سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۶۵۳۱
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۵

فکرشهر: کارشناس موزه پزشکی و عضو هیات اجرایی کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی گفت: تا کنون ۳۰ موزه دانشگاهی با موضوع‌های مختلف در کشور شناسایی شده‌ که ازاین شمار ۱۲ موزه در سایت بین‌المللی به ثبت رسیده‌است.

به گزارش فکرشهر، فاطمه احمدی روز شنبه درحاشیه نشست آموزشی موزه‌داری و گردشگری در موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی یکی از کمیته‌های زیر شاخه شورای بین‌المللی موزه‌ها است.

وی بیان کرد: در "ایکوم" جهانی (شورای بین الملی موزه‌ها) حدود ۳۰ کمیته از جمله موزه‌های باستان‌شناسی، شیشه، پول و بانکداری معرفی شده‌است و یکی از این کمیته‌ها موزه‌های دانشگاهی است که در کشور از این نوع موزه‌ها که مربوط به معرفی تاریخچه دانشگاه‌ها است کمتر شناخته و معرفی شده‌است.

وی بیان کرد: کمیته موزه‌های دانشگاهی در دنیا بیش از سه هزار موزه را در خود ثبت و ضبط کرده‌است و با این کار نگاه ویژه‌ای به موزه‌های دانشگاهی می‌شود.

احمدی تاکید کرد: مراکز دانشگاه‌ها محل تحصیلات تکمیلی هستند و با تاسیس موزه‌های دانشگاهی به دانشجویان تاریخ و هویت مرکز تحصیلی آنها را معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: هرچند ایران با تاسیس دانشگاه جندی شاپور در استان خوزستان در این عرصه پیشگام است اما امروز با حدود یکهزار و ۵۰۰ موزه دانشگاهی در قاره اروپا متوجه می‌شویم این قاره در معرفی تاریخ دانشگاه‌ها موفق تر بوده‌است.

احمدی اضافه کرد: بیشترین آمار موزه‌های دانشگاهی و پزشکی مربوط به کشور آلمان است.

این کارشناس گفت: در زمان حاضر ۱۲ موزه دانشگاهی در ایران وجود دارد که از این شمار چهار موزه پزشکی در تهران، بوشهر، شهرکرد و اردبیل هستند.

وی تاکید کرد: این خیلی مهم است که دنیا بداند در شهر بوشهر یک موزه پزشکی با پیشینه طولانی وجود دارد و می‌تواند به جاذبه‌های گردشگری این شهر کمک و هویت آن را نمایان کند.

 احمدی ادامه داد: در زمان حاضر ۲۲۹ موزه پزشکی در کل دنیا وجود دارد که این آمار ۱۰ درصد موزه‌های دنیا را تشکیل می‌دهند و ایران با چهار موزه پزشکی در قاره آسیا پیشتاز و کشورهای کره جنوبی با ۲ موزه، تایوا، چین و ژاپن هر کدام با یک موزه در مرتبه‌های بعد قرار دارند.

احمدی گفت: موزه‌ها با موضوع عمومی جایگاه و اهمیت خاص خود را دارند اما موزه‌های دانشگاهی از لحاظ اینکه کمتر شناخته شده هستند می‌توانند با ثبت در این سایت بین‌المللی راحت‌تر شناسایی شوند.

وی اضافه کرد: درزمان حاضر متخصصانی هستند که علاقمندند در باره تاریخ دانشگاه‌ها و علوم بدانند در این ارتباط موزه‌های دانشگاهی می‌توانند کمک زیادی در این بخش بکنند.

احمدی گفت: سایت موزه‌های دانشگاه بین‌المللی است و هر کسی در هر جای دنیا بخواهد سفر کند با شناسایی این سایت می‌تواند بازدید هدفمندتری برای موزه‌های دانشگاهی باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر