سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۶۰۶۸۱
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

فکرشهر: خبرنگار ایسنا در بازدید از یکی کارخانه‌های ‌آردسازی، گندم‌های آلوده به ضایعاتی همچون خاک، سنگ و شن را مشاهده کرد.

به گزارش فکرشهر، دو روز پیش دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اعلام کرد:" فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است؛ به‌گونه‌ای که سالانه ۷۰۰ هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان گندم، وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم می‌شود".

محمدرضا مرتضوی خاطرنشان کرد:" ما سه سال است که به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داده و متذکر شده‌ایم که فساد گسترده‌ای در سیستم خرید تضمینی گندم شکل گرفته است اما توجهی نمی‌شود... طبق قانون در فرایند خرید تضمینی گندم برای جلوگیری از تحویل ضایعات، شن و خاک همراه گندم، باید از توری استاندارد ۲۰۲ استفاده کنند اما مسوولان مربوطه برای آنکه تخلف خودشان را بپوشانند، به‌ جای استفاده از توری استاندارد از توری غیر استاندارد ۲۲ که ضایعات، شن و خاک را از خود عبور نمی‌دهد، در مراکز خرید گندم استفاده می‌کنند".

به دنبال مطرح شدن این موضوع خبرنگار ایسنا برای پیگیری به یکی از کارخانه‌های آردسازی تهران مراجعه کرد که طبق مشاهدات میدانی صورت گرفته، در گندم‌های در حال تخلیه مقدار زیادی سنگ‌های درشت دیده شد که پس از عبور گندم از جک‌های تخلیه، این سنگ‌های درشت جدا شدند و برای ادامه روند پاکسازی که شامل ۵ مرحله است، به مراکز پاکسازی فرستاده شدند و در هر کدام از این مراحل انواع ضایعات همچون شن، خاک، پنیرک، سنگ‌های ریز و درشت و... مشاهده و جداسازی شدند تا محموله گندم در انتهای فرایند برای آسیاب فرستاده شود.

طبق صحبت‌های مسئولان این کارخانه، هر محموله گندم دارای دو نوع افت (ضایعات) مفید و غیر مفید است که ضایعات مفید شامل هر چیزی غیر از گندم است که قابلیت آسیابانی دارد اما ارزش کیفی ندارد در حالیکه ضایعات غیرمفید (کاه، کزل، سنگ و شن) ارزش آسیابانی ندارند.

در ادامه در آزمایشگاه این کارخانه میزان افت (ضایعات) گندم‌ها با دو توری استاندارد و غیراستاندارد (که متخلفان در فرایند خرید تضمینی گندم از آن استفاده می‌کنند) بررسی شد. نتیجه آزمایش نشان می‌دهد که میزان ضایعات خارج شده در این محموله گندم از توری ۲*۲ حدود ۳.۸ درصد و در توری ۲۰*۲ حدود ۶ درصد است و در مجموع نیز گندم‌های وارد شده از مراکز خرید به این کارخانه ۱۰ درصد ضایعات داشتند.

همچنین نمونه‌ای از گندم خریداری شده از خود کشاورزان در این ‌آزمایش مورد بررسی قرار گرفت که ضایعات موجود در آن ۴ درصد بود؛ این موضوع نشان می‌دهد که مطابق اظهارات دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، این دلالان هستند که پس از خرید گندم از کشاورزان، آنرا با ضایعات مخلوط کرده‌ و به دولت می‌فروشند، در حالی که ضایعات موجود در گندم خریداری شده از کشاورزان، ضایعات به مراتب کمتری دارد.

عکسهای زیر مربوط به شن، سنگ، خاک و دیگر ضایعات جدا شده از گندم در کارخانه آردسازی است

نظرات بینندگان
من
|
-
|
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۶
عجبا
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر