سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی
فکرشهر- معزالدین آرچین: به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، در چند بخش، برخی مداحان قدیمی استان بوشهر را معرفی می کنیم؛ مداحانی که شاید شهره نباشند، اما در عزاداری های مناطق مختلف تاثیر بسزایی داشته اند...
کد خبر: ۶۲۲۹۲
جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶

فکرشهر- معزالدین آرچین: به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، در چند بخش، برخی مداحان قدیمی استان بوشهر را معرفی می کنیم؛ مداحانی که شاید شهره نباشند، اما در عزاداری های مناطق مختلف تاثیر بسزایی داشته اند.

مرحوم «حاج اسماعیل تنگستانی» فرزند زایرحسن متولد 1295 در شهرستان تنگستان بود. وی در کودکی همراه مادر و برادرانش به برازجان عزیمت کرد و دوره نوجوانی را در مکتب «سید امین حسینی» به یادگیری قرآن و کتاب های جنبی دیگر پرداخت. او در دوره جوانی وارد بازار کسب و کار شد و ابتدا مغازه بقالی و سپس مغازه خرازی در بازار سرپوشیده جنوبی دایر کرد. گرچه سواد کلاسیک نداشت اما تمام محاسبات خرید و فروش، اوراق بانکی و محاسبات معاملاتی را خود انجام می داد. او همزمان با شغلش از آنجا که علاقه زیادی به اهل بیت عصمت و طهارت داشت، در مجالس روضه خوانی و مذهبی شرکت می کرد و خود نیز مداحی اهل بیت(ع) را انجام می داد.

حاج اسماعیل، موذن محله بود و علاوه بر اذان، در ماه مبارک رمضان تمام سحرها مناجات می خواند. وی شب های ماه مبارک رمضان در جلسات مقابله ای که در منزل مرحوم سید محمود امیرزاده و سپس حاج سید محمود محمدی برگزار می شد شرکت می کرد.

حاج اسماعیل تنگستانی، علاقه وافری به ساحت مقدس امام زمان(عج) داشت و برای نیمه شعبان با همکاری بازاریان، بازار را آذین می بستند و به جشن و شادمانی می پرداختند. او اشعاری که مرحوم آرمین در مدح امام زمان(عج) می نوشت را می خواند و با شربت و شیرینی از مردم پذیرایی می کرد. در ماه محرم و صفر که در جای جای شهر برازرجان مراسم عزاداری برگزار می شد او در محله بازار و مسجد جنت شرکت فعال داشت و در منزل شخصی اش نیز مجلس روضه برپا بود.

حاج اسماعیل یکی از سردسته های هیات زنجیرزنی در محله قجر بود و با دیگر هم محله ای ها برای تدارک مراسم عزاداری امام حسین(ع) شبانه روزی فعالیت می کردند. در شب اربعین نیز در منزل وی حلیم پخته می شد که از یک شب قبل، جوان های همسایه برای کوبیدن گندم به آنجا می رفتند. در هنگام اذان صبح روز اربعین حلیم بین مردم پخش می شد و تا مسافت های دور برای خانه هایی که در مناطق دیگر بودند برده می شد.

مرحوم حاج اسماعیل تنگستانی در 25خرداد 1387 بر اثر شکستگی لگن دار فانی را واع گفت. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر