شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۳۸۸۳
سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

فکرشهر: همزمان با اعمال سهمیه‎بندی بنزین و افزایش سه برابر قیمت بنزین آزاد برخی از تاکسی‎ها به صورت غیرقانونی اقدام به افزایش نرخ کردند و این در حالی است که مسئولان از ابتدا سهمیه‎بندی از غیرقانونی بودن افزایش قیمت و برخورد قاطع با متخلفان می‎گویند.

به گزارش فکرشهر، در این بین برخی از سرویس‎های مدارس نیز به والدین دانش‎آموزان اعلام کرده اند  برای تداوم سرویس‌دهی به دانش‎آموزان راهی جز افزایش قیمت در پیش‌ ندارند.

مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از افزایش قیمت در مسیرهای مختلف حکایت دارد که این مهم با نارضایتی شدید شهروندان همراه شده است.

 برای نمونه در مسیر حدفاصل محله‎های جنوبی و شمالی شهر بوشهر که رانندگان در ازا انتقال هر مسافر ۲۰ هزار ریال دریافت می‎کردند اکنون این نرخ را به ۵۰ هزار ریال افزایش دادند.

آژانس‎های مسافرتی نیز که در مسیر یاد شده هزینه دربستی آنها بین ۸۰ تا ۹۰ هزار ریال بوده هزینه دریافتی خود را به ۱۵۰ هزار ریال افزایش دادند.

شهروند بوشهری می‎گوید: در استفاده از تاکسی‎های درون شهری برخی از آنان قیمت را تا ۲ برابر افزایش دادند و وقتی منتقد رانندگان می‌شویم درخواست پیاده شدن می‌دهند.

علی زاهدی افزود: وقتی قرار بر ثابت ماندن قیمت حمل و نقل درون شهری است باید نهادهای نظارتی با بکارگیری افرادی در مبدا و مقصد عمده مسافران این موضوع را کنترل کنند.

دیگر شهروند بوشهری نیز گفت: در تماس با آژانس‎های تلفنی عمده آنها از تعطیل شدن که دلیل نداشتن  سهمیه بنزین می‎گویند و برخی که خدمات دهی می‌کنند نیز هزینه مسیر ۸۰ هزار ریالی را به ۱۳۰ هزار و مسیر ۴۰ هزار ریالی را به ۸۰ هزار ریال افزایش دادند.

حسام زنده بودی افزود: بلاتکلیفی در نرخ اعلام شده موجب سردرگمی شهروندان شده تا جایی که در برخی از موارد ضروری برای رفتن به محل کار یا دانشگاه با تاخیر به محل مورد نظر می‎رسیم.

یک مدیر آژانس تاکسی تلفنی نیز گفت: در حالی افزایش نرخ از سوی آژانس‎ها غیرقانونی اعلام شده که تاکنون سهمیه سوخت مورد نیاز این آژانس‎ها تامین نشده است.

مهدی ارجمند افزود: در چنین شرایطی ناگزیر به تعطیلی و یا افزایش قیمت هستیم که برای این ۲ راهکار نیز با مشکلات بیکاری کارکنان و جریمه‎های سنگین مواجه می‌شویم.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر گفت: براساس مصوبه کمیته تنظیم بازار و دستور العمل وزارت کشور هرگونه افزایش نرخ توسط تاکسی‌های درون و برون شهری غیرقانونی است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف به صورت جدی با متخلفان برخورد می‌‎شود.

حسن شجاعی روز سهشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سهمیه سوخت تاکسی‌های عادی و ۲گانه سوز به ترتیب ۴۰۰ و ۲۰۰ لیتر تعیین شده‌است.

وی بیان کرد: پیگیری برای تامین سهمیه ویژه تاکسی‎های بی‎سیم، موقت و مدارس نیز در دست اجراست.

شجاعی یادآورشد: فعالیت تاکسی‎های اینترنتی زیر مجموعه سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بوشهر نیست اما با این حال سهمیه بنزین آنها براساس مسافت طی شده تامین می‌شود.

وی عنوان کرد: شهروندان گرانی مربوط به آژانس‌های تاکسی تلفنی و تاکسی‌ها را باید به ترتیب به هر کدام از سامانه ‌۱۲۴ و ۱۳۷ اطلاع رسانی کنند.

شجاعی افزود: گشت کنترل و نظارت سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر نیز در سطح شهر فعال شده و شهروندان در صورت تمایل می‌توانند شکایت‌های خود را به صورت حضوری گزارش کنند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: شهروندان گرانی‎های ناشی از افزایش نرخ بنزین را از طریق سامانه ۱۲۴ و یا مراجعه حضوری به واحد شکایت‎های مردمی این سازمان گزارش کنند.

رضا جمالی افزود: عمده گزارش‌ها حاکی از این است که نرخ حمل و نقل مسافر درون شهری چه از طریق مسافربرهای شخصی و تاکسی‌ها و آژانس‌ها افزایش داشتند که مقوله حمل و نقل در اختیار چند دستگاه از جمله سازمان تاکسی‌رانی شهرداری، سازمان حمل و نقل  پایانه‎های استان و بخشی نیز در اختیار سازمان صنعت معدن و تجارت است.

جمالی افزود: بخشی که مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت است توصیه شده تا برخورد قاطع و جدی با متخلفان انجام شود و هماهنگی لازم در دست اجراست تا سایر سازمان های متولی نیز در بخش حمل و نقل شهری نیز اهتمام ویژه به این مهم داشته باشند.

وی تاکید کرد: همه کسانی که در حوزه حمل و نقل کار می‌کنند به طور قطع بزوی سهمیه سوخت آنها فراهم می‌شود که تحقق این مهم نیازمند صبوری و همکاری است.

وی افزود: دولت مردان و مسئولان استانی در اسرع وقت تدابیر لازم برای تامین سهمیه بخش‌های مختلف لحاظ خواهند کرد و بحث افزایش قیمت بنزین نمی‌تواند عاملی مهم در افزایش قیمت‌ها باشد.

جمالی یادآورشد: برای نمونه بنزینی که در اختیار راننده حمل و نقل قرار می‌گیرد ۵۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده این به معنی افزایش قیمت ۵۰ درصدی خدمات راننده نیست زیرا سوخت یکی از مولفه‌هایی است که در بحث حمل و نقل تاثیرگذار است سایر مولفه‌ها تغییری پیدا نکرده‌است.

وی اظهارداشت: تا جایی که در توان است اجازه نمی‌دهیم افزایش قیمت غیرکارشناسی و غیر منطقی ایجاد شود و به طور قطع بخشی از قیمت‌ها که متاثر از افزایش نرخ سوخت است ممکن است در آینده اصلاح شوند ولی در شرایط کنونی با این مقوله با جدیت برخورد می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر گفت: ۲۰ پرونده برای آژانس‌های تاکسی تلفنی متخلف در زمینه افزایش قیمت در تعزیرات حکومتی این استان تشکیل شد.

زهرا افضلی‌نیا  افزود: در این ارتباط پرونده متخلفان بررسی شده و حکم صادره برای متخلفان به‌زودی اطلاع رسانی می‌شود.

وی بیان کرد: افزایش قیمت تمام کالاها و خدمات در همه سطوح ممنوع است و کسانی که اقدام به افزایش قیمت کنند بدون اغماض با آنان برخورد قاطع قانونی می‌شود.

افضلی‌نیا ادامه داد: همه موارد پیشگیرانه برای افزایش قیمت‌ها انجام شده و در این راستا سهمیه بنزین برای تمام تاکسی‌ها و سرویس‌هایی که کارهای عمومی انجام می‌دهند در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر تاکید کرد: مردم هیچ نگرانی از این موضوع نداشته باشند و مطئمن باشند در آینده نزدیک شاهد فصل جدیدی در وضعیت خدمات رسانی خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: قیمت و نرخ جابه‌جایی مسافر و کالا به هیچ وجه افزایش نمی‌یابد و از طریق تعزیرات و واحدهای بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان کنترل و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود.

سعید زرین‌فر افزود: برای جلوگیری از هرگونه افزایش نرخ‌ کرایه‌های حمل و نقل ناوگان عمومی باری و مسافری، نظارت بر آنها افزایش یافته است و اجازه نمی‌دهیم هیچ کالا و یا خدماتی در جامعه از جمله هزینه‌های حمل و نقل افزایش یابد.

وی ادامه داد: براساس هماهنگی انجام شده قرار است برای تامین بنزین سرویس‌ مدرسه‌ها بر اساس ثبت این سرویس‌ها در سامانه سپند بنزین آنان تامین شود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر شهرستان بوشهر گفت: در استان بوشهر بیش از هفت هزار راننده در ۴۹۴ آژانس‎ تاکسی تلفنی استان بوشهر بوشهر فعالیت دارند که تاکنون حتی یک لیتر بنزین سهمیه‎ای دریافت نکردهاند.

امید سامری افزود: در شمار قابل توجهی از شهرهای استان بوشهر تاکسی فعالیت نداشته و حمل مسافر بر دوش آژانس‎های تاکسی تلفنی است.

وی یادآور شد: تا پیش از این هزینه جابجایی هر مسافر توسط آژانس‎ها ۵۰ هزار ریال بوده که متوسط مصرف بنزین آن یک لیتر است.

سامری ادامه داد: با ثابت ماندن این قیمت برای تاکسی‎‏های تلفنی ۳۰ هزار ریال  صرف بنزین و ۲۰ هزار ریال نیز صرف استهلاک و هزینه کمیسیون تاکسی‎‌های شهری است که با این وجود فعالیت اقتصادی راننده‎های تاکسی از صرفه اقتصادی خارج است.

وی گفت: تا تامین سهمیه بنزین آژانس‎های تاکسی تلفنی شاید نزدیک به یک ماه زمان صرف شود که در این مدت شاید رانندگان نتوانند امرار و معاش داشته باشند و شرمنده خانواده‎های خود شوند.

سامری تاکید کرد: دولت مردان باید در این ارتباط تلاش کنند تا سهمیه بنزین آژانس‎های تاکسی تلفنی فراهم شود و حمل و نقل شهری بیش از این دچار اختلال نشود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر