سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۹۲۶۰
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

فکرشهر: حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن در توئیتی از حرکت نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق خبر داد و نوشت: در این لحظه تأیید می کنیم که سرانجام ۴۵ روز پس از توقف در آبهای جبل الطارق، این نفتکش حرکت خود به مقصد آبهای بین المللی را آغاز کرد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، بعیدی نژاد بامداد دوشنبه در این توئیت افزود: توجه زیاد سیاستمداران و افکار عمومی جهانی و منطقه ای، نشان دهنده نتایج مهم سیاسی، بین المللی و حقوقی اقداماتی است که در این چند روز اتخاذ شد.

سفیر ایران در انگلیس عصر یکشنبه نیز در توئیت دیگری نوشت: از روز پنجشنبه که حکم رفع توقیف نفتکش صادر شد، تلاش شبانه روزی برای انجام رویه های بندری و استقرار تیم کامل خدمه کشتی در جریان است. تماس ها با شرکت هماهنگ کننده لحظه به لحظه است. با ورود دو تیم مهندسی متخصص از مسیرهای متفاوت به جبل الطارق، انتظار می رود کشتی امشب حرکت کند.

به نوشته سفیر ایران در لندن، دادگاه جبل الطارق رسماً درخواست آمریکا برای توقیف و یا تحمیل اقدامات محدود کننده علیه نفتکش حامل نفت ایران را مردود اعلام کرد.

دادگاه اعلام کرد که درخواست آمریکا بر اساس مقررات تحریم یکجانبه ی آمریکا صورت گرفته و در حوزه اتحادیه اروپا قابلیت اجرایی ندارد.

بعیدی نژاد همچنین درباره تغییر نام نفتکش ایرانی متوقف در جبل الطارق نوشت: بر اساس گواهینامه ثبت جدید نفتکش حامل نفت ایران که نزد ما موجود است، تاریخ ثبت این نفتکش با نام جدید خود یعنی آدریان دریا، روز ۲۴ تیرماه امسال مطابق با ۱۵ ژوئیه است که بیش از یک ماه از آن می گذرد.

بعیدی نژاد افزود: با تصمیم به قرار گرفتن نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، لازم بود که ثبت نفتکش نیز در ایران صورت گیرد. طبعاً با ثبت کشتی در ایران، نام جدید ایرانی برای آن انتخاب شد. تأکید می گردد که این کشتی تحت هیچ گونه تحریمی قرار ندارد و نفت آن نیز بر اساس بارنامه رسمی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز عصر جمعه از تغییر نام نفتکش گریس ۱ به "آدریان دریا" خبر داده و اعلام کرد که این نفتکش اکنون به سمت مدیترانه در حال حرکت است.

اسلامی توضیح داد: در روزهایی که نفتکش ایرانی گریس یک در توقیف جبل‌الطارق بود، پاناما به استفاده از این نفتکش پایان داد.

وی ادامه داد:‌ بر اساس درخواست مالک کشتی، در زمان حاضر نفتکش دارای پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: نام نفتکش گریس یک به "آدریان دریا" تغییر کرده و مقصدی که برای پس از رفع توقیف از سوی مالک کشتی اعلام شده، مدیترانه است.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد مشکل خاصی در ادامه دریانوردی این نفتکش به مدیترانه و مقصد بعدی آن وجود نداشته باشد.

اسلامی ابراز امیدواری کرد؛ از این اتفاقات برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتی‌های مربوط به اموال و کالاهای ایرانی در دنیا تکرار نشود.

نفتکش ایرانی گریس یک (آدریان دریا) حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

دادگاه عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر