جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۵۶۷۷۵
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

فکرشهر: یک جامعه‌شناس معتقد است تفکر انسان امروزی که رزق و روزی یا همان درآمد را تنها عامل خوشبختی می داند، اشتباه است.

به گزارش فکرشهر، حجت الاسلام غلامرضا آقاجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تنها یکی از دلایل خوشبختی انسان‌ها در جامعه امروز درآمد است، اظهار کرد: برای انسان‌ها منابع مالی دارای اهمیت زیادی است و به همین دلیل فکر می‌کنند درآمد یکی از مصادیق کمال در رسیدن به خوشبختی می‌شود.

وی با اشاربه اینکه آیه‌ای در قرآن نشان دهنده ذهنیت انسان به مسائل مالی و توجه به مادیات دنیا است، تصریح کرد: خداوند بارها سعی کرد این ذهنیت را برای انسان ایجاد کند که رزق تمام مخلوقات عالم مشخص است و با خلقت مخلوقات عالم تصمیم بر این گرفته است که رزقشان برپا باشد و این نوع آیات و همچین روایات ائمه معصومین نشان دهنده اهمیت موضوع رزق و توجه انسان به این حقیقت است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه رزق و روزی انسان‌ها و میزان علاقه‌مندی به خاطر این است که انسان موجودی مادی است و حقیقت مادی انسان بیشتر از حقیقت معنوی وی است، گفت: از آنجایی که انسان گرایش مادی دارد بنابراین رزق و روزی برایش دارای اهمیت زیاد و همیشه در پی این است که به نحوی رزق خود را تأمین و حل کند.

آقاجانی با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید رزق اهل ایمان با برکت داده می‌شود، خاطرنشان کرد: خداوند این واژه با برکت بودن و هدر نرفتن رزق و روزی را برای اهل ایمان مطرح می‌کند که این هم نشان از اهمیت روزی برای اهل ایمان است.

وی رزق و روزی را به عنوان یکی از عوامل مهم در رسیدن انسان به آرامش و شادی برشمرد و افزود: این رزق و روزی می‌تواند انسان را به سمت اهدافی که برای خود تعریف می‌کند، حرکت دهد و با تلاش او را از حالت ایستایی خارج کند.

این مدرس حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه باید واژه رزق را گسترده دید زیرا روزی تنها در خورد و خوراک نیست و در همه زمینه‌ها از جمله علمی و سلامتی قابل تعریف است، گفت: امروز ه به خاطر رنگ و لعاب های روزی و تبلیغاتی که در دنیای امروز نسبت به مال و دارایی وجود دارد گرایش انسان خیلی بیشتر از انسان‌های گذشته است.

آقاجانی یادآور شد: تلاش انسان امروز برای داشتن بیشتر تر از انسان‌های گذشته متأسفانه باعث شد انسان از رفت و آمد ها، دید و بازدیدها، مسافرت‌ها و رسیدگی به نیازمندان را کم کند که شاید داشته‌هایش کم نشود.

وی با اشاره به اینکه انسان‌های امروزی گرایش بیشتری به مادیات پیدا کردند و تلاش شأن نیز برای رسیدن به منابع مالی بیشتر شده است، اظهار کرد: انسان‌های امروزی رزق و روزی و درآمد را از سرآمدهای خوشبختی می‌دانند در حالی که این تفکر یک تفکر اشتباه است.

این مدرس حوزه علمیه و دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان باید رزق و روزی و منابع مالی را در کنار علم، انسانیت و موضوعات مختلف قرار دهد و باید به سمتی حرکت کند که به خوشبختی برسد و این جایگاه که رزق و روزی تنها عامل خوشبختی است باید تغییر یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر