چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مریم احمدزاده*: فعالیت های خیرخواهانه که امروزه از آن به نام مسوولیت اجتماعی یاد می شود، دیگر تنها در حد لطف و نیکی کردن از سر خیرخواهی به نیازمندان و درماندگان نیست، بلکه مسولیتی است که باید مورد توجه تمامی اقشار جامعه در سطوح مختلف قرار گیرد؛ چه در...
کد خبر: ۵۴۳۳۰
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰

فکرشهر ـ مریم احمدزاده*: فعالیت های خیرخواهانه که امروزه از آن به نام مسوولیت اجتماعی یاد می شود، دیگر تنها در حد لطف و نیکی کردن از سر خیرخواهی به نیازمندان و درماندگان نیست، بلکه مسولیتی است که باید مورد توجه تمامی اقشار جامعه در سطوح مختلف قرار گیرد؛ چه در سطوح آموزشی، چه اقتصادی، چه محیط زیستی و چه حتی درمانی؛ افرادی که در جامعه به نحوی متخصص محسوب می شوند و توان و وقت کمک به دیگران را دارند، باید همت کنند و پا در عرصه مسوولیت اجتماعی بگذارند.

مسوولیت های اجتماعی می تواند سبب شادی خود فرد و سلامت معنوی جامعه شود؛ زیرا حس مفید بودن را در شخص آشکار می کند. 

 یکی از مواردی که همیشه مردم را نیازمند به کمک گردانیده، بیماری های مختلفی است که خیلی اوقات ناگهانی و بدون هیچ پیشینه ای گریبانگیر شخص می شود.

 طرح «لبخند خدا» با توجه به هدف خود در راستای شادی هر چند کوتاه مدت و نشاندن لبخند بر روی لبان اقشار آسیب دیده، نیازمند یا کسانی که کمتر مورد توجه خود یا جامعه واقع می شوند مانند بیماران اعصاب و روان، خانه سالمندان، کودکان کار، کودکان مدارس استثنایی، کارتن خوابان، پارکبانان، پاکبانان، آتشنشانان فداکار و پزشکان خیر، در تحقیقی میدانی با روش علمی مصاحبه به صورت نامحسوس به سراغ 55 پزشک و فیزیوتراپ که در شهر برازجان مطب و کلینیک های درمانی داشتند سر زد و یک سوال از پزشکان و منشی های آنان پرسیده شد تا  آمار و اسامی پزشکان خیر را جهت لبخند نشاندن بر روی لبان آنان استخراج نماید؛ سوال مورد نظر این بود که: 

«من یک فرد نیازمندم؛ هزینه ویزیت و درمان خود را ندارم؛ تحت پوشش هیچ سازمان یا موسسه خیریه ای نیز نیستم؛ آیا مرا برای درمان پذیرش می کنید؟»

در این تحقیق از بین 55 نفر پزشک و فیزیوتراپ جواب های زیر استخراج شد:

12 نفر از پزشکان بدون چون و چرا حاضر بودند بیمار را ویزیت کنند و حتی هزینه عمل او را نیز دریافت نکنند.

6 نفر از پزشکان در صورت معرفی بیمار از سوی خیریه ها و سازمان های بهزیستی و کمیته امداد حاضر به پذیرش بیمار بودند.

37 نفر دیگر پاسخ های منفی دادند و حاضر به پذیرش رایگان بیماران نیازمند نبودند.

از بین تخصص های مختلف، بیشترین متخصصینی که حاضر به پذیرش رایگان بیماران نیازمند بودند، ابتدا تخصص های مغز و اعصاب و بعد کلیه و مجاری ادراری و سپس تخصص چشم بودند.

کمترین تمایل به کمک به بیماران نیازمند نیز در تخصص های زنان و زایمان، فیزیوتراپی ها و آزمایشگاه ها مشاهده شد.

این  تحقیق در راستای نشاندن شادی بر لبان پزشکان خیر و ترغیب دیگر پزشکان به امور خیریه سلامت در شهر برازجان انجام پذیرفت. 

امید است که نتیجه به دست آمده از این تحقیق با همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان مسیر نهایی خود را که تقدیر از این پزشکان خیر است، جهت ترغیب دیگر پزشکان به امور خیریه طی نماید.

برای کمک کردن به نیازمندان حتما لازم نیست که کمک های نقدی انجام دهیم؛ هرکس با توجه به تخصص و مهارتی که دارد نیز می تواند یاری رسان دیگران باشد. 

علیرغم اجرای طرح تحول نظام سلامت، باز هم باید در زمینه هزینه های درمان به نیازمندان کمک صورت پذیرد و چه نیکوست که پزشکان محترم با توجه به تخصص مقدسشان یاریگر بیماران باشند. طرح لبخند خدا در پی فراگیر شدن مهربانی و کمک به نیازمندان است. مهربانی هنوز هم ساده است، مهربان باشیم و آن را انتشار دهیم.

* مدرس دانشگاه
 

نظرات بینندگان
مصطفی بهبهانی مطلق
|
-
|
سه‌شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۳
سلام.

متاسفانه بارها شاهد گلایه بانوان از بی رحمی و نامهربانی  و بداخلاقی دکترهای زنان بوده ام.البته آرایشگاه های زنانه را هم به آن اضافه کنید.

لطفا رسیدگی کنند آنها که باید نظارت کنند.
احسان بازیاری
|
-
|
سه‌شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
لطفا از دیگر مشاغل نیز این سوالات را بپرسید مثلا از یک مهندس ساختمان یا تعمیر کار ساختمان یا یک نانوادار یا دیگر شغل های مرتبط با مردم یا مثلا سوپر مارکت دار یا داروخانه‌ها 

 
فکرشهر
|
-
|
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
طبق اعلام فرهنگستان زبان فارسی، مسؤول و مسؤولیت صحیح است.
میم
|
-
|
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
مسئولیت**
غلامرضا احمدزاده
|
-
|
جمعه ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۲
سلام عموجان! ضمن افتخار به شمادردانه برادر بزرگم، هرگونه اقدامی که سبب نشاط در جامعه شود ستودنیست و باید حمایت شود،، عمو جان بعضی حرفه ها نباید ازشون توقع احسان داشت . کسی که نانش را از بیمار ی مردم طلب میکند چه انتظاریست، 

این شبیه آن است که از مرده شور انتطار گریه بر میت را داشته باشیم و،،،
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر