جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۶۳۵۷۱
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷

فکرشهر: یک کارشناس خانواده و ازدواج گفت: زوجیت اعتبار قانونی نیست بلکه یک توانمندی و مهارت است که طرفین باید در خود افزایش دهند.

به گزارش فکرشهر، دکتر حمید حبشی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: مهمترین مولفه زندگی موفق شرط شناخت و ارائه شناخت کامل طرفین از یکدیگر است بطوری که معضل و آفت بقا و دوام زندگی مشترک عدم شناخت کافی و لازم خواهد بود.

وی افزود: عدم تناسب، در زندگی مشترک تعارض و مسائل و مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد؛ هرچقدر در ابتدای زندگی  به شناخت برسیم و برسانیم از امنیت بیشتری برخوردار می‌شویم.

حبشی عنصر علاقه و محبت بین زوجین را برای انس‌گیری کافی ندانست و بیان کرد: عشق و عاطفه شرط کافی برای استحکام زندگی نیست و چه بسا عقیده برخی از زوجین مبنی بر اینکه با وجود علاقه و محبت  طرفین می‌توان تعارض واختلافات را حل کرد، بسیار مشکل‌ساز است و بحران و عارضه‌های جدی را به همراه خواهد داشت.

این روانشناس برتر کشورتاکید کرد: یکی از موانع موثر در شناخت لازم و کافی در روابط دوطرف این است که ما علاقه به کسب شناخت از مخاطب خود داریم ولی از ارائه شناخت عاجزیم در صورتی که برای یک تصمیم‌گیری مناسب باید تمام اطلاعات و ابعاد شناختی خود را دراختیار مخاطب قرار دهیم و این انتظار را از او نیز داشته باشیم.

وی اظهار کرد: علاوه بر عدم شناخت کافی و لازم، درک نادرست زوجیت و پایین بودن مهارت آن در افراد از علل اصلی جدایی طرفین است؛ باید برای یک زندگی موفق وهدفمند قابلیت زندگی مشترک را در خود افزایش دهیم این اصل در حالی است که معیار اکثر طرفین برای ازدواج تنها عنصر علاقه و عاطفه و فکر و درایت و رای خود است نه قابلیت زندگی مشترک و توانمند ساختن مهارت زوجیت در خود.

این مدرس دانشگاه در تعریف زندگی مشترک گفت: زندگی مشترک  یعنی بتوانیم دیگری را در لحظه‌های خودمان و آرامش خودمان شریک و سهیم کنیم.

حبشی با اشاره به اینکه تنها زوجین هستند که می‌توانند مسائل میان خود را حل کنند، بیان کرد: زندگی با تکنیک و قواعد دستوری اجرا نمی‌شود و باید به ماهیت آن دست یافت، پیچ و مهره های زندگی به آدم های آماده شده برای انجام زندگی مشترک احتیاج دارند.

کارشناس ازدواج و مسائل خانواده یکی از معضلات مشاورین را ارائه تکنیک و ابزار دستوری  به جای رشد دادن افراد دانست و بیان کرد: تکنیک و قواعد دستوری به جای نزدیک کردن طرفین به هم و ایجاد صمیمیت آنها را از هم دور می‌کند و فاصله‌ها را بیشتر می‌کند.

حبشی درخصوص جایگاه مشاور در زندگی مشترک بیان کرد: روانپزشکان دارای میدان عمل متفاوتی هستند و عمده کارکردشان در حوزه اجرا و اقدامات میدانی بعد از بروز اختلال و بیماری است در حالی که مسائل و تعارضات طرفین باید قبل از بروز اختلال رفع شود.

وی ادامه داد: روانشناسان بالینی نیز سعی در ارائه تکنیک برای اصلاح زندگی طرفین دارند در صورتی که این تکنیک ها توقعات را بالا و فاصله هارا افزایش می‌دهد و تاثیری در رشد و تعالی افراد ندارد، در یک کلام مراجعه به روانشناس مفید است ولی کافی نیست.

این کارشناس ازدواج در پایان یادآور شد: لازم است مشاورانی با رویکرد جدید و محتوای زندگی مشترک به وسعت زندگی و به وسعت انسان و زندگی انسانی آموزش داد تا افراد و جامعه به تعالی برسد چنانچه رهبر معظم انقلاب میفرمایند یکی از جایگاه های تولید علم، تولید علم اصلاح زندگی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر