سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۰۷۰۲
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: خانواده‌ها به فرزندخواندگی روی آورده و کودکان بی‌سرپرست را به فرزندی قبول می‌کنند که این اتفاق خوبی است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، اسکندر پاسالار بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان بوشهر اظهار داشت: فرزندخواندگی باعث عدم ثبت ولادت در مهلت قانونی ۱۵ روزه می‌شود به‌گونه‌ای که ، آمار فرزندخواندگی در پنج‌ماهه اخیر نسبت به سنوات گذشته افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: باید با همکاری دستگاه‌هایی مثل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی یک کار پژوهشی صورت بگیرد تا مشخص بشود، چند درصد از بانوان استان بوشهر صاحب فرزند نمی‌شوند و چه تعداد برای فرزندخواندگی به بهزیستی مراجعه داشته‌اند و چه تعداد موافقت صورت گرفته و منجر به صدور سند هویتی شده است.

پاسالار تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما تولد خارج از استان است که باید کمبودهای امکانات پزشکی در استان بررسی و برطرف شود.

روند کاهشی ثبت ولادت در پنج سال اخیر

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اظهار داشت: روند ثبت ولادت در پنج سال اخیر کاهشی بوده به‌گونه‌ای که در سال ۹۳ تعداد ولادت در استان بوشهر ۲۱ هزار و ۴۶۵ واقعه بوده و در پنج‌ماهه سال ۹۸ تعداد  شش هزار و ۶۵۵ ولادت ثبت‌شده است.

وی بابیان اینکه  برآورد جمعیت استان بوشهر تا پایان مردادماه سال ۹۸ بدون احتساب اتباع خارجی یک‌میلیون و ۱۶۷ هزار و ۸۵۵ نفر است افزود: سهم بوشهر از کل وقایع حیاتی کشور ۱٫۳ درصد و استان بوشهر در نرخ عمومی ولادت یا رشد جمعیت دارای جایگاه ۲۷ است که این رتبه خوبی از حیث فرزند آوری نیست.

پایین بودن میزان عمومی ولادت استان بوشهر

پاسالار تصریح کرد: میزان عمومی ولادت استان بوشهر ۱۶٫۷ درصد است، یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱۶ یا ۱۷ نفر به جمعیت استان اضافه‌شده، که در مقایسه با میانگین ۱۷٫۱ درصدی کشور پایین‌تر است و جای تأمل بیشتری دارد.

وی بابیان اینکه در شهرستان دیر بیشترین میزان عمومی ولادت با ۱۸٫۷ درصد و در شهرستان عسلویه با ۱۴٫۲ درصد کمترین میزان ثبت‌شده است افزود:  در شهرستان‌های جم، کنگان و عسلویه کمترین میزان ولادت را داریم که این به دلیل مهاجرپذیر بودن این شهرستان‌ها است که عمدتاً نیروی کار و شاغل در آنجا مشغول هستند و عمده ساکنان آنجا خانواده نبوده و به شکل مجرد زندگی می‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: میزان ثبت وقایع در مهلت قانونی پنج‌ماهه سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است که این می‌تواند کمک زیادی به تصمیم‌گیری‌ها نماید.

وی بیان کرد: علی‌رغم تصور عمومی که مرگ‌ومیر در عسلویه بالا است اما کمترین میزان وفات استان بوشهر در شهرستان عسلویه و بیشترین میزان در شهرستان تنگستان ثبت‌شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با اشاره به تعداد وفات ثبت‌شده به نسبت جنسیت اظهار کرد: در استان بوشهر ۷۰ درصد فوت‌های ثبت‌شده در شهر و ۳۰ درصد در روستا اتفاق افتاده که از مجموع وقایع وفات ثبت‌شده ۵۹ درصد مرد و ۴۳ درصد زن بوده‌اند.

استان بوشهر از لحاظ امنیت وضعیت خوبی دارد

پاسالار بیان کرد:  میزان وقایع وفات ثبت‌شده ۱٫۹ درصد در سن طفولیت و بیماری‌های بدو تولد بوده است، همچنین ۳۷ درصد علت فوت به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی و کمترین علت فوت نیز خشونت به وسیله دیگران است که این نشان می‌دهد استان بوشهر از لحاظ امنیت وضعیت خوبی دارد.

مدیرکل ثبت احوال بوشهر یادآور شد: نسبت جنسی در مناطق شهری ۱۱۰ و در مناطق روستایی ۱۱۵ است، یعنی در شهرها به ازای هر ۱۰۰ نوزاد دختر، ۱۱۰ نوزاد پسر و در روستاها به ازای هر ۱۰۰ نوزاد دختر، ۱۱۵ پسر متولد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع شش هزار و ۶۵۵ واقعه ولادت ثبت‌شده در پنج‌ماهه سال جاری، ۰٫۰۹ درصد شامل شش واقعه مربوط به گروه سنی مادران کمتر از ۱۵ سال است که باز هم جای تأمل دارد.

استان بوشهر کمترین میزان واقعه وفات نسبت به جمعیت در کشور دارد

پاسالار خاطرنشان کرد: سهم استان بوشهر از فوت‌های اتفاق افتاده در سطح کشور ۱٫۱ درصد است و از لحاظ فوت دارای رتبه ۲۶ کشوری هستیم که میانگین عمومی وفات در کشور ۴٫۷ و در بوشهر ۳٫۵ درصد است و در کشور کمترین واقعه وفات نسبت به جمعیت را داشتیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر