جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر» از جلسه طرح سوال شورا از شهردار برازجان:
فکرشهر: رییس شورا: هیچ پاسخی از طرف شهرداری به نامه های شورا داده نشده/ شهردار: باید قدری قانون را خم کرد؛ قدرالسهم شهرداری از زمین های تعاونی سلحشوران را خارج از محدوده گرفتم/ یک کارشناس: قرارداد شهرداری در حد کودک ابتدایی است؛ گرفتن زمین قدرالسهم خارج از محدوده، تخلف است...
کد خبر: ۵۸۶۲۳
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۸

فکرشهر - اسماء بوستانی: سال۱۳۹۶ تعاونی سلحشوران با مراجعه به شهرداری درخواست تفکیک قطعه زمینی به مساحت ۱۱۶۴۹/۶۲ می کند و شهردار فعلی نیز، قراردادی را با تعاونی سلحشوران امضا می کند. با گذشت یک سال از آن ماجرا، شورای شهر در این موضوع، به ابهاماتی برخورد؛ ابهاماتی که سال گذشته در جلسه طرح سوال شورا از شهردار مطرح شد ولی پاسخی از سوی شهردار به اعضای شورا داده نشد تا ماجرا همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش «فکرشهر»، پس از آن نشست، شورا، سوالات خود را به صورت مکتوب و ۵ بار پی در پی برای شهردار ارسال کرد و خواهان شفاف سازی از سوی محمدحسن محمدی شد؛ اما باز هم با عدم پاسخگویی از سوی وی مواجه شد تا در نتیجه، نشستی علنی با حضور اعضای شورا، فعالان اجتماعی و فضای مجازی و اصحاب رسانه، روز چهارشنبه ـ 9 مردادماه 1398 ـ برگزار شود و شورا باز هم از شهردار، در این باره طرح سوال کند.

رییس شورا: هیچ پاسخی از طرف شهرداری به نامه های شورا داده نشده است

رییس شورای اسلامی شهر برازجان در این نشست که بیش از 4 ساعت به طول انجامید، گفت: شورا یک دستگاه نظارتی است و شهرداری اولین مرجعی است که شورا باید به آن نظارت کند، این نظارت در راستای انجام بهتر امورات قانونی است و باید در این جلسه، تفکیک زمین تعاونی سلحشوران شفاف سازی شود.

مهدی نیکنام اظهار کرد: پاسداری از قانون، اعمال قانون و خدمت به مردم از خواسته های مقام معظم رهبری است، ما مسوولین نیز در همین راستا مکلف به اطاعت امر و اجرای دقیق بدون اغماض و کم و کاست منویات ایشان و مدیون خون شهدا و خادم مردم هستیم.

نیکنام افزود: به همین دلیل و بنا به وظایف خود برای شفاف سازی چگونگی تفکیک زمین تعاونی سلحشوران، پیگیری های جدی را در دستور کار قرار دادیم و علاوه بر اطلاعات واصله، تاریخ انعقاد قرار داد نیز در روز پایانی شورای چهارم و همزمان با به روی کار آمدن شورای پنجم و دارای ابهام بود، لذا این سوءظن مزید بر علت شد تا با ریزبینی های دقیق به این موضوع توجه خاص نماییم؛ موضوع تعاونی سلحشوران یکی از سوالات شورا در سال گذشته از شهردار بوده و شهرداری به هیچکدام از 5 نامه شورا پاسخی نداده است.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته، ۵ نامه پیرامون تفکیک پلاک تعاونی سلحشوران به شهرداری زده شده که تاکنون از این ۵ نامه هیچ پاسخی دریافت نکرده ایم و با توجه به اینکه شورا در دو سال گذشته سقف معاملات را برای شهرداری تعیین نکرده، باید بدانیم علت خلا شورا دراین قرارداد چه بوده است؟

رییس شورای اسلامی شهر برازجان از شهردار خواست تا پرونده تفکیک زمین تعاونی سلحشوران را در اختیار شورا قرار دهد و اظهارکرد: چرا شهرداری اطلاعات کافی در امور حقوقی، آن هم برای چنین قرارداد مهمی را ندارد؟ چرا چنین قراردادی هیچ مصوبه کمیسیون فنی تخصصی ندارد؟ چرا به شورای اسلامی شهر نباید هیچ اطلاعی در این خصوص داده شود؟چرا قوانین ماده ۱۰۱ در این امر مهم رعایت نشده است؟

شهردار برازجان نیز که در این نشست با معاونین و همراهان مطلع خود به موضوع حضور داشت، اظهار کرد: اگر جلسه ای با حضور اعضای شورای چهارم و پنجم گرفته شده، باید نماینده شهرداری نیز حضور داشته باشد تا بتواند با بیان صحبت های خود از حق خود دفاع کند؛ به تمامی نامه هایی که در خصوص پلاک های تعاونی سلحشوران به شهرداری زده شده، پاسخ داده شده است؛ اعضای شورای شهر برازجان چرا باید بعد از دو سال امروز ما را برای شفاف سازی این موضوع به شورا دعوت کنند؟

به گزارش «فکرشهر»، رییس شورای شهر برازجان در پاسخ به این صحبت شهردار اعلام نمود که «هیچ پاسخی از طرف شهرداری به نامه های شورا داده نشده است».

باید قدری قانون را خم کرد/ قدرالسهم شهرداری از زمین های داخلی محدوده تفکیک را خارج از محدوده  تفکیک شده گرفتم

محمدحسن محمدی در پاسخ به این که چرا پلاکی که شهرداری از تعاونی سلحشوران گرفته، خارج از محدوده تفکیک پلاک ها است، گفت: در بعضی موارد که منافع مردم و شهروندان در میان است باید قدری قانون را خم کرد، من نیز در این خصوص منافع مردم را در نظر گرفتم و قدرالسهم شهرداری از این زمین ها را خارج از محدوده شهری گرفتم. در این تفکیکهایی که صورت گرفته حق شهرداری ضایع نشده است؛ بلکه بیشتر از حق خود دریافت کرده است.

عبدالحمید یزدانپرست که در زمان تفکیک زمین ها، مسوول املاک شهرداری بوده و اکنون، مدیر شهرسازی است، در این جلسه عنوان کرد: سال 1378، چهار تعاونی، از جمله تعاونی بسیجیان که بعدها به تعاونی سلحشوران تبدیل شد، درخواست وارد محدوده و تفکیک زمینی را به شهرداری برازجان دادند، زمینی که از پل فرهنگ شهر تا میدان بسیج به غیر از پرگاهان بود؛ این پلاک ها وارد محدوده و تفکیک شدند، سهم شهرداری ۱۰۶ پلاک شد؛ چند سال بعد، تعاونی بسیجیان درخواست تجمیع تعدادی از پلاک ها را کرد، تجمیع برای همسازی مناسب نبود، از آن جا که سیاست دولت به مسکن مهر تغییر کرد، لذا تعاونی سلحشوران (همان تعاونی بسیجیان سابق) درخواست تفکیک به شهرداری ارائه داد.

یزدانپرست، کل درخواست های تفکیکی پلاک های تعاونی سلحشوران را ۱۱۶۴۹/۶۲ مترمربع اعلام کرد و افزود: از کل این درخواست ۱۸۵۸/۶۵ آن گذر است که به شهرداری تعلق یافته و بعد از آن پلاک ها تفکیک می شوند که حدود ۹۷۹۰/۹۷ متر مربع باقی می ماند، از این متراژ، ۲۵ درصد اول به شهرداری تعلق می گیرد، ۲۵ درصد دوم نیز از این پلاک ها گرفته می شود که در کل ۴۲۸۳/۴۷ مترمربع به شهرداری برازجان اختصاص داده می شود.

حسین آران ـ مدیر حقوقی و املاک شهرداری برازجان ـ نیز بیان داشت: مجوز شورا و شهرداری برای تفکیک نیازمند یک سری شاخص ها است، شهرداری برای تفکیک مجدد سهم فضای سبز را گرفته است، شهرداری ۱۰ درصد از کلیه تعاونی های چهارگانه که تقاضا داده بودند، وصول کرد که سهم تعاونی سلحشوران، جمعا 106 پلاک شد.

یک کارشناس: قرارداد شهرداری در حد کودک ابتدایی است؛ گرفتن زمین قدرالسهم خارج از محدوده، تخلف است

محمد زیارتی ـ کارشناس بازرسی و حقوقی ـ نیز در این باره اظهار کرد: طبق قانون، تعاونی سلحشوران باید به اداره ثبت مراجعه می کرد و بعد، نقشه تفکیکی برای تطبیق با نقشه جامع شهری به شهرداری تحویل داده می شد، آن 1858/65 متر گذری بوده که خود تعاونی برای راه دسترسی پلاک ها در نظر گرفته بوده است و طبق قانون جزو قدرالسهم محاسبه نمی شود، در ضمن شهرداری حق این کار که به جای قدرالسهم، زمینی خارج از محدوده تفکیکی از تعاونی سلحشوران دریافت کند را نداشته است.

وی گفت: قراردادی که من در این باره مطالعه کردم، در حد یک کودک ابتدایی بود و از شهرداری انتظار بیشتری می رفت؛ این نکته که شهرداری قبل از تاریخ قرارداد تفکیک پلاک تعاونی سلحشوران، این زمین را دریافت کرده، شک برانگیز است.

به گزارش «فکرشهر»، در این جلسه، رییس شورای اسلامی شهر اعلام کرد در دعوتنامه ای که برای شهردار جهت حضور در جلسه ارسال کرده است، درخواست کرده که پرونده را به همراه خود به جلسه بیاورد؛ در جلسه، رییس شورا از شهردار خواست پرونده را برای مطالعه در اختیار شورا قرار دهد و شهردار در صحبتی با یزدانپرست، اعلام کرد که پرونده را به همراه دارند، اما زمانی که پرونده در اختیار رییس شورا قرار گرفت، رییس شورا گفت که این، آن پرونده ای نیست که در بایگانی شهرداری مشاهده کرده و گفت در آن پرونده، چندین برگ با امضای یزداپرست و نقشه تفکیکی وجود داشته که این پرونده فاقد این مدارک است و مجددا از شهردار تقاضای پرونده اصلی را نمود؛ شهردار نماینده خود را برای آوردن پرونده فرستاد، اما تا اتمام جلسه، نماینده شهردار برنگشت و پرونده ای به شورا تحویل داده نشد.

در این نشست، شهردار برازجان مدعی بود که ارزش ملکی که به عنوان قدرالسهم گرفته شده، هر چند خارج از محدوده است، اما چندین برابر ملکی است که شهرداری باید به عنوان قدرالسهم از خود زمین تفکیک شده می گرفته؛ این سخنان، با اعتراض وحید مصدق، عضو شورای شهر روبرو شد. او به شهردار گفت: شما ملکی را با کاربری فضای سبز که دارای ارزش ریالی بسیار پایین تر از ملک با کاربری مسکونی است، دریافت کردید بدون اینکه کارشناسی انجام شود.

محمد زیارتی نیز در پایان این جلسه چنین مطرح کرد که شهردار طبق قانون می بایست قدرالسهم شهرداری را از محدوده پلاک های تفکیکی می گرفته اما پلاک دیگری با کاربری فضای سبز که دارای ارزش ریالی پایین تری است گرفته است که مغایر و خلاف قانون بوده است.
به گزارش «فکرشهر»، در پایان این جلسه گفته شد که اعضای شورا، مساله را تا حصول نتیجه و گرفتن حق مردم پیگیری خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار «فکرشهر»، این جلسه که حدود 4 ساعت به طول انجامید، حواشی بسیاری داشت؛ از جمله عدم حضور هیات مدیره تعاونی سلحشوران. طبق گفته اعضای شواری شهر برازجان، هیات مدیره این تعاونی برای بیان پاره ای از توضیحات دعوت شده بودند ولی شب قبل از نشست گفتند که در این جلسه حضور نمی یابند و طی جوابیه ای مکتوب اظهار کردند که در ماموریت کاری هستند و امکان حضور در جلسه برای آن ها فراهم نیست.

حاشیه قابل تامل دیگر، حضور شخصی در نشست بود که توسط یکی از اعضای شورا ـ سیده خدیجه حسینی ـ به طور شخصی به جلسه دعوت شد و خود را سفیر صلح و دوستی می نامید؛ شخصی که نه شهروند برازجان بود و نه ساکن برازجان و دشتستان و استان بوشهر و مدعی بود که تنها برای ایجاد سازش بین شورا و شهرداری به جلسه آمده؛ در حالی که این نشست، نه دعوا بود و نه جلسه استیضاح شهردار و تنها برای روشن شدن برخی موارد حقوقی شهرداری برگزار شده بود. البته حضور این شخص، سرانجام با واکنش اعضای شورا مواجه شد و وی، جلسه را ترک کرد.

 

 

نظرات بینندگان
عماد
|
-
|
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۶
با سلام امیدواریم نهاد های نظارتی هرچه سریعتر به این پرونده ورود کنند.
سعید،،صاحب یک قطعه زمین در فرهنگیان برازجان
|
-
|
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱
سلام خدمت دوستان عزیز،بنده یک قطعه زمین در فرهنگیان برازجان دارم که الان بیست ساله شهرداری بدون هیچ اجازه ای زمین من رو به فضای سبز تبدیل کرده،،با اینکه این زمین در کل نقشه شهرداری برازجان به اسم پدر بنده ثبت شده بازم بدون هیچ توجهی از ملک پدری من استفاده کردن،،من میخواستم این گلایه رو اینجا ثبت کنم که شاید یک شیر پاک خورده ای از حق و حقوق یک گارگر ساده دفاع و حمایت کنه ممنونم،
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر