سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۵۶۹۸۶
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴

فکرشهر: درمان افراد مبتلا به فشارخون بالا علاوه بر درمان دارویی شامل اصلاح شیوه زندگی نیز می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، یکی از مسائل مهم در کنترل فشار خون بالا، اصلاح شیوه زندگی است. بر این اساس افراد باید داروها را براساس نظر پزشک مصرف کنند و رفتارهای تغذیه‌ای ناسالم را اصلاح کنند. بر این اساس کاهش مقدار مصرف چربی، حذف روغن و چربی جامد و جایگزین کردن آن با روغن مایع، کاهش مصرف نمک، مصرف مقدار کافی میوه و سبزی، پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کردنی و استفاده از شیوه‌های سالم‌تر پخت غذا از جمله مواردی هستند که باید در زمینه تغذیه سالم مورد توجه قرار گیرند.

در عین حال انجام فعالیت بدنی منظم و کافی، ترک مصرف نوشیدنی‌های الکلی، کاهش وزن و اصلاح چاقی به ویژه چاقی شکمی نیز از جمله راهکارهای اصلاح سبک زندگی و در نهایت کنترل بیماری‌هایی چون فشار خون است.

چه زمانی فشار خون بالا می‌رود؟

بنابر اعلام وزارت بهداشت، باید توجه کرد که فشارخون زمانی بالا می‌رود که یا خون با قدرت بیشتر از قلب پمپاژ شود و یا مجرای سرخرگ تنگ شود. مهم‌ترین عامل در ایجاد تنگی بر سر راه جریان خون، رسوب چربی است. با بالا رفتن سن به تدریج چربی بیشتری در جدار سرخرگ‌ها رسوب می‌کند و فرد بیشتر در معرض فشارخون بالا قرار می‌گیرد. علاوه بر افزایش سن، برخی رفتارها مانند فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار یا قلیان هم در ایجاد و تشدید فشارخون تاثیر دارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر