شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
فکرشهر: نمایندگانی که پای طرح یا پیشنهاد حذف درس زبان انگلیسی را امضا کرده‌اند به نظرم یا از مواد و برنامه‌های درسی و ضرورت‌ها و اهمیت آن اطلاعی ندارند یا اینکه اگر اطلاع دارند مسوولانه و دلسوزانه تصمیم نگرفتند...
کد خبر: ۶۲۵۰۲
چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴

فکرشهر: نمایندگانی که پای طرح یا پیشنهاد حذف درس زبان انگلیسی را امضا کرده‌اند به نظرم یا از مواد و برنامه‌های درسی و ضرورت‌ها و اهمیت آن اطلاعی ندارند یا اینکه اگر اطلاع دارند مسوولانه و دلسوزانه تصمیم نگرفتند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، محمد داوری در ادامه یادداشت خود در روزنامه «اعتماد» نوشت: با کمترین اطلاع از نظرات دانش‌آموزان و والدین به عنوان مخاطبان اصلی و صاحبان واقعی نظام آموزش و پرورش و نظرات معلمان به عنوان متولیان اصلی و صف نخست واقعیت‌های دستگاه آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نمی‌ماند که اگر قرار باشد درسی حذف شود نه‌تنها زبان انگلیسی در اولویت حذف نیست بلکه جزو درس‌هایی است که در اولویت مطالبات دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای ارتقای کمی و کیفی جایگاه این درس است لذا از منظر مطالبات دانش‌آموزان و والدین کاملا این طرح مغایریت دارد.

از منظر معلمان نیز تردیدی نیست که کمتر معلمی یافت می‌شود که موافق حذف درس زبان انگلیسی باشد حتی بسیاری از معلمان به‌ویژه دبیران زبان انگلیسی بر این باورند که شروع آموزش این درس از پایه هفتم بسیار دیر است و بهتر است از پایه‌های پایین‌تر شروع شود که این موضوع مورد تایید کارشناسان آموزشی و روانشناسان رشد و یادگیری نیز هست.

از منظر عدالت آموزشی هم اگر به این موضوع بنگریم پر‌واضح است که حذف درس زبان انگلیسی و انتظار اینکه در خارج از مدرسه و توسط بخش خصوصی این موضوع توسط خانواده‌ها پیگیری شود، در واقع محروم کردن بسیاری از کودکان و نوجوانان از همین حداقل‌های آموزش زبان انگلیسی است که یا خانواده‌های آنان برای درس اهمیتی قایل نیستند یا توان تامین هزینه آن را ندارند یا به موسسات آموزشی زبان دسترسی ندارند لذا به طور آشکارا حذف درس زبان انگلیسی مصداق واقعی ظلم آموزشی است آن هم ظلم به طبقه فرودست و ناتوان.

از زوایه ضرورت عصر حاضر و زندگی در دهکده جهانی با الزامات هزاره سوم نیز چه برای‌مان خوشایند باشد یا نه زبان انگلیسی وسیع‌ترین و مسلط‌ترین زبان بین‌المللی است و نمی‌شود این واقعیت را در نظر نگرفت که بسیاری از دستاوردهای علمی و اطلاعات یا نخست به زبان انگلیسی منتشر می‌شود یا بلافاصله به نخستین زبانی که ترجمه خواهد شد زبان انگلیسی است و محروم ماندن از این زبان در واقع یعنی محرومیت از بسیاری دستاوردهای علمی و پژوهشی و اطلاعات گوناگون. لذا عاقلانه و منطقی نیست که با حذف درس زبان انگلیسی عده زیادی از فرزندان این مرز و بوم را از این امکان محروم ساخت.

و نکته آخر اینکه اگر قرار است درسی حذف شود خیلی راحت می‌شود با نظرسنجی از دانش‌آموزان و والدین آنها که دریافت‌کننده خدمات آموزشی از آموزش و پرورش هستند فهمید که کدام درس از منظر آنها برای‌شان ضروری نیست و به درد زندگی آنها نمی‌خورد. از هر معلمی سوال شود حتما به سرعت به این پرسش پاسخ خواهد داد که محبوب‌ترین و منفورترین درس از منظر دانش‌آموزان کدام درس است.

حال پرسش من از طراحان این طرح این است که اگر این طرح با مطالبه دانش‌آموزان و والدین، نظرات معلمان و کارشناسان و نیاز زندگی در دنیای جدید و عدالت آموزشی و علاقه دانش‌آموزان مغایرت دارد، چه استدلالی پشت این ایده بوده است که نزدیک به ۶۰ نماینده آن را امضا کرده‌اند؟!

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر