سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۴۹۵۹
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷

فکرشهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: شکارچی غیر مجاز آهو در منطقه حفاظت شده‌ مند به یک‌ سال حبس محکوم شد.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی‌نژاد بیان کرد: یک شکارچی غیرمجاز که در منطقه حفاظت شده مند، اقدام به شکار آهو کرده بود با حکم قضایی به یک‌سال حبس و پرداخت خسارت وارد شده به محیط زیست محکوم شد.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه شکار و صید بدون کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع و غیر قانونی است و شکار بدون پروانه و مجوز مشمول پرداخت خسارت گونه‌های جانوری و مجازات‌های مقرر در قانون شکار و صید است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرادامه داد: آهو به استناد مصوبه ۱۶۸ شورایعالی حفاظت محیط زیست مورخ ۱۳۷۸ راجع به تعیین گونه‌های جانوران وحشی، مشمول قانون شکار و صید و طبقه‌بندی آن‌ها جزو گونه‌های حمایت شده و حفاظت شده است و شکار غیر مجاز آن از جنبه کیفری مشمول مجازات مندرج در بند الف ماده ۱۲ قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶ با اصلاحات ۱۳۹۷ است.

وی اضافه کرد: از جنبه حقوقی نیز ضرر و زیان ناشی از جرم شکار آهو به استناد مصوبه شماره ۳۸۰ شورایعالی حفاظت محیط زیست مصوب ۱۳۹۴ مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال است.

قلی‌نژاد گفت: بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید مصوب ۱۳۴۶ با اصلاحات ۱۳۹۷، هر کس مرتکب اعمال زیر شود به مجازات حبس از سه ماه تا سه سال و یا به جزای نقدی از ۳۰ میلیون تا ۵۰ میلیون ریال محکوم می‌شود:

الف‌ـ شکار و صید جانوران وحشی حمایت شده بدون داشتن پروانه ویژه.

ب‌ـ شکار و صید در مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش بدون تحصیل پروانه ویژه و صید غیرمجاز در رودخانه‌های حفاظت شده.

ج‌ـ از بین بردن رستنی‌ها و تعلیف و تخریب در پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی و هر گونه تجاوز و فعالیت غیر مجاز در این‌گونه مناطق.

دـ آلوده کردن آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌های حفاظت شده، چشمه‌ها و آبشخور‌ها به موادی که باعث آلودگی آب و از بین رفتن آبزیان شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر