صنعتی در اروپا رخ داد و به تدریج نظام سرمایه داری به وجود آمد، از ابتدای قرن 19 به این سو، شما حتی یک مورد اقتصاد دولتی نمی توانید پیدا کنید که موفق بوده باشد. در این 200 سال گذشته بررسی کنید، از اتحاد جماهیر شوروی، چین، زیمباوه و کره شمالی و سوریه و عراق زمان صدام و...؛ هیچ اقتصاد دولتی نتوانسته موفق باشد و ایران هم نتوانسته و بنابراین الگوی اقتصاد دولتی ایران هم یک مثال و الگویی است در کنار اقتصادهای ناموفق دولتی که ظرف 200 سال گذشته به وجود آمدند.

ایجاد جهنم هایی به نام برابری که آدم ها از آن فرار می کنند

زیباکلام ادامه داد: خیلی از این اقتصادهای دولتی با این نیت به وجود آمدند که اقتصاد آزاد و سرمایه داری، دارای معایب زیادی است، در آن بی عدالتی و استثمار و نابرابری است و ما اقتصادی ایجاد می کنیم که زمام امور اقتصاد، دست مردم باشد و عدالت در آن باشد و عیوبات اقتصاد سرمایه داری در آن نباشد و استثمار در آن نباشد و...؛ بر همین اساس انقلاب ها به وجود آمدند؛ اتحاد شوروی هدفش از انقلاب همین بود، مائو تسه تونگ هدفش از انقلاب در چین همین بود یا فیدل کاسترو در کوبا و...؛ همه اعتقادشان این بود که اقتصاد سرمایه داری پر از اشکال است و ما می خواهیم اقتصادی ایجاد کنیم که اشکالات نظام سرمایه داری را نداشته باشد و نابرابری، استثمار و بی عدالتی هم در آن وجود نداشته باشد و بر همین اساس، جهنم هایی درست کردند به نام برابری که فقط آدم ها می خواستند از آن فرار کنند و اقتصاد جمهوری اسلامی ایران هم نشان داد که استثنایی بر این قاعده نیست.

وی اضافه کرد: اقتصاد ایران در 22 بهمن 57 که انقلاب شد، یک اقتصاد دولتی ناکارآمد بود که به زحمت می توانستید جنبه ها و تولیداتی از اقتصاد ایران را پیدا کنید که می توانست در خارج از ایران با بازارهای جهانی رقابت کند. عین همین داستان امروز هم هست؛ کدام بخش از اقتصاد دولتی ما می تواند با تولیدات حتی ترکیه و چین و پاکستان رقابت کند؟ اما در نتیجه تداوم اقتصاد دولتی در ایران، یک اشکال دیگری هم به وجود آمده و آن این است که فساد هم به آن افزوده شده. منحنی فساد، منظما در حال بالا رفتن است. اگر 40 سال پیش، اقتصاد ایران، یک اقتصاد ناکارآمد دولتی بود، امروزه تبدیل شده به یک اقتصاد فاسد ناکارآمد دولتی.

این فعال سیاسی با خواندن بیت «عروس مجلس ما همیشه دل می برد/ علی الخصوص که پیرایه بر او بستند»، راه برون رفت از این وضعیت اقتصادی را، اصلاح ساختاری عنوان کرد و افزود: باید ببینیم ترکیه و مالزی و اندونزی چه کار کردند؟ چین چه کرده که در اقتصاد آزادش دارد دنیا را می گیرد؟ باید دیگر کشورها را دید.

مشکل این است که ما اصرار داریم تجربه های ناموفق دنیا را در جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم

دکتر زیباکلام با اشاره به وجود 17 درصد ذخایر گازی اثبات شده دنیا در ایران و جمعیت یک درصدی کشور، تاکید کرد که ایران «به هیچ وجه کشور فقیری نیست ولی اسیر اقتصاد دولتی است» و گفت: در این باره دو دیدگاه و راهکار وجود دارد؛ یکی این که بگوییم اگر تیم اقتصادی دولت عوض می شد، ما الآن کره ماه را هم گرفته بودیم؛ اگر احمدی نژاد اینطوری می شد، الان ما... اگر روسای سه قوه همکاری کنند، اگر چند نفر را بگیرند و اعدام کنیم و...؛ این نگاهی است که حاکم بر جمهوری اسلامی ایران است؛ و یک نگاه دیگر این است که یک کار اساسی تر و بنیادی تر کنیم. ببینیم ترکیه چطور توانسته این همه صادرات داشته باشد؟ ترکیه سال گذشته 40 میلیون توریست داشته؛ اگر هر نفر 1000 دلار هم با خودش بیاورد، می شود به اندازه صادرات نفتی ما. علاوه بر این که چقدر کار ایجاد می شود؛ چقدر خرج می کنند و.... باید دید مشکل کجاست که ما اینقدر در اقتصاد درمانده هستیم؟

میهمان اصلاح طلب جوانان دشتستان، برای نمونه به فولاد اهواز اشاره کرد و توضیح داد: همین فولاد اهواز که این همه مشکلات ایجاد کرده؛ تظاهرات و دستگیری و اعلام همبستگی و...؛ این کارخانه حدود 15 تا 20 سال پیش، ضررده بود و زیان می داد. آقای مه آفرید امیرخسروی می رود و این کارخانه را از دولت می خرد و بدون اخراج حتی یک نفر، ظرف 2 تا 3 سال کارخانه را سودده می کند؛ با کمک ایتالیایی ها تکنولوژی جدید آورند و... ؛ این در حالی است که الان چند ماه است حتی نمی تواند حقوق بدهد و این مشکلات ایجاد شده است. اما آن داستان ها ایجاد شد و مه آفرید امیرخسوری را گفتند مفسد فی الارض است و گرفتند و بعد هم اعدام کردند. کارخانه فولاد را دادستانی انقلاب گفت نگه می داریم تا تکلیفش مشخص شود. بعد بانک ملی و شستا و تامین اجتماعی و... آمدند و به عنوان بخش خصوصی آن را خریدند و از همان زمان، سیر نزولی فولاد اهواز شروع شد تا الان که رسیده به تولید 5 درصد و ندادن حقوق ها و اعتراضات و مصایب بعدی.

زیباکلام اضافه کرد: مشکل این است که تجربه هایی را که دنیا کرده و ناموفق بوده، ما اصرار داریم این تجربه ها را در جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم.

تا وقتی به سوی اقتصاد آزاد نرویم، این قافله تا به حشر لنگ است

او گفت: 200 سال پیش، «آدام اسمیت» گفت دولت تاجر خوبی نیست؛ دولت کارخانه دار خوبی نیست، دولت کشاورز خوبی نیست؛ دولت صادرکننده خوبی نیست، دولت وارد کننده خوبی نیست؛ دولت تولید کننده خوبی نیست؛ فقط یک مورد پیدا کنید که نشان دهد که دولت موفق بوده و مثلا فلان کالای ایران مثل الماس دارد در بازارهای جهانی می درخشد.

صادق زیباکلام، یکی از بدبختی ها بزرگ اقتصاد ایران را «قیمت» عنوان کرد و افزود: قیمت تمام شده خیلی از کالاهای تولید شده در ایران به نسبت خارج و حتی ترکیه، گران تر است و این در حالی است که دستمزد و انرژی در ایران قیمتش کم تر است و این معجزه اقتصاد دولتی در ایران است.

وی گفت: من معتقدم ما تا دنبال شعار هستیم در اقتصاد، خیلی امیدی به بهتر شدن وضع نیست، صرف نظر از این که چه کسی رییس جمهور یا چه کسی رییس مجلس است و چه کسی از صندوق رای بیرون آمده است و چه کسی از او حمایت کرده است؛ نگاه و اعتقاد من این است که تا وقتی اقتصاد دولتی بماند، هیچ آبی از این اقتصاد گرم نخواهد شد و ما تا وقتی به سوی اقتصاد آزاد نرویم که سایر کشورها رفتند، این قافله تا به حشر لنگ است.

به گزارش فکرشهر، پس از این سخنان، نشست پرسش و پاسخ برگزار شد و صادق زیباکلام، در میان تشویق حضار و فریادهای تندروها، به سوالات پاسخ داد که در بخش دیگری به زودی در پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» منتشر می شود. (اینجا)

همایش «نسبت سیاست های اقتصادی دولت با شرایط کنونی کشور»، عصر روز چهارشنبه، 28 آذرماه، از سوی «مجمع جوانان اصلاح طلب دشتستان» و با حضور «صادق زیباکلام» در برازجان برگزار شد.

گزارش تصویری (1) اینجا

گزارش تصویری (2) اینجا

نظرات بینندگان
اگر همین کلام زیبا را در فرانسه میگفت...
|
-
|
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
اگر همین کلام زیبا را در فرانسه جلو معترضین خصوصی سازی و مخالفان نظام سرمایه داری و بانک جهانی میزد، تخم مرغ و گوچه فرنگی در کشور گل و بلبل نایاب میشد و موسیوها و مادمازل های فرانسوی دیگر نمیتوانستند برای شب عید کریسمس خاگ و تماته و یا املت و آلو تماته بخورند!
  ( خاگ = تخم مرغ - آلو = سیب زمینی - تماته = گرجه فرنگی - خاگ و تماته و آلو تماته نام دو نوع غذای محلی  )
حسین پور
|
-
|
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
سلام اینجا سوالی مطرح هست و اینکه جناب زیبا کلام که خود می گوید و می برد مگر از حامیان رئیس جمهور و حامیان بعضی رئیس جمهور بوده است چه حرکت مثبتی داشته است .سخنان خود ایشان با رفتارهایش در موضوعات مختلف دارای پارادوکس هست .اگر از فساد می گویید چرا فقط یک جناح را می کوبید مگر یار دیرین شما و امروزتان و همفکرتان جناب کرباسچی  در شهرداری تهران به فساد متهم نشد و محکوم نشد و صد نمونه دیگر پس شما چرا با این اقایان حشر و نشر می کنید و فکر می کنید با این مدیران فاسد می توانید شعار دهید بهتر هست دوغ فروش از دوغ خود بگوید که چقدر ترش است نه دوغ همسایه.
ناشناس
|
-
|
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۰
جناب آقاي زيبا کلام که خود سکولار و حامي دولت به اصطلاح تدبير و اميد در واقع دولت بي تدبيري و بي اميدي هستيد .اگر امثال شما به جاي غربگرايي و انديشه سکولاري انديشه اسلامي داشتيد وضع جامعه فعلي ما اين نبود.و خوب مي دانيد رشد جوامع غربي در بعد دنيوي تنها در سايه عمل به دستورات ديني ماست .حال به جاي حرف از اصلاح اقتصاد به فکر اصلاح خود باش.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر