جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۵۲۹۶
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

فکرشهر: فرهاد دژپسند گفت: اقتصاد مبتنی بر نفت اشکال ندارد، اما آن‌چه مذموم و منفور است اقتصاد مبتنی بر بودجه نفت است.

به‌گزارش فکرشهر از خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان سفر یک روزه خود به بوشهر، امشب در نشست اعضای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر در استانداری بوشهر پس از شنیدن حرف‌ها و پیشنهادهای بازرگانان و فعالان بخش خصوصی استان گفت: ما همیشه در معرض تحریم و فشار بوده‌ایم و علت آن کودتای سال ۳۲ است؛ در آن سال انگلیس توانست میدان‌داری کند و نهضت ملی شدن صنعت نفت را با کودتا به شکست بکشاند. شیرینی آن تلخ‌کامی برای ایران در کام دشمنان مانده و تجربه آن را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی به‌کار بسته است.

فرهاد دژپسند افزود: این مسیر پرتلاطم تا امروز ادامه دارد و دشمنان با تجربه‌اندوزی برای جبران ناکامی‌هایشان، تحریم‌ها را شدت و حدت بیشتری می‌بخشند که در تحریم‌ها علیه ایران، ظالمانه‌ترین، پیچیده‌ترین و ناعادلانه‌ترین در نوع رفتار را شاهد بوده‌ایم.

او با اشاره به این‌که یک کشور زیر یک توافق بین‌المللی زده و از تمام قدرت و توان خود استفاده کرده تا ایران را با محدودیت‌های بی‌شمار مواجه کند، اضافه کرد: آمریکایی‌ها دایره تحریم‌ها را در هر مقطعی گسترش دادند و حتی با استقرار ناظر مقیم در برخی از بانک‌های کشورهای همسایه‌ی ما متوسل شدند تا بتواند راه‌های ورود منابع به کشور ما را مسدود کنند و به کسانی که می‌خواهند از راه‌های گوناگون با ما همراهی کنند اعمال فشار کنند؛ که مدل بسیار متکامل و پرهزینه‌ای برای آن‌ها بوده است.

دژپسند ادامه داد: آن‌ها دایره تحریم را در هر مقطعی گسترش دادند، چه از نظر کالای صادراتی و وارداتی و چه تحریم شخصیت‌ها و نهادها که در نوع خود بی‌سابقه‌ترین و بی‌شرمانه‌ترین بود، با این خیال که جمهوری اسلامی را در سه ماه سرنگون کنند؛ اما امروز همان ترامپ به نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهور فرانسه و رؤسای کشورهای ۱+۵ و اروپایی با صراحت گفت که این تفکر و تلقی ما درباره ایران اشتباه بود و ایران با این کارها تغییردادنی نیست و ما به‌دنبال آن نیستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که این موضوع محصول همت و تلاش جامعه ایران و در حوزه اقتصاد نیز محصول همت و ازخودگذشتگی جامعه رزمندگان اقتصادی یعنی بخش خصوصی است، گفت: در تحریم و جنگ اقتصادی، بخش خصوصی تنها بازیگر و یا یار دوازدهم دولت نیست، بلکه بازیگر حرفه‌ای و میدانی اقتصاد کشور است. همان‌گونه که در جنگ هشت ساله برخی خط‌شکن و بازکننده معبر بودند، بخش خصوصی هم باید گره‌گشای مسیرهای اقتصادی باشد.

دژپسند در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر ارزش پایه را کاهش نمی‌دادیم حجم تجارت خارجی ما نسبت به سال گذشته در بخش صادرات رشد داشت. ارزش صادرات غیرنفتی ما از اول سال تا ۲۴ آذر نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشت. این در حالی است که ما ارزش پایه را ۳۰ درصد کاهش دادیم و اگر این کار را نمی‌کردیم نزدیک به ۱۰ درصد رشد داشتیم. چنان‌چه صادرات غیرنفتی ما از نظر وزنی در این مدت ۱۵ درصد رشد داشت. و تمامی این‌ها در حالی اتفاق افتاد که دشمنان ما تمام اقدامات نابخردانه و ناجوان‌مردانه‌ای که می توانستند را علیه ما اعمال کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: خوشبختانه از ابتدای امسال تا ۲۴ آذر واردات ما از نظر وزنی ۱۸ درصد رشد داشت که موضوع خوبی است، زیرا ۸۵ درصد واردات ما کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مواد اولیه است و این واردات برای چرخه تولید بسیار مهم است. دشمن می‌خواست با انسداد مجاری ورودی کالاهای اساسی، مردم را در برابر دولت قرار دهد که خوشبختانه با تدابیری که اتخاذ شد این اتفاق نیافتاد.

او با بیان این که گرفتاری ما از داشتن نفت و گاز و معادن نیست، اضافه کرد: آن‌چه مذموم است بدمدیریتی منابع است. اگر نعمت‌های الهی را در مسیر زنجیره ارزش و توسعه عمودی و افقی استفاده کنیم و توان خوب‌ مدیریت کردن آن را داشته باشیم خیلی پیشرفت می‌کنیم.

فرهاد دژپسند ادامه داد: زمانی دچار نفرین می‌شویم که خام‌فروشی را انتهای تدبیر خود تلقی کنیم. آن‌چه‌که مذموم و منفور است  بودجه مبتنی بر نفت و اقتصاد مبتنی بر بودجه نفت است، نه اقتصاد مبتنی بر نفت؛ هنر ما باید این باشد که این منابع مدیریت کنیم و از آن بهره ببریم.

او با اشاره به این که هدف‌گذاری من در وزارت اقتصاد «از مقاوم‌سازی اقتصاد تا هوشمندسازی اقتصاد» است و باید خود را فناوری‌های نو مجهز کنیم، گفت: بسیاری از موانع را می‌توان با هوشمندسازی اقتصاد برداشت که بخش خصوصی باید از این موضوع استقبال کند و ایرادهای آن را برطرف کند. روابط رودررو و مراجعه حضوری در بخش مالیات، بانک، بیمه، کسب مجوز و سرمایه‌گذاری خارجی باید برداشته شود و در محیطی غیرحضوری باشد. یکی از مزایای این کار این بود که آلودگی هوا نیز به شکل امروز نمی‌شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: دولتی می‌تواند مبتنی بر مالیات باشد که بخش خصوصی آن، بارور و پرنقش و سرمایه‌دار آن، تولیدگر باشد و در اقتصاد قدرت داشته باشد. مالیات‌گیری که از تنوع فعالیت‌ها و گستره زنجیره تولید و ارزش استفاده کند نیازی به فروش نفت و گاز خام ندارد.

دژپسند اضافه کرد: اگر محیط کسب‌وکار بخش خصوصی، آرام، ایمن و سریع باشد، سرمایه‌گذار هم با آرامش سرمایه‌گذاری می‌کند و مالیات می‌دهد که با آن مالیات مملکت اداره می‌شود.

او گفت: چرا عده‌ای به جامعه احساس دین نمی‌کنند که چون با سرمایه ملی درس خوانده‌اند باید حق جامعه را با دادن مالیات بدهند؟ البته دولت و مسئولان نظام مالیاتی هم باید بداند که به خوش‌حسابان شفاف، اجحاف و ظلم نکند؛ باید برای کسانی که سابقه مالیاتی خوبی دارند کانال ثبت ایجاد کند و حتی گاهی اظهارنامه مالیاتی او را بررسی نکند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ظرفیت‌های استان بوشهر هم گفت: استان بوشهر می‌تواند سکوی پرش اقتصاد ایران در عرصه بین‌الملل باشد؛ زیرا دارای انرژی و آب است و راهبرد توسعه بوشهر باید بر مبنای زنجیره ارزش نفت و گاز و دریا باشد.

دژپسند افزود: نرخ بیکاری در بوشهر نباید ۱۰/۴ باشد؛ نرخ بیکاری استان بوشهر با این همه مزایای منحصربه‌فرد باید به نرخ طبیعی و اصطکاکی برسد. یک وزیر اقتصاد باید در دولت و شورای اقتصاد و هر مجموعه اقتصادی بگوید بوشهر نگین این کشور است و باید زمینه درخشش آن را ایجاد کند.

او ادامه داد: باید از بوشهر یک الگوی مناسب اقتصاد مبتنی بر منابع و بهره‌مند از مرز آبی ارائه کرد و مطمئناً این الگو را می‌توان برای دیگر جاها تعمیم داد. باید همکاران ما در گمرک و مالیات و املاک تملیکی در این زمینه نقش ویژه‌ای داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر