سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۰۶۹۲
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷

فکرشهر: بازار اینترنتی ایران در گرانفروشی از بازار سنتی سبقت گرفته است.

به گزارش فکرشهر، شهروندآنلاین نوشت: «دلار پایین آمد و قیمت موبایل حدود ۱۰ تا ۲۰‌درصد کاهش قیمت را تجربه کرد اما فروشگاه‌های اینترنتی جوری وانمود کردند که کاهش قیمت موبایل مربوط به حراج و تخفیف‌های ویژه آنهاست! اما این تنها ترفند فروشگاه‌های اینترنتی نیست. آنها با عناوین دهان‌پرکن برای مشتریان‌شان پیامک می‌فرستند که حراج‌های شگفت‌انگیز و ویژه برگزار کرده‌اند اما کافی است که چند روز قبل از این حراج‌ها به سایت‌شان مراجعه کنید تا ببینید قیمت انواع کالا را با نرخ‌های نامتعارف بالا برده‌اند تا در روز حراج این قیمت‌ها را دوباره به حالت اول برگردانند و به مشتریان وانمود کنند که تخفیف‌های سنگینی برای آنها قایل شده‌اند.

فروشگاه‌های آنلاین ایرانی بر خلاف بسیاری از همتایان جهانی خود برای ارزان‌فروشی نیامدند. آنها با این‌ که ناچار نیستند سرمایه کلانی برای خرید ملک و زمین یا اجاره بپردازند، گاهی قیمت‌های‌شان بالاتر از نرخ فروشگاه‌های سنتی است. در همین راستا اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بارها اعلام کرده است که برخی فروشگاه‌های اینترنتی معروف گرانفروشی می‌کنند و قیمت‌ها را در بازار سنتی بالا می‌برند.

جالب است که رضا الفت‌نسب، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هم در واکنش به گرانفروشی برخی فروشگاه‌های آنلاین به «شهروند» می‌گوید مردم اگر می‌بینند که آنها گرانفروشی می‌کنند، نخرند!

گرانفروشی‌های عجیب در فروشگاه‌های آنلاین

این روزها کاروبار فروشگاه‌های اینترنتی سکه است. فروشگاه‌هایی که امکان سفارش و خرید هر جور کالا که فکرش را بکنید، دارند و می‌توانید با یک کلیک هر کالایی که می‌خواهید را سفارش دهید و تحویل بگیرید.

داستان فروشگاه‌های اینترنتی از تاسیس دیجی‌کالا آغاز شد. از ‌سال ۸۵ بود که دو برادر تصمیم به تاسیس یک فروشگاه اینترنتی گرفتند. در آن سال‌ها دیجی‌کالا یک استارتاپ کوچک بود، تنها پنج کارمند آن را اداره می‌کردند. حالا اما کسب‌وکار فروشگاه‌های آنلاین آن‌ قدر رونق گرفته است که به گفته الفت‌نسب، عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی برخی از آنها برای خودشان تبدیل به پاساژ تجاری آنلاین شده‌اند.

با این وجود، گرانفروشی فروشگاه‌های آنلاین ایرانی بارها صدای خیلی‌ها را درآورده است، از اتحادیه‌های صنفی گرفته تا مشتریان این فروشگاه‌ها… .

این روزها همه ما می‌دانیم پایین‌آمدن قیمت ارز باعث کاهش قیمت موبایل شده است، با این  حال در فروشگاه دیجی‌کالا گوشی‌های موبایل با قیمت‌های بالایی عرضه می‌شوند. به‌عنوان مثال در حال حاضر گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A70 در فروشگاه دیجی‌کالا با قیمت ۴‌میلیون و ۸۹۹‌هزار تومان فروخته می‌شود، در حالی‌ که می‌توانید این گوشی را از مغازه‌های موبایل‌فروشی با قیمت ۳‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان بخرید که این فاصله قیمت یک‌میلیون تومانی واقعا عجیب است.

یا ماشین لباسشویی سامسونگ مدل B1242 با قیمت ۵‌میلیون و ۸۵۰‌هزار تومان فروخته می‌شود، در حالی‌ که قیمت این کالا در نمایندگی‌های شرکت سامسونگ ۵‌میلیون و ۷۴۰‌هزار تومان است.

جاروبرقی مارک بوش مدل BGL8PRO5IR در یکی از فروشگاه‌های آنلاین با قیمت ۴‌میلیون و ۵۴۵‌هزار تومان قیمت‌گذاری شده، در حالی‌ که می‌توانید این کالا را در مغازه‌ها با قیمت ۳‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان بخرید.

جالب است بدانید توجیهی که فروشگاه‌های اینترنتی برای گرانفروشی محصولات‌شان دارند، این است که خود فروشنده‌ها قیمت‌ها را اعلام می‌کنند و مردم می‌توانند کالاهایی را که با قیمت‌های پایین‌تر عرضه می‌شوند، بخرند. چندی پیش مدیرعامل دیجی‌کالا در واکنش به اعتراضات مردم در فضای مجازی نسبت به گران‌تر‌بودن کالا‌های دیجی‌کالا از بازار گفته بود، دیجی‌کالا تولیدکننده نیست و کالا را از تامین‌کننده می‌گیرد و به دست مصرف‌کننده می‌رساند. این یعنی اگر دیجی‌کالا قیمت را از تامین‌کننده کالا کم‌بگیرد، قیمت فروش را هم کم خواهد کرد و بالعکس اگر کالا را با قیمت بالا بگیرد، مجبور است آن کالا را با قیمت بالاتری ارایه کند و نمی‌تواند به صورت مداوم روی قیمت ۶۰۰‌هزار کالا نظارت داشته باشد!

حراج‌های دروغین فروشگاه‌های آنلاین

یکی از پرطرفدارترین بخش‌های فروشگاه‌های آنلاین قسمت پیشنهادات ویژه است که معمولا اجناس با تخفیف‌های خاص را برای فروش می‌گذارند اما اگر یک نگاه دقیق به این محصولات بیندازیم، متوجه می‌شویم کالاهایی مثل موبایل و لپ‌تاپ که قیمت مشخص با حاشیه سود پایینی دارند، همیشه کمترین مقدار تخفیف شامل‌شان شده و اجناسی چون عطر، کفش، ابزار ساختمانی و… تخفیف‌های بیشتری دارند. محصولاتی که با یک سرچ ساده در قیمت اولیه آنها (پیش از تخفیف) متوجه می‌شویم بهایی بعضا بالاتر از عرف داشته و به نوعی بخش زیادی از تخفیف، رسیدن مبلغ کالا به همان بهای واقعی‌اش بوده است!

در واقع روند اتفاقی که می‌افتد این‌ طور است که قیمت کالاها بالاتر از عرف اعلام می‌شود و بعد با درج تخفیف روی محصول، قیمت واقعی آن است که به خریدار اعلام می‌شود و در لیست کالاهای ویژه قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مشکلاتی هم که کاربران در کامنت‌های خود به آن اشاره می‌کنند این است که اطلاعاتی که در بخش بررسی و نقد کالا به کاربران داده می‌شود، چندان نزدیک به واقعیت نیست.

بررسی بخش نظرات درباره بعضی از کالاها به‌‌خوبی نشان می‌دهد که خریدار تا چه اندازه از تهیه این محصول پشیمان بوده و آن چیزی که درباره‌اش خوانده، با چیزی که دریافت کرده، از زمین تا آسمان متفاوت است.

یکی دیگر از مشکلاتی هم که کاربران با آن روبه‌رو هستند این است که برخی از محصولات در انبار فروشگاه‌های اینترنتی موجود نبوده و در واقع آنها نقش واسطه فروش را بازی می‌کنند، به همین دلیل رسیدن کالا به دست مشتری گاهی ممکن است تا چهار یا پنج روز طول بکشد که همین موضوع نارضایتی مشتریان را به دنبال داشته و برای یک خرید فوری و مورد نیاز، یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود.

گران است؟! نخرید!

رضا الفت‌نسب، عضو هیأت‌مدیره کسب‌وکارهای اینترنتی درباره این‌ که آیا نظارتی روی عملکرد فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد یا نه، به «شهروند» می‌گوید: «نظارت روی عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی بر اساس شکایت‌ها و بازرسی‌ها انجام می‌شود. هر شکایتی از فروشگاه‌های اینترنتی شود، حتما بررسی می‌کنیم مثلاً فروشگاه دیجی‌کالا ازجمله مارکت‌هایی است که تاکنون توانسته رضایت ۹۵‌درصد از شاکیان خود را جلب کند.»

الفت‌نسب درباره قیمت‌گذاری کالا در فروشگاه‌های اینترنتی توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد این روزها برخی فروشگاهای اینترنتی مدل کسب‌وکار خود را تغییر داده و به یک پاساژ اینترنتی تبدیل شده است، همین موضوع باعث شده به تعداد فروشنده‌های این سایت‌ها افزوده شود و در حال حاضر ۳۰‌هزار فروشنده در این سایت وجود دارند و کالاهای خود را عرضه می‌کنند. درباره قیمت‌ها هم باید بگویم به جز قیمت کالاهای اساسی که دولت آنها را مشخص کرده و از سامانه ۱۲۴ هم قابل پیگیری است، بقیه قیمت‌ها بر اساس اعلام فروشنده مشخص می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «بنابراین نمی‌توانیم مثلاً دیجی‌کالا یا سایر فروشگاه‌های اینترنتی را در بالابودن قیمت‌ها مقصر بدانیم. ضمن این‌ که در فروش آنلاین هم همه چیز به صورت کاملا شفاف مشخص است و نهادهای نظارتی می‌توانند همه چیز را بررسی کنند.»

الفت‌نسب با اشاره به تخفیفات و حراجی‌هایی که در این فروشگاه‌های آنلاین اتفاق می‌افتد، تاکید می‌کند: «قانون گرفتن مجوز برای فروشگاه‌های مجازی مثل فروشگاه‌های حقیقی است. فروشگاه‌های اینترنتی هم برای حراج‌های بزرگ نیاز به گرفتن مجوز دارند، اما برای تخفیف‌دادن نیازی به مجوز نیست و فروشنده‌ها می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند روی کالاهای خود تخفیف لحاظ کنند. اگر هم مردم می‌بینند که فروشگاه‌های اینترنتی گران می‌دهند، الزامی برای خرید از این فروشگاه‌ها ندارند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر